آگاه: سردار سیدابوالفضل موسویپور درباره اقدامات انجامشده به منظور استقبال از مهرماه و بازگشایی مدارس اظهار کرد: شناسایی مدارس مهم که در حاشیه معابر اصلی قرار دارند را در دستور کار قرار دادیم؛ چراکه بیشترین بینظمی و تراکم در ترافیک به دلیل توقفهای غیرمجاز در حاشیه معابر اصلی است. متاسفانه، شاهد تجمیع مراکز آموزشی در برخی نقاط شهری هستیم، مناطقی که شرایط معابر مناسبی ندارند. به طور مثال، منطقه «توحیدی» که در غرب منطقه چهار و خیابان «کینژاد» که در شرق منطقه ۳ قرار دارند، جزو معابر دوطرفه کمعرض هستند و این در حالی است که جزو مناطقی هستند که تراکم آموزشی را تجربه میکنند.
وی ادامه داد: همچنین مناطق «شیبانی» و «دزاشیب» و «زعفرانیه» نیز جزو مناطقی هستند که مراکز آموزش در آن تجمیع شده هستند؛ به نحوی که با حجم زیاد مراجعه به این مناطق در برخی از ساعات روبهرو هستیم. والدین ترجیح میدهند که فرزند خود را شخصاً به مدرسه بیاورند و پس از ساعات آموزشی به خانه بازگردانند. آوردن و بازگرداندن دانشآموزان به مدارس توسط والدین سبب بیشتر شدن تراکم ترافیک میشود.
رییسپلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه ۲۹۹ مدرسه در حاشیه معابر اصلی را شناسایی کردهایم، توضیح داد: پلیس راهور از تمام ظرفیت نیروهای ستادی و انتظامی برای آمادهباش اول مهرماه استفاده کرد و به عبارت دیگر میتوان گفت از تمام ظرفیت خود به منظور پوشش تمام مدارس مهم استفاده کردیم. ۶۰ گلوگاه بسیار مهم را نیز شناسایی کردیم و همکاران ما در این گلوگاهها مستقر شدند.
موسویپور درباره استقرار خودروهای امدادی در معابر نیز گفت: امدادخودروهای شرکتهای «سایپا» و «ایرانخودرو» با پلیس راهور همکاری کردند و ۵۰ خودرو در شهر به ویژه بزرگراهها مستقر شدند. همچنین شهرداری تهران نیز ۶ دستگاه جرثقیل سنگین و ۲۰ دستگاه جرثقیل سبک در معابر شهر به منظور مدیریت خودروهایی که خراب میشوند، مستقر کرد؛ چراکه بخشی از تراکم ترافیک ناشی از خرابی خودروهاست. ما با چینش دقیق خودروهای امدادی میتوانیم خودروهایی که خراب شدهاند را از مسیر خارج کنیم تا بار ترافیکی رها شود. وی با بیان اینکه شناورسازی ساعات کاری کارمندان دولت از دیگر اقدامات کنترل ترافیک اول مهرماه بود، تصریح کرد: علاوه بر اقدام خوب شناورسازی ساعات کاری کارمندان دولت، همچنین ساعات حضور دانشآموزان در دو نوبت ۷:۳۰ و ۸ صبح سبب میشود تا شرایط را مدیریت کنیم.
رییسپلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به پرسش «چگونه میتوان بار ترافیکی ساعات ۱۸ تا ۲۱ بزرگراههای همت و مدرس را مدیریت کرد؟» توضیح داد: بار ترافیکی بزرگراهها در نیمه دوم سال به ویژه در ساعات بعدازظهر تشدید میشود. بار ترافیکی مدارس، کوتاهشدن روزها و مدیریت سفرها توسط مردم جزو مولفههای تشدیدکننده تراکم ترافیک بزرگراهها در نیمه دوم سال به حساب میآیند. علاوه بر این موارد، بررسیها بیانگر این است که اغلب شرکتهای خصوصی در مناطق یک، ۳ و بخش بزرگی از منطقه ۶ شهرداری مستقر هستند. بخش اعظمی از بار ترافیکی به دلیل ترددهایی است که در این مناطق انجام میشود. وی با بیان اینکه هیچگونه محدودیت تردد مانند طرح ترافیک یا کنترل آلودگی هوا در مناطق یک و ۳ شهر تهران اجرا نمیشود، تصریح کرد: با توجه به اینکه محدودیت ترافیکی در این مناطق اجرا نمیشود، تمام افراد میتوانند با خودروی شخصی خود در این مناطق تردد کنند. شرایط به نحوی است که با حجم زیاد خودروهای پارکشده در برخی معابر این مناطق مانند خیابان «آفریقا» مواجه هستیم.
