۳ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۱:۳۶

 قاچاق در حوزه‌های مختلف سهم قابل‌توجهی از بازار را به خود اختصاص داده است که استفاده از روش‌ها و سامانه‌های مختلف یکی از راهکارهای مناسب برای سلامت‌سنجی کالاهای سلامت‌محور و شناسایی کالاهای قاچاق یا جعلی به شمار می‌رود.

آگاه: نهادهای متولی اصالت کالا، از جمله وزارتخانه‌های بهداشت و درمان، صنعت، معدن و تجارت برای رهگیری و کنترل اصالت فرآورده‌های سلامت‌محور در راستای مبارزه با قاچاق و تقلب کالا اقدام به روش‌های مختلف شناسایی کالاهای اصل از تقلبی کرده‌اند.
تمام کالاهای سلامت‌محور دارای برچسب اصالت، کدهای رهگیری و شناسایی هستند که این روش به خریداران کمک می‌کند تا با بررسی کدها و برچسب‌ها از طریق سامانه‌های اعلامی و بارکدخوان اقدام به خرید کالاها کنند. وفور کالاهای قاچاق و تقلبی به‌خصوص در حوزه لوازم آرایشی به‌قدری زیاد است که مردم نسبت به سلامت کالاها دچار تردید و نگرانی هستند. کالای قاچاق نه‌تنها سلامت افراد را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، بازار مخربی هم برای تولیدکنندگان و صنعتگران است. زیان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان از زمانی شروع می‌شود که کالای قاچاق بدون رعایت استانداردهای لازم و با قیمت پایین‌تر وارد بازار می‌شود و به‌قدری بازار را اشباع می‌کند که خریدار را با تنوع کالاها و سردرگمی روبه‌رو می‌کند. این در حالی است که تولیدکننده‌های داخلی که هزینه بالایی برای رعایت استانداردها و تولید باکیفیت پرداخت کرده‌اند، توان رقابت را از دست می‌دهند. تقاضا برای کالاهای قاچاق ارزان‌قیمت منجر به کاهش تولید، تعطیلی کارخانه‌ها و ازدست‌رفتن بخش اشتغال می‌شود.
بر اساس آخرین آمارها، ۲.۱ میلیارد دلار مصرف لوازم آرایش در کشور است که به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار تولید در داخل کشور داریم که این رقم، به جز تولید زیر پله‌ای است. طبق گفته موسی احمدزاده، رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی آرایشی و عطریات ایران، گردش مالی کل صنعت آرایشی و بهداشتی ۶ میلیارد دلار است که دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، قاچاق و از مبادی غیررسمی وارد کشور شده است.
طبق گفته وی، ۳۰ درصد بازار لوازم آرایشی داخل کشور را محصولات قاچاق از برندهای مختلف و ارزان‌قیمت تشکیل می‌دهد و محصولات بی‌کیفیت با برچسب برندهای خارجی در بازار عرضه می‌شود. این آشفتگی در عرضه کالا در حالی است که امکان سنجش اصالت کالاها وجود دارد؛ به گونه‌ای که تمام محصولات خارجی و داخلی لوازم آرایشی دارای کد رهگیری است. درباره آخرین وضعیت قاچاق و اقدامات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حمیدرضا دهقانی نیا، سرپرست معاونت پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در این ستاد ۱۷ کارگروه فعال‌اند که یکی از کارگروه‌ها که کارگروه بسیار مهم در حوزه فرهنگ، تبلیغات هوشمندانه و مشارکت‌های مردمی است به اطلاع‌رسانی در خصوص موارد مختلف به‌ویژه وضعیت کالاهای سلامت‌محور می‌پردازد. وی ادامه داد: این گروه با حضور موثر اعضای ستاد مرکزی تشکیل شده و موضوعات و مواردی که در حوزه فرهنگی و مشارکت‌ها و تعیین تکلیف در حوزه کالاهاست می‌پردازد.
سرپرست معاونت پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به پویش فرهنگی در مقوله اصالت کالاهای سلامت‌محور گفت: در یکی از این جلسه‌ها طرحی، ارائه و قرار شد که با همکاری بخش خصوصی این طرح به عنوان یک پویش بعد از رفع نقایص ارائه شود. وی عنوان کرد: فرهنگ‌سازی استفاده از روش‌های بررسی اصالت کالا باید در بین مردم نهادینه شود. در این زمینه نیاز به آموزش و اطلاع‌رسانی هستیم. چون مخاطرات استفاده از کالاهای قاچاق یا تقلبی سلامت فرد و جامعه را به خطر می‌اندازد.
دهقانی نیا تاکید کرد: حساس‌ترین کالاها در حوزه سلامت‌محور، لوازم آرایشی است که باید موردتوجه قرار گیرد. اکنون سامانه‌ای تحت عنوان اصالت و سلامت کالاها هست که مردم برای اطمینان از اصالت کالاهای سلامت‌محور، می‌توانند از روش‌های مختلفی از جمله استعلام از طریق وب‌سایت سازمان غذا و دارو (TTAC)، ارسال پیامک و استفاده از اپلیکیشن TTAC یا اسکن بارکد استفاده کنند. وی تاکید کرد: بر اساس کدهای روی کالاها، اصل‌بودن کالا، تاریخ تولید و انقضا و اطلاعات تولیدکننده یا واردکننده اصالت‌سنجی می‌شود و این اطمینان را به مردم می‌دهد که کالای مربوطه اصلی یا جعلی یا قاچاق است.