-
سبک زندگی
چطور کتابها را بدون آسیب زدن تمیز کنیم؟
روشهای بسیار ساده و مناسبی برای تمیز کردن کپک، از بین بردن بو، از بین بردن لکه، رفع قطرات آب و تمیز کردن کتابهای چرمی وجود دارد.
-
دلیل متقن برای چرت زدن
چرت زدن به ویژه در اداره و شرکت و سر کار شاید اتفاق خوشایندی به نظر نیاید، اما به نظر میرسد یکی از بهترین راه حلها برای تجدید قوا و انرژی برای ادامه کار باشد.
-
-
-
سنت های خود رادوباره بخوانیم
اقتدارحجاب واتحادجنون عقل
تقدیم به ملکه قلبم سکینهسلطان صدیقی مادر شهیدان حسن و احمد توتونکار زاهدی و حسین که بعدها در راه خدمت شهید شد.
-
بازتعریف حجاب؛ نخستین سنگر جنگ نرم
به دنبال الگو
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و شکلگیری حکومتی مبتنی بر مبانی و مواضع اسلامی، حجاب بهعنوان یکی از برجستهترین نمادهای ایرانی ـ اسلامی مطرح شد؛ نمادی که نیاز چندانی به تعریف ضرورت یا چیستی خود نداشت، زیرا صرف آگاهی از پیوند عمیق میان دین و حجاب، لزوم التزام به آن را برای عموم روشن میساخت. آموزهای که اگر چه در ابتدا نیازی به تعریف و اثبات نداشت اما امروزه آموزه حجاب این امکان و قابلیت را دارد تا با مورد هجمه قرار گرفتنش نظام حاکم تغییر و دچار تزلزل و دگرگونی شود و تنها راه برونرفت آن باز تعریف ماهوی آن است.
-
از شعار تا نهادینهسازی حجاب
مهندسی ترویج
بحث حجاب در ایران، اگرچه گاه در سطح قانون و الزام اجتماعی مطرح شده، اما حقیقت آن در ساحت فرهنگ و معنا شکل میگیرد. هیچ جامعهای با تکیه بر اجبار نتوانسته است سبکی از زیست را برای همیشه تثبیت کند؛ آنچه ماندگار میشود، «باور درونی» و «پذیرش فعال» است. از این منظر، مسئله حجاب بیش از آنکه موضوعی انتظامی یا حتی فقهی باشد، یک پروژه فرهنگی بلندمدت است که نیازمند مهندسی ترویج و بازآفرینی گفتمانی است.
-
حجاب مردانه؛ حجاب زنانه
دو سوی یک حقیقت فراموششد
«حجاب» در منطق اسلام، پیش از آنکه امری صرفا پوششی یا رفتاری باشد، یک مسئله انسانشناختی و برآمده از نوع نگاه انسان به خود، جهان و سبک زندگی است. نخستین نکتهای که باید فهم شود این است که در دستگاه معرفتی اسلام، زن و مرد هر دو دارای نوعی حجاب خاصاند و خروج از حدود مقرر برای هر یک، بیحجابی تلقی میشود؛ بیآنکه تفاوتی میان زن و مرد باشد. بنابراین، تحلیل حجاب باید از سطح احکام به سطح مبانی انسانشناختی، فطری و تاریخی عبور کند و به پرسش اساسیتری پاسخ دهد: انسان امروز بر اساس کدام عقلانیت زندگی میکند؟
-
زبان خاموشی که قدرت اجتماعی را مهندسی میکند
«نه» به مصرف شدن
زن، همیشه فقط یک فرد در جامعه نبوده؛ او سازنده فضا، روح و فرهنگ یک ملت است. حجاب او نیز، فقط یک «لباس» نیست؛ نشانهای از نوع نگاهی است که زن به خود، به بدن خود و به جایگاه خود در دنیا دارد. از طرفی، آنچه زن انتخاب میکند، تنها به خودش مربوط نمیشود، بلکه آینده یک خانه، یک نسل و حتی یک سرزمین را شکل میدهد. از همینرو، هیچ مسئلهای درباره زن، فقط یک موضوع شخصی و فردی باقی نمیماند. آنچه یک زن امروز برمیگزیند، بازتابی در فردای جامعه خواهد داشت.