موسویپور درباره وضعیت ترافیکی خیابانهای مناطق یک، ۳ و ۶ گفت: خیابانهای «میرداماد»، «آفریقا»، میدان «ونک»، بزرگراههای «حقانی»، «مدرس» و «کردستان» راههای مواصلاتی به سایر بزرگراهها برای دسترسی به نقاط غربی، شرقی و جنوبی پایتخت محسوب میشوند. اگرچه حقتقدم براساس آییننامهها با افرادی است که در مسیرهای اصلی تردد میکنند؛ اما به دلیل کنترل تراکم ترافیک ناچار هستیم خطوط عبوری در مسیر شرق به غرب بزرگراه «همت» را کم کنیم و این مجوز را در اختیار افرادی که میخواهند از «شمال به غرب» یا «جنوب به غرب» در بزرگراه مدرس حرکت کنند، قرار دهیم. او افزود: اگر چنین کاری را انجام ندهیم با فشار ترافیک در خیابانهای «آفریقا» و «میرداماد» در کمترین زمان ممکن روبهرو میشویم و به دلیل اینکه تقاطعهای خیابان آفریقا به هم نزدیک است، تمام منطقه به صورت مویرگی با تراکم ترافیک مواجه میشود. شرایط به نحوی میشود که پل «پارکوی»، خیابان «محمودیه» و میدان «الف» درگیر ترافیک میشود. بررسیها بیانگر این است که پل «فجر» همواره با حجم بار ترافیکی مواجه بوده و بار ترافیکی این منطقه یک موضوع جدید نیست.
وی درباره پیگیریهای انجامشده برای کنترل بار ترافیکی پل فجر گفت: موضوع بار ترافیکی پل فجر را بارها در نامهای خطاب به شورای ترافیک مطرح کردهایم. شاهد ساخت زیرگذرها و تونلهای متعددی در سطح شهر هستیم. من بر این باور هستم که ساخت یک تونل در مسیر بزرگراه مدرس_حقانی به سمت غرب تا بزرگراه اشرفیاصفهانی در یک بازه زمانی بلندمدت و همچنین ساخت یک تونل در این مسیر به سمت بزرگراه چمران در بازه زمانی کوتاهمدت ضروری است و ضروریترین تونل به حساب میآید. اگر چنین تونلی ساخته شود، تراکم ترافیک میدان ونک، پلهای فجر و تقاطع بزرگراههای حقانی و کردستان و خیابان ملاصدرا برطرف میشود.
رییسپلیس راهور تهران بزرگ درباره اقدامات قانونی برای برخورد با راکبان موتورسیکلتهای سنگین توضیح داد: براساس قوانین، تردد هرگونه وسیله نقلیه بدون پلاک در تمام معابر ممنوع است و تردد موتورسیکلتهای سنگین به دلیل اینکه پلاک ندارند، ممنوع به حساب میآید. اگرچه تردد موتورسیکلتهای سنگین در سطح شهر ممنوع است اما برخی شهروندان از این وسیله نقلیه استفاده میکنند؛ چراکه این موتورسیکلتها به طرق مختلف مانند قاچاق وارد میشود. وی ادامه داد: بررسیها بیانگر این است که راکبان موتورسیکلتهای سنگین در روزهای تعطیل رسمی و جمعهها در برخی معابر تردد میکنند. پلیس راهور تهران بزرگ توانسته است مناطق تردد موتورسیکلتهایی از این دست را شناسایی کند؛ با توجه به اینکه این مناطق را شناسایی کردهایم به منظور پیشگیری از تردد این وسیله نقلیه در مناطق شناسایی شده، حاضر میشویم. نه تنها پلیس راهور تهران بزرگ بلکه نیروی انتظامی نیز در این مناطق مستقر میشوند تا از حضور این وسیله در این مناطق جلوگیری کنیم.
موسویپور با بیان اینکه ۳۸ دستگاه موتورسیکلت سنگین در نیمه نخست سال توقیف شده، گفت: موتورسیکلتهای توقیفشده به هیچوجه ترخیص نمیشوند؛ چراکه با موضوع قاچاق و عدم پلاک شدن مطرح است. متاسفانه، پنج نفر جان خود را به دلیل استفاده از موتورهای سنگین در ۶ ماهه نخست سال از دست دادهاند. برخی تصور میکنند که موتورسیکلتهای سنگین جزو وسایل نقلیه ایمن هستند اما به این نحو نیست؛ به طور مثال، به یاد میآورم که یک موتورسیلکت سنگین طی سالهای گذشته به دلیل برخورد با گاردریل بزرگراه «یاسینی» نصف شد.
۱۳ مهر ۱۴۰۴ - ۱۱:۳۲
رییسپلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اقدامات انجامشده برای کنترل ترافیک پایتخت در نیمه دوم سال گفت: بار ترافیکی بزرگراهها در نیمه دوم سال به ویژه در ساعات بعدازظهر تشدید میشود.