۷ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۵:۰۷

نخستین شکایت قضایی رسمی درباره مرگ ناشی از قصور علیه یک شرکت هوش‌مصنوعی ثبت شد.

آگاه: به نقل از انگجت، مت و ماریا رین، والدین نوجوانی که امسال خودکشی کرد، از شرکت اوپن ای‌آی به‌ دلیل مرگ پسرشان شکایت کردند.
در این شکایت آمده است که چت‌جی‌پی‌تی از چهار تلاش خودکشی پسرشان آگاه بوده و سپس در برنامه‌ریزی خودکشی واقعی به او کمک کرده است. آنها مدعی‌اند اوپن ای‌آی تعامل را بر ایمنی ترجیح داده است. مادر این نوجوان می‌گوید: چت‌جی‌پی‌تی پسرم را کشت.
نشریه نیویورک تایمز جزییات ناراحت‌کننده در این شکایت را که دیروز در سن‌فرانسیسکو ثبت شده، فاش کرده است. پس از آنکه آدام رین ۱۶ ساله در آوریل سال جاری میلادی خودکشی کرد، والدینش در جست‌وجوی سرنخی آیفون او را بررسی کردند. آنها انتظار داشتند سرنخی در پیامک‌ها یا شبکه‌های اجتماعی وی بیابند. در عوض هنگامی که یک رشته مکالمه با چت جی‌پی‌تی با عنوان نگرانی‌هایی مربوط به ایمنی دارزدن روبه‌رو شدند، شوکه شدند. آنها مدعی هستند پسرشان ماه‌ها با چت بات درباره پایان دادن به زندگی خود حرف زده بوده است.
براساس شکایت، در یکی از آخرین گفت‌وگوهای آدام با چت جی‌پی‌تی، او عکسی از طنابی که در کمدش آویزان بود، آپلود کرد و پرسید: من اینجا تمرین می‌کنم، خوب است؟ چت‌جی‌پی‌تی پاسخ داده بود: بله، اصلا بد نیست. در این شکایت آمده است: تراژدی مذکور یک نقص فنی یا موردی پیش‌بینی نشده نبود، بلکه نتیجه‌ای قابل پیش‌بینی از تصمیمات عمدی در طراحی بود؛ اوپن ای‌آی مدل  GPT-۴o  را با ویژگی‌هایی عرضه کرده که به‌طور عمدی برای ایجاد وابستگی روانی طراحی شده‌اند.
اوپن ای آی در بیانیه‌ای پذیرفت اقدامات محافظتی چت جی‌پی‌تی ناکافی بوده‌اند.