آگاه: با بررسی کیفیت ابلاغ و اجرای دستور الهی توسط پیامبر در روز غدیر خم بهروشنی میتوان دریافت که منطق الهی بر استمرار حکومت نبوی در قالب امامت است. مدیریت جامعه طبق آموزههای قرآنی باید در اختیار حاکمان صالح و مصلح باشد که بستر مناسب برای تحقق جامعه آرمانی و توحیدی را برای بشر فراهم نمایند. در واقعه غدیر خم برای اهمیتدادن به این نکته است که مدیریت جامعه از اولویتهای اولیه و از تاثیرگذارترین امور در هدایت و ضلالت مردم شمرده میشود.
غدیر خم و مسئله مهم دولتسازی اسلامی بر پایه ولایت
غدیر دارای دو کار ویژه برای جهان اسلام بوده است؛ دولتسازی اسلامی نخستین کار ویژه غدیر بود، پیامبر بعد از اینکه نظام بدوی و قبیلگی را متحول کرده و الگوی مدینه النبی را ارائه کردند، بهسرعت وارد مسئله «دولتسازی اسلامی» شدند و بر این اساس امیرالمؤمنین را انتخاب کردند تا راه دولتسازی اسلامی توسط امام علی (ع) ادامه پیدا کند.
دومین کار ویژه غدیر جامعهسازی اسلامی یا همان اجتماعیکردن اسلام بود، بعد از اینکه دولتسازی اسلامی شکل گرفت و احکام اسلام در ساختارهای مختلف اجتماعی و حکومتی استقرار یافت پیامبر اکرم (ص) تلاش داشتند توسط امام علی (ع) دین مبین اسلام را در بین مردم نهادینه و جامعه اسلامی و الهی را بر جهان بشریت حاکم کنند.
این مسیرسازی در غدیر در اتمسفر ولایتفقیه هم مطرح است و ولی فقیه هم دولتسازی و جامعهسازی اسلامی اجتماعی را دنبال میکند، در عصر غیبت چون دسترسی ما به امام معصوم و وحی الهی برقرار نیست، ولی فقیه با روش فقهی خود از درون فقه اسلامی، دولتسازی اسلامی را استخراج و در جامعه پیاده میکند.
تدبیر دوراندیشانه امام خمینی (ره) برای احیای نظریه ولایتفقیه و تثبیت آن در قانون اساسی جمهوری اسلامی، باعث شد تا مسیر حرکت انقلاب اسلامی در دریای طوفانی بهسوی هدایت الهی حرکت کند. در حالی که دشمنان اسلام، جریانهای چپ کمونیستی و نیز راست لیبرالیستی تلاش میکردند حقیقت انقلاب اسلامی را بهسوی مناطق نامعلومی در حوزه تمدنی غرب بکشند؛ راهبرد عملی امام راحلمان باعث شد تا جمهوری اسلامی ایران در خط ولایتفقیه جانمایی کرده و بهسوی کمال حرکت کند؛ هر چند که نظام سلطه و دشمنان در فتنههای گوناگون تلاش کردند که در مسیر این حرکت اختلال ایجاد کنند، اما نگاه الهی امام (ره) انقلاب را از خطرات ماتریالیستی نجات داد.
حجتالاسلاموالمسلمین مجید گشول دره سیبی امامجمعه شهرستان اقلید در گفتوگو با مهر با بیان اینکه سختترین، سنگینترین و بالاترین تکلیف ولایتپذیری است، گفت: از اول آفرینش شیطان مطرود و رانده شد برای عدم ولایتپذیری، زیرا امتحان ولایتپذیری از اول خلقت بوده است. وی ادامه داد: خدا به ابلیس فرمود که بر آدم سجده کن و شیطان تمرد کرد. این تمرد یعنی ولایتپذیری نداشتن و سبب شد تمام مناسک شیطان از بین برود.
امامجمعه اقلید، با اشاره به اینکه تمام مناسک و برنامههای دین در همین ولایتپذیری است، افزود: تمامی اعمال ما اعم از نماز و روزه و حتی عید قربان تمرین ولایتمداری و تسلیم در برابر اراده پروردگار است.
حجتالاسلام گشول با اشاره به اینکه تبعیت از ولایت به صلاح جامعه و سبب دور شدن از آسیبها خواهد شد، گفت: امتداد ولایت معصومین (ع)، ولایتفقیه است همانگونه که حضرت امام خمینی (ره) فرمود: «اگر میخواهید به این مملکت آسیبی نرسد پشتیبان ولایتفقیه باشید» زیرا امتداد ولایت معصومین، ولایتفقیه است و در این زمان ما باید پیروی کنیم تا به سعادت برسیم.