۲۳ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۱

بر اساس اعلام مسئولان وزارت کار، در حال حاضر مکاتبات لازم با استانداران برای جمع‌آوری اطلاعات دقیق تقاضای نیروی کار در بخش‌های مختلف در دست انجام است. مقرر شده اطلاعات مربوط به نیاز واقعی بازار کار حداکثر تا پایان شهریورماه در سامانه جست‌وجوی شغل بارگذاری شود.

آگاه: سامانه جست‌وجوی شغل که اواخر سال ۱۴۰۰ توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه‌اندازی شد، با هدف ایجاد پل ارتباطی بین کارجویان و کارفرمایان طراحی شده است تا هر دو طرف بتوانند از خدمات این بستر بهره‌مند شوند. کارشناسان بر این باورند که باتوجه‌به نرخ بیکاری قابل‌توجه در میان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، وجود چنین سامانه‌ای می‌تواند نقش مهمی در توسعه فرآیند کاریابی و بهبود وضعیت اشتغال کشور ایفا کند. از مزایای کلیدی این سامانه، کاهش هزینه‌های جست‌وجوی شغل برای متقاضیان و افزایش کارایی موسسات کاریابی است که در نهایت به رضایتمندی بیشتر استفاده‌کنندگان از خدمات کاریابی می‌انجامد.
یکی از ویژگی‌های ممتاز این سامانه، امکان هدایت کارجویان به سمت مهارت‌آموزی است. به‌این‌ترتیب که در صورت نیاز به تخصص خاص، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با شناسایی خلأهای مهارتی، افراد را به دوره‌های آموزشی موردنیاز هدایت کرده و بستر اشتغال آنان را فراهم می‌کند.
در همین رابطه، سیدمالک حسینی، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اخیرا بر هماهنگ‌سازی آموزش‌ها با نیازهای بازار کار به عنوان یکی از اولویت‌های مهم دولت تاکید کرد و از بارگذاری اطلاعات نیازهای واقعی بازار کار تا پایان شهریورماه در این سامانه خبر داد. وی از مکاتبه با استانداران سراسر کشور به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات دقیق بازار کار خبر داد و گفت: اطلاعات دقیق در خصوص تقاضای نیروی کار در بخش‌های مختلف صنعت، خدمات و کشاورزی در حال جمع‌آوری است تا از این طریق بتوانیم به نیازهای واقعی بازار به‌صورت متمرکز دسترسی داشته باشیم.
آن‌طور که معاون اشتغال وزارت کار گفته این سامانه به عنوان یک سکوی جامع، تمامی اطلاعات مربوط به تقاضای نیروی کار در حوزه‌های مختلف را جمع‌آوری و منتشر می‌کند و به بازیگران حوزه جذب نیروی کار کمک می‌کند تا نیازمندی‌های بازار کار و نیروی متخصص را شناسایی کنند. وی پیش‌تر از اصلاح سامانه‌های وزارت کار خبر داده و گفته بود: به ایجاد سامانه‌های جدید اعتقاد نداریم و معتقدیم که ایجاد سامانه‌های متعدد مردم را به دردسر مضاعف می‌اندازد.
در حال حاضر، وزارت کار مصمم است باتوجه‌به وضعیت به روز اشتغال افراد، خلأهایی که در این زمینه وجود دارد، برطرف و اطلاعات دقیق‌تری از بازار واقعی کار و افراد شاغل به دست آورد.
سامانه جست‌وجوی شغل امکان برنامه‌ریزی دقیق برای آموزش نیروی کار را بر اساس نیاز واقعی بازار فراهم می‌کند و برنامه مهم دولت در این راستا هماهنگ‌سازی آموزش نیروی کار با نیازهای بازار کار است. با ایجاد این سامانه علاوه بر فراهم‌شدن امکان ثبت درخواست شغلی توسط جویندگان کار، کارفرمایان نیز فرصت‌های شغلی موردنظر خود را به طول رایگان در سامانه بارگذاری و نیروی کار ماهر و موردنیازشان را تامین می‌کنند. در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ کاریابی مجازی و فیزیکی در سراسر کشور به این سامانه متصل هستند و خدمات خود را به کارجویان و کارفرمایان ارائه می‌کنند.
به اعتقاد کارشناسان و تحلیلگران بازار کار، باتوجه‌به کمبود نیروی کار در برخی مجموعه‌ها از جمله شهرک‌های صنعتی، راه‌اندازی سامانه جست‌وجوی شغل اقدام موثری در جهت تامین نیروی کار موردنیاز کارفرمایان بنگاه‌های اقتصادی خواهد بود و موجب شفافیت در بازار کار، تسریع در دسترسی کارفرمایان به نیروی کار موردنیاز، کاهش نرخ بیکاری و کاهش هزینه جست‌وجوی شغل خواهد شد.
افراد متقاضی کار که از مهارت خاصی برخوردارند، می‌توانند در سامانه جست‌وجوی شغل نام‌نویسی کرده و فرصت‌های شغلی موجود را بررسی و در صورت تایید کارفرما مراحل مصاحبه و پذیرش را دنبال کنند، کارفرمایانی هم که به دنبال جذب نیروی کار ماهر در بخش‌های مختلف هستند با ثبت‌نام در سامانه رزومه‌های مختلف را مشاهده خواهند کرد. کلیه کارفرمایان و جویندگان کار با مراجعه به نشانی https:/shoghl.mcls.gov.ir می‌توانند از مزایا و خدمات سامانه استفاده کنند.