۳۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۶:۴۷

با آغاز عملیات وعده صادق ۳ از ۲۳ خردادماه، صحنه جنگ ایران و اسرائیل، شکل جدید و چندلایه‌ای به خود گرفته است؛ جنگی که افزون بر عرصه نظامی، به‌ویژه در بعد رسانه‌ای و روانی اهمیت راهبردی دارد.

آگاه: رژیم صهیونیستی با بهره‌گیری از رسانه‌های جهانی و شبکه‌های مجازی، به‌دنبال ضربه‌زدن به اراده و اعتماد ملی ایرانیان است. در این وضعیت همانی که مقام رهبری با تعبیر «جنگ روایت‌ها» توصیف می‌کنند، تحقق یافته و مراقبت از خود در این جبهه اهمیت حداکثری یافته است.

خویشتنداری استراتژیک در مواجهه با موج اخبار و شایعات جنگ ایران و اسرائیل غاضب
در روزهای نخست عملیات وعده صادق ۳، شاهد هجوم گسترده اخبار ضدونقیض، تصاویر ساختگی و تحلیل‌های متضاد هستیم. دشمن تلاش می‌کند با انتشار اخبار فوری از تلفات، انفجارها یا «شکست عملیات» ایران، ملت ما را دچار نگرانی و اضطراب کند یا برعکس با پنهان‌کاری رسانه‌ای باعث تردید در دستاوردهای ایرانیان شود. رهبر انقلاب بارها هشدار داده‌اند که: «مبادا دشمن با ایجاد تزلزل روانی، واکنش‌های عجولانه و تحلیل‌های سطحی ما را به خطای محاسباتی بکشاند». در شرایط کنونی این خویشتنداری یعنی «نگاه به صحنه با صبر و تامل؛ راستی‌آزمایی اخبار از مراجع رسمی، پرهیز از افتادن در موج اخبار داغ اما بی‌پایه» این همان نقش‌آفرینی مولفه عقلانیت انقلابی است؛ همان‌گونه که مقام رهبری در طول سال‌ها تاکید داشته‌اند.

 تحریک‌پذیری رسانه‌ای؛ سلاح پنهان دشمن
در جنگ ایران و اسرائیل کودک‌کش
در جریان وعده صادق ۳، بخشی از رسانه‌های عبری و غربی، پویش گسترده‌ای از روایت‌سازی آغاز کرده‌اند: یک روز شایعه شخصیت‌های ترور نشده ایرانی، یا نفوذ گسترده‌تری توسط موساد منتشر می‌شود؛ روز دیگر اخباری از اختلاف‌نظر میان فرماندهان و افزایش نارضایتی عمومی در داخل پخش می‌کنند یا گاهی با جعل تصاویر و تحلیل‌های ساختگی، تلاش می‌کنند توان دفاعی و هجومی ایران را زیر سوال ببرند. نمونه عینی آن انتشار گسترده تحلیل‌هایی که عملیات‌های بزرگ ایران را کوچک و حتی شکست‌خورده جلوه می‌دهد، تا مردم ایران به دستاوردها بدبین شوند. رفتار برخی کانال‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین که با ‌بزرگ‌نمایی آسیب‌ها و تلفات، موج نگرانی و ناامیدی ایجاد می‌کنند. رهبر انقلاب تصریح کرده‌اند: «یکی از روش‌های دشمن در جنگ روایت‌ها، تشویش اذهان و اختلاف‌افکنی است؛ هر کس که دچار تحریک‌پذیری شود، به جبهه خصم کمک کرده است.»

پرهیز از خودزنی رسانه‌ای؛ تکلیف جهادی
در جنگ ایران و اسرائیل جنایتکار
در شرایط عملیاتِ ملی همانند وعده صادق ۳، برخی رسانه‌ها یا فعالان (خواسته یا ناخواسته) دچار «خودزنی رسانه‌ای» می‌شوند. برخی مصادیق این مساله عبارتند از: انتشار مکرر شایعات و اخبار تاییدنشده درباره شکست یا تلفات، سیاه‌نمایی عملکرد نیروهای سپاه و ارتش، یاس‌آفرینی و کوچک‌انگاری موفقیت‌های بزرگ و ضربات مهلک ایران بر اسرائیل، زیر سوال بردن تدابیر فرماندهی و... 
رهبر انقلاب، در ماه‌های اخیر تاکید کرده‌اند که: «اگر کسی با پخش اخبار منفی، القای ناتوانی و بی‌اعتمادسازی نیروهای مومن فضا را تیره کند، عملا به امید دشمن کمک می‌کند.» بنابراین، خودداری از خودزنی رسانه‌ای، یعنی گسترش امید بر مبنای واقعیت‌ها، تمجید منطقی از نقاط قوت و تفکیک انتقاد سازنده از تخریب یک‌طرفه، یک تکلیف جهادی قطعی است.

نتیجه نهایی
اکنون که عملیات وعده صادق ۳ در جریان است، «مراقبت از خود» بیش از هر زمان دیگر حیاتی است. هوشمندی و صبوری، اعتماد به اخبار موثق، گسترش امید و پرهیز از خودزنی، تقویت رجز و شجاعت، اتحاد و همدلی، اطاعت از ولی امر، اعتماد به نیروهای مسلح، مبارزه با شایعات، کمک به شناسایی و معرفی افراد خائن و وطن‌فروش به نهادهای اطلاعاتی و امنیتی، تامین امنیت روانی در محیط خانواده و جامعه. دعا و تضرع در آستان مقدس ربوبی و طلب موفقیت برای جبهه حق، حفظ آرامش در فضای جامعه، حذف شبکه‌های فضای مجازی خارجی مانند واتساپ و تلگرام و... از روی گوشی‌ها، عدم‌تبادل اطلاعات مربوط به جنگ و افراد در گوشی و فضای مجازی، عدم‌اعتماد به اطلاعات دشمن، ضامن تداوم پیروزی جبهه حق ایران اسلامی در میدان فکر و رسانه علیه دشمن مکار و بزدل و کودک‌کش اسرائیل خواهد بود؛ همان‌گونه که رهبر انقلاب فرمودند: «جنگ امروز، جنگ روایت‌هاست؛ مراقب باشید روایت دشمن غالب نشود.» بنابراین اگر نبرد رسانه‌ای بالاتر از نبرد موشکی نباشد، قطعا هم‌تراز آن است.