آگاه: به گزارش انگجت، معماری جدید «نانوستک» (Nanostack) این شرکت میتواند به تولید تراشههایی بسیار کارآمدتر منجر شود. «آیبیام» با استفاده از معماری جدید «نانوستک» توانسته دو میلیارد ترانزیستور را در تراشهای به اندازه یک ناخن جای دهد. این شرکت مدعی است با ساخت نخستین تراشه کمتر از یک نانومتر جهان، به یک جهش بزرگ در فناوری تراشهها دست یافته است.
«آیبیام» که در سال ۲۰۲۱ با استفاده از معماری «نانوشیت» (Nanosheet) موفق به ساخت تراشه دو نانومتری شده بود، اکنون اعلام کرده طراحی جدید «نانوستک» به آن اجازه داده یک تراشه عملیاتی هفت آنگسترومی (۰٫۷ نانومتری) تولید کند. در نتیجه این پیشرفت، توسعه تراشهای سیلیکونی با دو برابر چگالی نسبت به طراحی دو نانومتری قبلی است که نزدیک به ۱۰۰ میلیارد ترانزیستور را در فضایی به اندازه ناخن انسان جای میدهد. «آیبیام» میگوید این تعداد ترانزیستور بیشتر میتواند تراشهای ارائه دهد که یا تا ۵۰ درصد عملکرد بالاتر داشته باشد، یا ۷۰ درصد بهرهوری انرژی بیشتر نسبت به تراشههای دو نانومتری این شرکت فراهم کند.
«آیبیام» تخمین میزند حدود پنج سال زمان لازم است تا تراشههای مبتنی بر نانوستک به طور انبوه تولید شوند. با این حال، این زمانبندی ممکن است خوشبینانه باشد. زیرا شرکت ژاپنی Rapidus که شریک «آیبیام» در زمینه تجاریسازی فناوری نانوشیت است، اوایل امسال اعلام کرد قصد دارد تولید انبوه تراشههای دو نانومتری را از نیمه دوم سال ۲۰۲۷ آغاز کند.
۶ تیر ۱۴۰۵ - ۱۲:۰۳
کد مطلب: ۲۳٬۳۳۴
«آیبیام» اعلام کرد نخستین تراشه با ضخامت کمتر ازیک نانومتر در جهان را ساخته است.
نظر شما