۳۰ مهر ۱۴۰۴ - ۱۱:۳۸

یافته‌های جدید نشان می‌دهد برخلاف تصور رایج، چت‌بات‌های هوش مصنوعی به زبان غیر رسمی و خودمانی پاسخ‌های بهتری ارائه می‌دهند.

آگاه: آموزش این سامانه‌ها با سبک‌های متنوع گفت‌وگو، کلید بهبود فهم آنها از منظور کاربران است. وبگاه تِک‌اِکسپلور در گزارشی آورده است: چت‌بات (ربات گفت‌وگو) یک فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی است که امکان برقراری ارتباط متنی یا صوتی با کاربران را فراهم می‌کند. این سامانه‌ها با تحلیل الگوهای زبانی و یادگیری از تعاملات گذشته، روزبه‌روز در درک منظور کاربران و ارائه پاسخ‌های دقیق‌تر بهبود می‌یابند. از کاربردهای گسترده چت‌بات‌ها می‌توان به پشتیبانی ۲۴ ساعته، خدمات بانکی، تجارت الکترونیک و دستیارهای شخصی اشاره کرد.چت‌بات‌های هوش‌ مصنوعی که هر روز برای کارهای مختلف با آنها گفت‌وگو می‌کنیم، پیوسته در حال یادگیری از نحوه صحبت‌کردن ما هستند. یافته‌های جدید نشان می‌دهد هرچه زبان ما در برخورد با چت‌بات‌ها غیررسمی‌تر و خودمانی‌تر باشد، پاسخ‌های دقیق‌تری دریافت خواهیم کرد. فولئی ژانگ (Fulei Zhang) و ژو یو (Zhou Yu)، از پژوهشگران آمازون، در پی آن بودند که بدانند آیا این تغییر در نحوه مکالمه هنگام صحبت با چت‌بات‌ها نیز رخ می‌دهد و اگر چنین است، چگونه بر عملکرد چت‌بات تاثیر می‌گذارد. آنها هزاران پیام ارسالی کاربران به هوش مصنوعی و انسان‌ها را مقایسه کردند. نتایج نشان داد مردم در گفت‌وگو با انسان‌ها در مقایسه با گفت‌وگو با چت‌بات‌ها:
 ۱۴.۵ درصد مودب‌تر و رسمی‌تر بودند.
 ۵.۳ درصد دستور زبان را صحیح‌تر به کار می‌بردند.
بر اساس مقاله منتشرشده این پژوهشگران در پایگاه علمی آرکایو/ arXiv، بهترین راه برای هوشمندتر کردن چت‌بات‌ها، آموزش آنها با انواع سبک‌های ارتباطی است. آموزش چت‌بات‌ها با سبک‌های گفتاری متنوع، بسیار اثربخش‌تر از مجبور کردن آنها به تبدیل سخنان کاربر به جملات قابل فهم در لحظه پاسخ‌گویی است. این یافته‌ها می‌تواند کلید بهبود کیفیت پاسخ‌های هوش مصنوعی در محیط‌های واقعی باشد و نشان می‌دهد برای دریافت بهترین پاسخ از چت‌بات‌ها، بهتر است همان‌گونه که با دوستان‌مان صحبت می‌کنیم، با آنها نیز گفت‌وگو کنیم.