واشنگتن
-
چرا حفظ اورانیومهای ۶۰ درصد غنیشده ضروری است؟
ضرورت حفاظت از داراییهای راهبردی ایران در معرکه مذاکرات
ما در مقطع خاصی از تاریخ ایران قرار داریم و در حال مذاکره با دشمنی حیلهگر و غدار هستیم؛ دشمنی که طی ۴۰ روز جنگ تحمیلی، شکست و هزیمت را نثار او کردیم و اکنون با او پشت میز مذاکره نشستهایم.در ایران اسلامی و مقتدر میان میدان و دیپلماسی، وحدت و همگرایی برقرار است. این دو ساحت از هم جدا نیست؛ چه نظامی پشت لانچر و چه دیپلمات پشت میز مذاکره، هر دو در حال جهاد و مجاهدت برای اعتلا و اعزاز ایران عزیز هستند. بنابراین هر صدایی که تلاش کند میان میدان و دیپلماسی جدایی و تفرقه بیندازد، پژواک صدای دشمن است.
-
اعتراف صهیونیستها به شکست
وقتی آینه دروغ نمیگوید
در دنیای سیاست و جنگ که آکنده از روایتهای ساختگی، بیانیههای تبلیغاتی و تلاشهای سیستماتیک برای تحریف واقعیت است، گاهی صادقترین و معتبرترین شاهد، خود دشمن است. هنگامی که جامعهای قرار بود «پیروزی مطلق» و «تغییر نقشه منطقه» را جشن بگیرد، در نظرسنجیهای داخلی و علنی خود از شکست سخن میگوید، دیگر نیازی به تفسیرهای پیچیده خارجی یا استناد به منابع جانبدارانه باقی نمیماند.
-
مطالبه ملت ایران از مذاکرهکنندگان استحکام و استواری در میدان دیپلماسی است
تهدیدناپذیر باشید
عقبنشینی غیرتاکتیکی در هر میدانی غضب الهی را به دنبال دارد؛ این بیان نورانی امام شهیدمان، خامنهای (قدسالله نفسهالزکیه) است. این سخن راهبردی و بنیادین باید سرلوحه مذاکرهکنندگان دلسوز و مجاهد کشورمان در مذاکرات با طرف آمریکایی باشد. در مذاکرات با دشمنی که طی یک سال، دو بار به کشور ما تجاوز کرده و جمعی از گرانقدرترین و عزیزترین هموطنان ما را به شهادت رسانده، هر گامی که به عقب برداشته شود و هر اغماضی که در قبال حقوق حقه ملت ایران شود، موقعیت کشور را متزلزل میسازد و دشمن را جریتر، تهاجمیتر و زیادهخواهتر میکند.
-
اسرائیل در صورت ماندن در لبنان، هزینه مضاعفی خواهد پرداخت
ضرورت عقبنشینی کامل رژیم صهیونیستی از خاک لبنان
رادیو ارتش رژیم صهیونیستی روز یکشنبه گزارش داد که در درگیری نظامیان رژیم صهیونیستی با رزمندگان حزبالله، از روز پنجشنبه تاکنون در جنوب لبنان ۶ نظامی ارتش این رژیم به هلاکت رسیده و ۲۰ نظامی دیگر زخمی شدهاند. در این گزارش آمده است که برخی از کشتهشدگان افسر بودند.
-
هیات ایرانی به سوئیس رفت
تفاهم در لبه پرتگاه
بعدازظهر روز گذشته، سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام خبر سفر هیات دیپلماتیک ایران به سوئیس توضیح داد: این سفر در واقع سفری است برای مطالبه کردن ایفای تعهدات طرف مقابل و بررسی یادداشت تفاهم؛ بسیار روشن است که مذاکرات برای توافق نهایی زمانی شروع میشود که اجرای تعهدات وفق بندهای ۱، ۴، ۵، ۱۰ و ۱۱ آغاز شود و ادامه پیدا کند. متاسفانه ما شاهد آن وضعیت نیستیم؛ لذا در این سفر و در این مذاکرات قرار است ما در مورد اجرای تعهدات طرف مقابل مطالبهگری داشته باشیم.
-
سگ هار صهیونیست بدون توجه به ارباب آمریکاییاش، همچنان به لبنان حمله میکند
امروز لبنان، نتیجه علیالاصول نبودن تهران
شهید ابوالفضل نیکویی، معروف به «حاج یونس» نابغه اطلاعات عملیات نیروی قدس سپاه میگفت: «حاج قاسم به ما تاکید کرده بود که اگر سوریه سقوط کند، باید در تهران جواب دهیم.» پیشبینی حاج قاسم محقق شد و سوریه از دست رفت و به ناچار در تهران و در داخل مرزهای ایران اسلامی با متجاوزان صهیونی و آمریکایی پنجه در پنجه انداختیم. حالا همان حکایت در قبال لبنان نیز صدق میکند؛ مطمئنا اگر حاج قاسم اکنون در بین ما بود جمله فوقالذکر را نه خطاب به فرماندهان زیرمجموعهاش بلکه خطاب به کل ملت ایران به زبان میراند.
