از ترک تحصیل ۱.۴۳ درصدی تا وجود ۱۱ هزار مدرسه کم‌جمعیت

چالش‌های آموزش ابتدایی

معاون آموزش ابتدایی خبر داد: اجرای طرح «حامی» و کاهش ۴۹ درصدی دانش‌آموزان «نیازمند تلاش»
۲۵ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۲:۳۴

 نظام آموزش ابتدایی ایران در حالی بر آمار قابل‌توجه «پوشش ۹۸ درصدی» تحصیل تکیه می‌زند که با چالش‌های عمیق و دوگانه‌ای روبه‌روست.

آگاه: از یک سو، وجود ۱۱ هزار مدرسه دولتی با تنها یک تا ۱۰ دانش‌آموز از پراکندگی و کوچک‌مقیاس‌بودن بسیاری از مراکز آموزشی حکایت دارد و از سوی دیگر نرخ ترک تحصیل ۱.۴۳درصدی در این مقطع، همچنان زنگ هشدار را برای ازدست‌رفتن کودکانِ محروم از تحصیل به صدا درمی‌آورد. این در حالی است که مسئولان از بازگشت ۳۰ هزار کودک به چرخه آموزش در سال گذشته خبر می‌دهند. به گزارش «آگاه»، رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در نشستی با خبرنگاران به تشریح دستاوردها و چالش‌های این معاونت از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ پرداخت. وی برنامه‌های اجرا شده را در سه محور «ارتقای کیفیت آموزش»، «توسعه عدالت آموزشی» و «گسترش فرصت‌های متنوع یادگیری» دانست و افزود که برای توانمندسازی مدیران، طرح مدرسه الگوی تراز سند تحول بنیادین را اجرا کرده‌اند که طی آن بیش از ۷۰ هزار مدیر آموزش دیده‌اند. حکیم‌زاده با اشاره به محرومیت‌زدایی به عنوان یکی از اولویت‌های دولت، به ارائه آمارهایی پرداخت و گفت که در راستای عدالت آموزشی، سال گذشته ۳۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش بازگشتند. همچنین تعداد هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش عشایری از ۱۰۵ به ۱۱۹ مورد افزایش یافته است. معاون آموزش ابتدایی از اجرای موفقیت‌آمیز طرح «حامی» برای حمایت آموزشی از دانش‌آموزان خبر داد و گفت که این طرح در ۱۲۲ هزار کلاس درس و ۲۸ هزار کارگاه تابستانی برگزار شد. نتیجه این اقدامات، کاهش ۴۹ درصدی تعداد دانش‌آموزانی بود که در دروس اصلی وضعیت نیازمند تلاش داشتند. در ادامه این نشست، حکیم‌زاده به ارائه آمارهای تامل برانگیزی از دوره ابتدایی پرداخت. بر اساس این آمار، نرخ ترک تحصیل ۱.۴۳ درصد و نرخ تکرار پایه ۱.۸۷درصد است که ۰.۱۴درصد بهبود یافته است. نرخ پوشش تحصیلی ۹۷.۹۵ درصد اعلام شده است. از جمله چالش‌های پیش‌رو، وجود ۱۰,۸۸۹ مدرسه دولتی با جمعیت بسیار کم (۱ تا ۱۰ دانش‌آموز) و نیز ۶,۰۴۷ کلاس پرجمعیت (بیش از ۴۰ دانش‌آموز) است که معادل ۱۱.۹۶ درصد کل کلاس‌ها را تشکیل می‌دهد. همچنین تعداد دانش‌آموزان عشایری ۲۱۲,۴۴۸ نفر و تعداد دانش‌آموزان اتباع ۴۲۴,۴۸۷ نفر است. وی با اشاره به ثبت‌نام برای سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴، اظهار کرد که از یک میلیون و ۲۵۷ هزار کودک لازم‌التعلیم ۶ ساله، تاکنون ۹۸.۹۷ درصد پیش‌ثبت‌نام و ۹۷.۶۸ درصد ثبت‌نام قطعی شده‌اند که این آمار نسبت به سال گذشته بسیار مطلوب است. اگر چه آمارهای رسمی از بهبود شاخص‌هایی مانند نرخ پوشش تحصیلی و کاهش تکرار پایه حکایت دارد، اما وجود هزاران مدرسه کم‌جمعیت و نرخ ترک تحصیل نزدیک به یک و نیم‌درصدی، نشان می‌دهد که نظام آموزشی ایران برای محقق کردن «عدالت آموزشی» واقعی و جلوگیری از محرومیت کودکان از حق تحصیل، هنوز با راهی طولانی و پرچالش روبه‌روست.