-
چرا غرب از «روسری» بیشتر از «موشک» میترسد؟
پاتک تمدنی
در اتاقهای فکر استراتژیک غرب، سالهاست که زنگ خطر یک «پدیده نوظهور» به صدا درآمده است. این پدیده، نه سانتریفیوژهای نطنز است و نه پهپادهای نقطهزن؛ بلکه پدیدهای است به نام «زن مسلمان مدرن و باحجاب». دنیای غرب، ۲۰۰ سال تلاش کرد تا یک معادله قطعی را در ذهن بشر جا بیندازد: «زن اگر میخواهد پیشرفت کند، باید از قید مذهب و حجاب رها شود.» آنها برهنگی را لازمه مدرنیته و حجاب را مساوی با انزوا و بیسوادی تعریف کرده بودند.
-
پروژه بیحجابی؛ از جنگ نرم تا اشغال فرهنگی
بیحجابی استعماری
حجاب، بهمثابه یکی از ارکان هویتی و اجتماعی در تمدن اسلامی، در دهههای اخیر به قلب «جنگ نرم» جهانی علیه امت اسلامی تبدیل شده است. این نبرد صرفا بر سر پوشش نیست؛ بلکه بر سر معنای هویت، قدرت نرم خانواده و اصالت فرهنگی است.
-
گذر از تحلیلهای تکبعدی به رویکردی پیوستاری
حجاب در میانه میدان
جاب را صرفا در قالب یک «مسئله» یا «احکام فردی» تقلیل دهیم، در دام همان نگاهی افتادهایم که قرنهاست فهم پدیدههای پیچیده انسانی را با بنبست مواجه ساخته است.
-
حجاب، صورت مرئی عفت و معماری نامرئی امنیت فرهنگی
شریان امنیت نرم جامعه
حجاب، در هندسه فقه اجتماعی اسلام، یک حکم فردی صرف نیست؛ «سیاست فرهنگی جامعه» است و هرجا حکم فردی به سطح «سیاست هویتی» ارتقا یابد، میدان نزاع نیز از رفتار شخصی به «نظام معنا» منتقل میشود. حجاب، در مقیاس تمدنی، «سپر نرم امنیت» است؛ سپری که هویتها را از انحلال، خانواده را از تهافت و جامعه را از تسخیر میل غربی پاس میدارد.
-
«عملیاتی شدن دین» در دنیای مدرن
حجاب در منظومه اعتقادی
وقتی بحث از حجاب در جامعه اسلامی به میان میآید، اغلب چنان گفتمان به سطحی از مجادلات حقوقی یا اجتماعی تقلیل مییابد که ریشههای عمیق اعتقادی آن نادیده گرفته میشود. اما اگر بپذیریم که فروع دین، تجلیات عینی و استراتژیهای عملی برای تحقق اصول دین هستند، آنگاه دیگر پرسش اصلی این نخواهد بود که «حجاب چه حکمی دارد؟»؛ بلکه این خواهد شد که «حجاب، چگونه به مثابه یک فرع عملی، در خدمت تحقق کدام اصل از اصول اعتقادی اسلام قرار میگیرد؟»
-
گذر از تحلیلهای تکبعدی به رویکردی پیوستاری
حجاب در میانه میدان
اگر حجاب را صرفا در قالب یک «مسئله» یا «احکام فردی» تقلیل دهیم، در دام همان نگاهی افتادهایم که قرنهاست فهم پدیدههای پیچیده انسانی را با بنبست مواجه ساخته است.
