۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۴:۰۰

رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران، با اشاره به نزول صادرات فرش دستباف ایرانی، از دو میلیارد دلار به ۴۰ میلیون دلار خبر داد و گفت : با پیگیری‌های انجام‌شده، توانستیم بخشی از موانع قانونی از جمله مشکل پیمان‌سپاری و تعهد ارزی را برطرف کنیم.

آگاه: در نشست خبری کاهش تعهد ارزی صادرات فرش و صنایع‌دستی به میزان ارزش مواد اولیه که با حضور فعالان بخش خصوصی و نمایندگان اتاق بازرگانی برگزار شد، لاهوتی رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران با اشاره به نقش هویتی فرش دستباف ایرانی، گفت: «فرش ایرانی نه‌تنها یک کالای صادراتی، بلکه یک نماد ملی است که در مهم‌ترین نشست‌ها و محافل بین‌المللی، به‌عنوان بخشی از هویت ایران خودنمایی می‌کند.»
وی با انتقاد از سیاست‌های اتخاذشده در سه دهه گذشته، تاکید کرد: «متاسفانه از دهه ۷۰ به بعد، بی‌توجهی به این صنعت و اعمال سیاست‌های اشتباه موجب شده تا صادرات فرش از بیش از دو میلیارد دلار به کمتر از ۴۱۲ میلیون دلار در سال ۹۶ و هم اکنون به کمتر از ۴۰ میلیون دلار کاهش یابد. این یک زنگ خطر جدی برای اقتصاد فرهنگ‌محور کشور است.»
وی ادامه داد: برخلاف تصور عمومی، حفظ جایگاه فرش ایرانی تنها یک موضوع بازرگانی نیست، بلکه یک مسئولیت فرهنگی است که باید همواره در اولویت سیاست‌گذاری‌ها قرار گیرد. وی افزود: «بسیاری از کشورها حاضرند برای حفظ برندهای فرهنگی خود، هزینه‌هایی بیش از منافع آن پرداخت کنند. اما در ایران، فرش به‌عنوان یکی از مهم‌ترین داشته‌های فرهنگی، از حمایت کافی برخوردار نبوده است.» وی همچنین از تلاش‌های صورت‌گرفته در دوره جدید اتاق بازرگانی، به‌ویژه کمیسیون فرش، تقدیر کرد و گفت: «با پیگیری‌های انجام‌شده، توانستیم بخشی از موانع قانونی از جمله مشکل پیمان‌سپاری و تعهد ارزی را برطرف کنیم. هرچند ممکن است این اقدامات به‌تنهایی موجب جهش صادراتی نشود، اما گام‌های موثری در مسیر بازگشت فرش ایرانی به جایگاه شایسته خود هستند.»
در پایان، او خواستار نگاه جامع‌تری از سوی دولت به صنعت فرش شد و گفت: «ضروری است دولت، فراتر از نگاه صرف اقتصادی و درآمدی، به فرش به‌عنوان شناسه فرهنگی ایران توجه کند و با فراهم‌سازی بسترهای لازم، زمینه شکوفایی مجدد صادرات فرش دستباف را فراهم آورد.» در ادامه میری رییس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق بازرگانی ایران، در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در خصوص توان رقابت‌پذیری فرش دستباف ایرانی در بازارهای جهانی علاوه بر تسهیل‌گری‌های صورت گرفته، گفت: در شرایط فعلی مهم‌ترین رقیب ما در بازار فرش دستباف کشور هند است. وی افزود: البته نکته‌ای که وجود دارد این است که ۴۴ درصد بازار مصرفی فرش دستباف در آمریکا است که طبیعتا به دلیل تحریم‌های موجود ما هم اکنون این بازار را از دست دادیم و از این منظر نسب به رقبا عقب‌تر هستیم.