آگاه: در سالهای اخیر شاهد افزایش تماسهای مشکوک و کلاهبرداریهایی با پوشش سازمانهای بیمهگر بودهایم. در این تماسها افراد سودجو با معرفی خود بهعنوان نمایندگان نهادهای بیمهای، تلاش میکنند شهروندان را فریب داده و مبالغی را از آنان دریافت کنند. در این زمینه یکی از مخاطبان اعلام کرد که فردی با او تماس گرفته و مدعی شده است که امکان دریافت هزینه خدمات درمانی که فرد میتوانسته در دوران شیوع کرونا از آنها استفاده کند اما بیبهره مانده، اکنون در قالب دریافت حقوق و مزایا برای او فراهم شده است. فرد تماسگیرنده طی اظهاراتی بیاساس، مدعی شده که مبالغی که در صندوق بیمه فرد راکد مانده بود، توسط دولت قابل آزادسازی است و میتواند به حساب او بازگردانده شود. او میگوید: «فرد تماسگیرنده ادعا کرد که مجموع مبالغ خدمات درمانی قابلارائه به من به حدود ۳۸۰ میلیون تومان رسیده است که میتوانم این پول را از دو روش دریافت کنم؛ یکی اینکه یکجا این مبلغ را دریافت کنم یا این که بهصورت حقوق ماهانه آن را دریافت کنم. سپس به من اعلام کرد که شرط پرداخت این وجه به بنده، این است که مبلغ هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را به عنوان ضمانت به یک شماره کارت که اعلام کرد پرداخت کنم. تماسگیرنده همچنین تاکید کرد که مهلت این فرآیند امروز و بهعنوان آخرین فرصت تعیین شده و حتی به بهانههایی مانند ثبت آدرس منزل، انجام کارهای مالیاتی و قطعی برق تا یک ساعت دیگر سعی در ایجاد فشار روانی برای واریز وجه فوری داشت. این فرد تماسگیرنده برای جلباعتماد بیشتر، از من خواست که آدرس منزل خود را به طور دقیق به او اعلام کنم تا از طریق پست، مدارک موردنیاز برای دریافت ۳۸۰ میلیون تومان وجه از بیمه را برای من ارسال کنند؛ سپس تاکید کرد که درصورتیکه ظرف یک ساعت آینده، مبلغ هفت میلیون تومانی را به حساب گفته شده واریز نکنم، این طرح برای همیشه لغو خواهد شد و امکان دریافت ۳۸۰ میلیون تومان را نخواهم داشت: اما در صورت واریز وجه برای حساب اعلام شده، میتوانم ۳۸۰ میلیون تومان را در قالب حقوق ماهانه یا به صورت یکجا از کانون بازنشستگان دریافت کنم.» پس از بررسیها مشخص شد که شمارهحسابی که فرد تماسگیرنده اعلام و درخواست واریز هفت میلیون تومان کرده، یک شمارهحساب شخصی است و مربوط به سازمان خاصی نیست. همچنین زمانی که مخاطب از فرد تماسگیرنده درخواست کرده که نشانیای برای مراجعه حضوری بهمنظور دریافت این خدمات ارائه کند، فرد تماسگیرنده از این کار امتناع کرده و گفته باتوجهبه این که فرصت زیادی برای پرداخت مبلغ وجود ندارد، در صورت مراجعه حضوری امکان استفاده از این طرح فراهم نخواهد شد. در پی این ماجرا، موضوع از سازمان بیمه تامین اجتماعی، پیگیری و روابطعمومی این سازمان اعلام کرد که سازمان تامین اجتماعی بههیچوجه با بیمهشدگان و بازنشستگان این سازمان، تماس تلفنی حاصل نمیکند و هر گونه تماس تلفنی با ادعای تماس از سوی بیمه، کذب است و مردم میتوانند موارد اینچنینی را به شماره ۱۴۲۰ (مرکز ارتباطات مردمی سازمان تامین اجتماعی) اعلام و صحت اطلاعات ارائه شده را از طریق تماس با این شماره پیگیری کنند.
این سازمان پیش از این نیز طی اطلاعیههای متعدد، تاکید و اعلام کرده است که سازمان تامین اجتماعی و شعب تابعه آن هیچگونه تماس و ارتباط تلفنی با بیمهشدگان برای امور بیمهای و درمانی در قبال درخواست وجه نداشته و ندارد و همه خدمات بیمهای و درمانی این سازمان، در قالب مراجعه حضوری مخاطبان به شعب و کارگزاریهای این سازمان یا استفاده بیمهشدگان، کارفرمایان و بازنشستگان از سامانه خدمات غیرحضوری سازمان انجام میشود. سازمان تامیناجتماعی به بیمهشدگان و بازنشستگان هشدار داده حتی درصورتیکه کلاهبرداران در تماس تلفنی یا مراجعه حضوری، برخی اطلاعات شخصی ایشان را اعلام کردند، بههیچوجه به آنها اعتماد نکنند و هیچ وجهی را به آنها در برابر ارائه کارت سلامت، کارت بیمه یا هر نوع خدمت دیگر پرداخت نکنند؛ چرا که ارتباطات این سازمان با بیمهشدگان و بازنشستگان صرفا در قالب مراجعه بیمهشده به شعب و کارگزاریهای رسمی یا استفاده ایشان از سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان به نشانی es.tamin.ir یا برنامه کاربردی (اپلیکیشن) «تامین من» ساماندهی میشود و این سازمان در قبال هیچ خدمت درمانی یا بیمهای، از بیمهشدگان درخواست تلفنی واریز وجه به حسابهای نامشخص ندارد.
۲۶ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۱:۵۱
اخیرا کلاهبرداران با وعده پرداخت مبالغ میلیونی به بازنشستگان و بیمهشدگان، با آنها تماس گرفته و از آنها درخواست واریز وجه میکنند؛ درحالیکه سازمان تامین اجتماعی هشدار داده که هیچگونه تماس تلفنی برای دریافت وجه از سوی این سازمان، انجام نمیشود.