-
پروژه بیحجابی؛ از جنگ نرم تا اشغال فرهنگی
تلاش برای تغییر هویت یک جامعه
تحولات فرهنگی دهههای اخیر نشان میدهد که حجاب، تنها یک مسئله فردی یا دینی نیست؛ بلکه به مسئله هویتی، تمدنی و حتی امنیت فرهنگی تبدیل شده است. بررسی اسناد تاریخی، پژوهشهای دانشگاهی و عملکرد رسانههای جهانی، نشان میدهد که مسئله «بیحجابی» در بسیاری از جوامع اسلامی نه پدیدهای خودجوش، بلکه بخشی از یک روند طراحیشده برای تغییر سبک زندگی و مهندسی هویت نسل جوان است. این روند با بهرهگیری از ابزارهای رسانهای، شبکههای اجتماعی و سازوکارهای تاثیرگذاری فرهنگی پیش میرود و هدفی فراتر از تغییر پوشش دارد.
-
حجاب، صورت مرئی عفت و معماری نامرئی امنیت فرهنگی
شریان امنیت نرم جامعه
نزاع میان الگوریتمهای رسانهای غرب که بر طغیان میل و تملک بدن بنا شدهاند و گفتمان توحیدی که بدن را امانت و زن را حامل کرامت میبیند. امروز جغرافیای فرهنگی ما در معرض «اشغال نرم» است؛ دشمن، حجاب را نه بهعنوان یک حکم فقهی، بلکه بهعنوان آخرین سنگر هویت زن مسلمان هدف قرار داده است.
-
من بیش از یک تصویر هستم
خودآیینی حجاب، یک راهبرد اقناعی
دلایل مختلفی در مقام تعلیل و استدلالورزی برای حجاب وجود دارد؛ معمولا در «دین» از زاویه حرمت شرعی، در «روانشناسی» از زاویه مصونیت و امنیت روانی، در «قانون» از زاویه حقوق شهروندی و در «اخلاق» از زاویه عفت و حیا بر آن استدلال میشود. اگر چه این استدلالها هر کدام موجه و موثرند، اما به نظر میرسد در شرایط کنونی یکی از راهبردهایی که باید بر آن تکیه کرد، وجه «خودآیینی حجاب» است.
-
هویت، مقاومت و جنگ روایتها
نزاع دو گفتمان
در میانه انبوه تحلیلهای جامعهشناختی و فقهی درباره حجاب، این پرسش بنیادین به حاشیه رانده میشود که حجاب در سپهر هویت جمعی یک تمدن در حال مقاومت، چه معنایی دارد؟ با عبور از سطح فردی و احکامی، حجاب در کانون «جنگ روایتها» قرار میگیرد؛ جنگی که در آن، پوشش سر، تنها نشانه ظاهری یک نبرد عمیقتر بر سر تعریف «زن»، «کرامت»، «پیشرفت» و اساسا «هویت ملی» است. این یادداشت با واکاوی این چارچوب تحلیلی، استدلال میکند که فهم تحولات کنونی حول حجاب در ایران، بدون توجه به ابعاد هویتی-گفتمانی آن و نقش رهبری به عنوان معمار معنوی این گفتمان، ناقص و ناتوان از درک واقعیتهای پیچیده اجتماعی خواهد بود.
-
گذر از رویکردهای تقلیلگرا به خوانشی چندلایه
چرا حجاب، هم مسئله است و هم نیست؟
اگر در مواجهه با پدیدههای اجتماعی پیچیده، قرار باشد تنها یک چیز را بیاموزیم، آن چیز باید این باشد که سادهانگاری، بزرگترین دشمن فهم است. پارادوکس ظاهری «حجاب، هم یک مسئله است و هم نیست»، نه یک تناقض منطقی، بلکه دریچه ورود به قلمرویی است که در آن، صورتبندیهای کهنه از کار افتادهاند و نیاز به خوانشی نوین، خلاق و چندبعدی احساس میشود.
-
تناقضهای درونی یک مکتب شکستخورده
نگاه غرب به زن و اصالت ایدئولوژی سود و سرمایه
اگر بخواهیم موضوع زن در غرب و به اصطلاح غرب مدرن، غربی که از دوران صنعتی شدن و عصر روشنگری شروع شد توصیف کنیمT تناقضها و تضادهای بسیاری در رویکرد به زن قابل مشاهده است.
