آگاه: در این مطلب از همشهری آنلاین به بررسی علائم خرابی پمپ بنزین خودرو و راههای برطرف کردن آن خواهیم پرداخت؛ تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.
پمپ بنزین وظیفه انتقال سوخت از باک به ریل انژکتور یا کاربراتور را دارد. اگر فشار سوخت کافی نباشد، احتراق بهدرستی انجام نمیشود و در نتیجه موتور ضعیف عمل میکند یا حتی روشن نمیشود. بیتوجهی به این مشکل ممکن است باعث سوختن کامل پمپ، آسیب به انژکتورها و حتی خرابی موتور شود. شناخت زودهنگام علائم، به راننده کمک میکند پیش از آنکه سیستم سوخترسانی از کار بیفتد، اقدام مناسب انجام دهد.
علائم خرابی پمپ بنزین خودرو
۱ـ سخت روشن شدن یا استارت نخوردن موتور: یکی از نخستین علائم خرابی پمپ بنزین خودرو، سخت استارت خوردن موتور در صبح یا پس از توقف طولانی است. در این حالت، پمپ نمیتواند فشار لازم برای ارسال بنزین به انژکتورها را ایجاد کند.
۲ـ کاهش شتاب و افت توان موتور: وقتی فشار سوخت کاهش مییابد، احتراق ناقص رخ میدهد و موتور در سربالاییها یا هنگام سبقت گرفتن، توان کافی ندارد. این وضعیت اغلب با لرزش یا ریپ زدن خودرو همراه است.
۳ـ صدای غیرعادی از ناحیه باک: اگر هنگام روشن بودن سوئیچ صدای «وِز» یا نالهمانند از باک شنیده شود، ممکن است موتور پمپ درگیر شده یا فیلتر آن گرفته باشد.
۴ـ خاموش شدن ناگهانی در حین حرکت: در مواردی که پمپ بهصورت متناوب قطع و وصل میکند، خودرو بدون هشدار خاموش میشود. این علامت جدی است و احتمالا نشاندهنده خرابی سیمکشی یا سوختن موتور پمپ است.
۵ـ تغییر مصرف سوخت: اختلال در فشار پمپ میتواند باعث تزریق بیش از حد یا کمتر از حد سوخت شود و در نتیجه، مصرف بنزین خودرو تغییر محسوسی پیدا کند.
خرابی پمپ بنزین تنها به عمر زیاد آن مربوط نیست. عوامل مختلفی در عملکرد نادرست آن نقش دارند:
استفاده از سوخت بیکیفیت: ناخالصیها و ذرات معلق باعث گرفتگی فیلتر و فشار بیش از حد به پمپ میشوند.
رانندگی با باک تقریبا خالی: پمپ برای خنک شدن به بنزین نیاز دارد؛ کارکرد در حالت کمسوخت، موجب داغ شدن و سوختن آن میشود.
خرابی رله یا فیوز پمپ: در صورت آسیب دیدن رله یا فیوز، برق کافی به پمپ نمیرسد.
فیلتر بنزین کثیف یا مسدود: این عامل باعث کاهش جریان سوخت و افزایش فشار کاری پمپ میشود.
سیمکشی معیوب یا اتصال بدنه: اتصالات شل یا زنگزده مانع عملکرد صحیح جریان برق میشوند.
راننده میتواند بدون ابزار تخصصی برخی نشانهها را بررسی کند:
گوش دادن به صدای پمپ: هنگام باز کردن سوئیچ، باید صدای کوتاه و یکنواخت پمپ از باک شنیده شود.
بررسی فشار سوخت: اگر موتور روشن نمیشود اما استارت میخورد، ممکن است فشار سوخت کافی نباشد.
تست ساده با اسپری استارتر: در خودروهای انژکتوری میتوان با اسپری کردن مقدار کمی استارتر به ورودی هوا، وجود یا عدم وجود سوخت را سنجید.
تغییر رفتار در شتابگیری: اگر هنگام فشردن پدال گاز، واکنش موتور کند است، احتمال خرابی پمپ یا فیلتر وجود دارد.
در موارد خفیف، ممکن است نیاز به تعویض کامل پمپ نباشد. چند اقدام کاربردی عبارتاند از:
تعویض فیلتر بنزین: سادهترین و کمهزینهترین اقدام برای رفع گرفتگی مسیر سوخت است.
بررسی رله و فیوز: با مولتیمتر میتوان سلامت مدار برق پمپ را آزمایش کرد.
شستوشوی باک و لولهها: تجمع رسوبات در باک، عامل فشار بیش از حد بر پمپ است.
تعویض پمپ سوخت: در صورت سوختن موتور پمپ یا فرسودگی بیش از حد، تعویض تنها راه مطمئن خواهد بود.
برای افزایش عمر پمپ بنزین، رعایت چند نکته ضروری است:
۱ـ همیشه بیش از یکچهارم باک را پر نگه دارید.
۲ـ هر ۲۰ تا ۳۰ هزار کیلومتر فیلتر بنزین را تعویض کنید.
۳ـ از سوخت باکیفیت و از جایگاههای معتبر استفاده کنید.
۴ـ در هنگام سرویس دورهای، اتصالات برقی پمپ بررسی شوند.
۵ـ در صورت شنیدن صدای غیرعادی، سریعا علت بررسی شود.