آگاه: یکی دیگر از فاکتورهای کلیدی در زمینه بررسی لاستیک خودرو توجه به عمق آج است. آج لاستیک الگویی مخصوص است که برای بهبود چسبندگی در مسیر بهکار میرود؛ اما از کجا بدانیم که آج لاستیک در چه وضعیتی قرار دارد؟
عمق آج لاستیک با اندازهگیری عمق یا فاصله بین شیارهای آن صورت میگیرد. در لاستیکهای جدید عمق آج لاستیک معمولا بین هشت تا ۹ میلیمتر است و واضح است که با گذشت زمان و سایش لاستیک با سطح زمین از عمق آج کاسته میشود. البته مشکلاتی همچون فشار باد لاستیک کم و زیاد، ناترازی لاستیکها، شتاب گیری و ترمزهای سنگین و... میتوانند باعث سایش زودتر از موعد لاستیک و آج شوند.
در برخی کشورها رانندگی با لاستیکی که عمق آج کمتر از دو میلیمتر دارد، ممنوع است و جریمههایی را در پی دارد. همه این موارد باعث میشوند اطلاع از عمق آج لاستیک خودرو ضروری باشد. به همه رانندگان توصیه میشود عمق شیارها را هر پنج هزار کیلومتر یکبار اندازهگیری کنند.
همچنین بهتر است این کار را زمانی که عمق آج به حدود چهار میلیمتر میرسد نیز انجام دهید و زمانی که عمق آن به کمتر از سه یا دو میلیمتر رسید باید لاستیک تعویض شود؛ اما چگونه عمق آج لاستیک را در خانه اندازه بگیریم؟
یکی از سریعترین راهها برای این کار توجه به نشانگرهای استهلاک لاستیک است. این نشانگرها بهصورت میلههای پلاستیکی بین شیارهای لاستیک قرار گرفتهاند و با گذشت زمان و سایش لاستیکها پدیدار میشوند. معمولا اکثر لاستیک سازان این نشانگرها را حدود دو میلیمتر بالاتر از کف شیارها قرار دادهاند و بنابراین زمانی که سطح بالای آج لاستیک به این میلهها برسد، شما باید لاستیک را تعویض کنید.
اگر آج لاستیک بالاتر از این نشانگرها باشد هنوز وضعیت استهلاک لاستیک خوب است. برای یافتن نشانگرهای مورد بحث میتوان بهصورت چشمی یا لمس دست آنها را تشخیص داد. همچنین برخی شرکتها در دیواره لاستیک به محل وجود این نشانگرها اشاره کردهاند.
البته برخی شرکتها نیز روشهای جایگزینی را برای بررسی وضعیت عمق آج لاستیک، حتی قبل از رسیدن آن به سطح دو میلیمتر در نظر گرفتهاند؛ مثلا در لاستیکهای شرکت کوپر، مربع استهلاک وجود دارد که در میانه یا بخش بیرونی آجها وجود دارد و زمانی که استهلاک آج ۲۵ درصد باشد، سمت بالای این نشانگر دیده نمیشود. با استهلاک ۵۰ درصدی لاستیک این مربع به شکل حرف L درمیآید و با استهلاک ۷۵ درصد هم به شکل خط مستقیم ساده دیده میشود.
در صورت استهلاک کامل لاستیک، نشانگر کوپر بهصورت علامت تعجب دیده میشود. شرکت میشلن نیز از سه دایره با عمقهای مختلف استفاده کرده است که دایره بیرونی، به معنی استهلاک ۲۵ درصدی لاستیک بوده است؛ درحالیکه دو دایره بعدی، استهلاک ۵۰ و ۷۵ درصدی را نشان میدهند.
اگر نتوانستید نشانگرهای استهلاک لاستیک را پیدا کنید، روش دیگری وجود دارد که با استفاده از سکه صورت میگیرد. به همین منظور ابتدا خودرو را در سطحی صاف پارک کرده و فرمان را به سمت بیرون بچرخانید تا لاستیک بهراحتی در دسترس شما باشد. در این حالت سکه را بین شیارها قرار دهید. اگر تاریخ ضرب سکه دیده شود، لاستیک کاملا مستهلک شده و باید تعویض شود. درصورتیکه آج لاستیک بهصورت کامل بخشهای دیگر سکه را پوشانده باشد، وضعیت لاستیک خوب است و میتوان از آن استفاده کرد.
در روشهای قبلی بهطور دقیق نمیتوانند عمق واقعی لاستیک را تخمین بزنند و اگر میخواهید درک بهتری از آن داشته باشید، میتوانید از دستگاه عمقسنج استفاده کنید. با این روش بهراحتی میتوان زمان خرید لاستیک جدید را دانست. این نوع دستگاهها معمولا در انواع مدادی، آنالوگ و دیجیتالی تولید میشوند و برخی آنها عمق آج لاستیک را بهصورت میلیمتر و اینچ بیان میکنند.
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۲:۲۹
جدای از بررسی مداوم فشار باد لاستیکها، باید میزان سایش آنها و همچنین عمق آج لاستیک نیز بررسی شود. وجود هرگونه مشکل در لاستیک میتواند مشکلاتی نظیر لرزش فرمان، کشیدهشدن خودرو به یک سمت، دشواری در کنترل وسیله نقلیه و.. داشته باشد و همچنین از نظر ایمنی نیز بسیار خطرناک باشد.