-
سیاری، معاون هماهنگکننده ارتش:
ادعاهای جزایر سهگانه زیر بار فشارهای سیاسی مطرح شده است
امیر دریادار حبیبالله سیاری، معاون هماهنگکننده ارتش پیش از ظهر چهارشنبه (۱۹ آذر) در حاشیه مراسم اختتامیه سومین دوره مسابقات مهارتآموزی کارکنان وظیفه ارتش در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره سطح توانمندیهای ارتش با بیان اینکه «ارزیابیهایی که ستاد ارتش در ارتباط با بررسی توانمندی نیروهای زمینی، هوایی، دریایی و پدافند انجام میدهد، مستمر است و معمولا هم تمام جزئیات کار را اعم از مهارت کارکنان، از آمادگی سلاح، نحوه شناسایی دشمن و اشراف اطلاعاتی، شامل میشود»، اظهار کرد:
-
قالیباف در دیدار اعضای فراکسیون زنان مجلس:
لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت باید زودتر تعیین تکلیف شود
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، صبح چهارشنبه (۱۹آذر ماه) در دیدار اعضای فراکسیون زنان مجلس که به مناسبت سالروز میلاد حضرت زهرا (س) برگزار شد، ضمن تبیین جایگاه مدیریتی بانوان، با آسیبشناسی نگاه حاکم بر مدیریت کشور گفت: یکی از اشکالات اساسی این است که ما مردان میخواهیم برای حوزه زنان تصمیمگیری کنیم و غالبا به موضوع زنان در جامعه به عنوان یک «مسئله» نگریستهایم، نه یک «فرصت». وی با اشاره به تجربیات اجرایی خود، به مقایسه عملکرد مدیریتی زنان و مردان پرداخت و تصریح کرد: تجربه نشان داده است که زنان با فاصله قابلتوجهی نسبت به مردان، فسادستیزتر هستند و در شاخصهایی نظیر سلامت اداری، شفافیت و اثرگذاری مدیریتی، عملکرد به مراتب موفقتری دارند.لزوم تعیین تکلیف لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان دربرابر خشونت
-
وزیر امور خارجه مطرح کرد
تهران و باکو؛ همسایگی برآمده از تاریخ و مشارکت در افق آینده
سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در «خبرگزاری آپا» جمهوری آذربایجان نوشت: در حوزه گاز توافقات سواپ گاز به نخجوان در حال اجراست که نشاندهنده عمق اعتماد متقابل است.
-
عارف، معاون اول رئیسجمهور:
پس از جنگ ۱۲روزه اهمیت فناوریهای نوظهور اثبات شد
محمدرضا عارف، معاون اول رئیسجمهور روز گذشته در سومین جلسه بررسی راهکارهای ارتقای علم و فناوری کشور که در مرکز پژوهشهای توسعه و آیندهنگری برگزار شد، با تاکید بر اینکه بهرهگیری از ظرفیتهای دانشگاه و مراکز علمی و پژوهشی راهبرد دولت چهاردهم است که باید چالشها و مسائل کشور از جمله ناترازیها را شناسایی و راهکارهای حل آنان را به دولت ارائه کنند، افزود: هفته پژوهش فرصت مناسبی برای ارزیابی موانع و بیتوجهیها به امر پژوهش در کشور است.
-
-
کاربران «چتجیپیتی» در حال چت کردن میتوانند خواروبار بخرند
کاربران «چتجیپیتی» اکنون میتوانند بدون ترک کردن گفتوگو با چتبات، خواروبار مورد نیاز خود را خریداری کنند.
-
برای درمان سرفه عجله نکنید
پزشکان میگویند بیشتر شربت سینهها اثر محدودی دارند و اگرچه درمانهای خانگی مانند عسل و لیمو هم میتوانند موثر باشند اما برای بهبود اغلب سرفههای ناشی از سرماخوردگی، استراحت، نوشیدن آب و صبر بهترین راهکار است.
-
اعلام زنگ خطر برای مصرف این نوع جلبک
رئیس گروه پایش ایمنی سازمان غذا و دارو نسبت به افزایش موارد مسمومیت کبدی با مصرف فرآورده اسپیرولینا برای لاغری هشدار داد.