آگاه: مدیر فروش مثل همیشه گفت «بستگی داره» و ادامه داد: «اگر مثل رمان زمستان باشه که ۱۰۰۰ تایش هم توی انبار خاک میخوره... اگر مثل ترجمه بهار باشه هر ۲۰۰۰ تاش زود تموم میشه و بازار رو از دست میدیم.» این بلاتکلیفی برای ناشران آشناست. شمارگان چاپ و قیمتگذاری کتاب همیشه تصمیمهایی پرریسکاند. اما پنگوئن رندوم هاوس این تصمیمها را به الگوریتم سپرده است. سامانه یادگیری ماشینی آنها با تحلیل فروش کتابهای مشابه، رفتار مخاطبان، قیمت بازار و حتی ترندهای منطقهای، برای هر کتاب جدید پیشنهاد شمارگان و قیمت بهینه ارائه میدهد. مدیرعامل این انتشارات میگوید: «هرجا انسان و ماشین را کنار هم گذاشتیم، نتیجه بهتر شد.» هدف ما جایگزینی قضاوت انسانی نیست؛ بلکه پشتیبانی عددی برای تصمیمهایی است که حساس و سرنوشتسازند. این الگو حتی در مقیاس کوچک هم (با ثبت و تحلیل فروش گذشته، بررسی قیمت رقبا و استفاده از ابزارهای ساده آماری) قابل اجراست. ناشرانی که داده را جدی میگیرند، آینده را با خطای کمتر و سود بیشتر میسازند.
۱۴ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۱۵٬۱۷۸
بزرگترین ناشر جهان، شمارگان و قیمت را با هوش مصنوعی خودش تعیین میکند. «حالا چند نسخه منتشر کنیم؟»

نظر شما