آگاه: به نقل از نیواطلس، هرچند نظارت بر وضعیت جادههای آسفالتشده قطعا اهمیت دارد، اما فقط بررسی سطح جاده اطلاعات محدودی فراهم میکند. بنابراین باید از وضعیت آسفالت زیرین آگاه بود و در همین راستا به کارگیری لایهای از پارچه الکترونیک در این بخش کارآمد است. البته یک جاده آسفالتشده فقط از یک نوار یکنواخت آسفالت سیاهرنگ تشکیل نشده است. به طور معمول لایههای مختلفی وجود دارد که برخی از آنها شامل لایه زیرسازی پایینی از خاک متراکمشده، لایه زیرپایهای از مواد دانهدار، لایه پایه پوشیدهشده از آسفالت سخت و لایه سطحی نمایان و صاف و مقاوم در برابر آب میباشد. محققان انستیتو فرانهوفر در آلمان مادهای ابداع کردند که شامل الیاف کتان درهم تنیدهشده با یک حسگر سیمی رسانا با قطر کمتر از یک میلیمتر است. این پارچه با دستگاه بافندگی دو راپیر در عرض ۵۰ سانتیمتر (۱۹.۷ اینچ) و به طول دلخواه تولید میشود. این پارچه در لایه پایه جاده هنگام ساخت آن قرار میگیرد. روی این لایه، آسفالت سطح ریخته میشود و آن را میپوشاند. اما در کنار جاده یک واحد اندازهگیری خارجی به سیم حسگر که از آسفالت بیرون زده است، متصل میشود.همزمان با ایجاد ترک در آسفالت طی ماهها و سالها، این ماده منبسط میشود و به سیم حسگر فشار میآورد. این امر تغییری در مقاومت الکتریکی سیم ایجاد و در نهایت واحد اندازهگیری آن را ردیابی میکند. الگوریتمهای هوش مصنوعی که با این واحد کار میکنند میتوانند میزان آسیب را تعیین و تخمینی از گسترش آن طی زمان ارائه دهند.
این فناوری هماکنون در یک جاده صنعتی در آلمان تحت آزمایش است.
۱۴ مهر ۱۴۰۴ - ۱۳:۳۴
محققان آلمانی یک پارچه هوشمند ابداع کردهاند که جادههای آسفالت را رصد میکند.