-
برگی میان تهران و واشنگتن
اگر در تاریخ تورقی داشته باشیم و سابقه سناتورهای آمریکایی را رصد کنیم به این مهم باید عنایت ویژه داشت که اعتمادی نسبت به شیطان بزرگ نیست.
-
استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت وگو با «آگاه» مطرح کرد
مقولهای حیاتی به نام «امر ملی»
دکتر عباسعلی رهبر، استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است یکی از مهمترین موضوعاتی که در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه و سپس جنگ تحمیلی ۴۰ روزه باید مد نظر قرار بگیرد، مقولهای بهنام «امر ملی» است.
-
۲۴ ساعت تا مذاکرات ایران و آمریکا در بورگناشتوک نروژ
دیپلماتهای ایرانی همان نظامیان پشت لانچر هستند
فردا جمعه نشست ایران و آمریکا در بورگناشتوک سوئیس برای انعقاد تفاهم ترک مخاصمه و آغاز ماراتن مذاکراتی، برگزار میشود.
-
تفاهم اسلامآباد زیر ذرهبین احزاب
حزب در واقع یک «باشگاه سیاسی» است و افراد با دیدگاههای مشترک دور هم جمع میشوند تا درباره مهمترین مسائل روز با یکدیگر بحث و تبادل نظر کنند. این نشست و برخاستها، هم به منزله اعلام حضور و کنشگری احزاب تلقی میشود و هم پیامی را منتقل میکند و آن اینکه ما به عنوان تشکلهای سیاسی در سپهر سیاست فعالیت میکنیم تا قدرت را از طریق قانونی (انتخابات) به دست بگیریم. بنابراین طبیعی است که حزبیها صریح درباره تفاهم اسلامآباد که این روزها سوژه محافل رسانهای و سیاسی شده است، سخن بگویند.
-
پروژه ۳۰۰ میلیون دلاری رژیم اسرائیل برای تجزیه ایران، ناکام ماند
کیش و مات موساد در ایران
گوفمن، رئیس جدید موساد، معاون خود را از سمتش برکنار کرده است. دو منبع مطلع گفتهاند معاون رئیس موساد که اکنون برکنار شده، یک سال پیش بودجهای به قیمت یک میلیارد شکل معادل ۲۸۶ میلیون دلار و تیمی چندصدنفره برای پروژه براندازی در ایران دریافت کرده بود. پروژهای که با شکستی مفتضحانه همراه بود.
-
غروب دکترین چماق و هویج
اعتراف دیرهنگام به اقتدار ایران
سخنان اخیر باراک اوباما، رئیسجمهور اسبق ایالات متحده، در گفتوگو با شبکه ایبیسی نیوز، بیش از آنکه یک توصیه اخلاقی به حاکمان فعلی کاخ سفید باشد، یک «اعتراف تاریخی» و سندی آشکار بر بنبست راهبردی واشنگتن در قبال جمهوری اسلامی ایران است. اوباما صراحتا تاکید کرده است که «آمریکا باید بیاموزد با بمباران و قلدری به نتیجه نمیرسد» و با ابراز ناامیدی از تغییر بنیادین در هرگونه توافق جدید، کارآمدی الگوی برجام ۲۰۱۵ را یادآور شده است. این اظهارات از زبان کسی پایگاه تحلیل دارد که خود معمار سیاست «فشار هوشمند» علیه ملت ایران بود.
-
-
پارادوکس هژمونی مرد دیوانه
سقوط آپاچی و چند سناریو
سقوط مشکوک بالگرد تهاجمی آپاچی آمریکا در میان امواج خروشان خلیج فارس، فراتر از یک سانحه فنی یا حتی حمله پهپادی است. در شرایطی که تاریکخانههای دیپلماسی در تهران و واشنگتن سرگرم تنظیم واژگان پیشنویس یک توافق اضطراری هستند، غرش ناگهانی میدان و ادعای رد پای پهپادهای ایرانی قطعا یک اتفاق با چند سناریو است. این واقعه، چه حاصل یک پاتک مینیاتوری مقتدرانه باشد و چه سناریوی خطرناک «پرچم دروغین» ما شاهد پارادوکس سخت ترامپ در میانه تقابل با ایران هستیم.
-
لزوم نگاه واقعبینانه از معادلات قدرت در منطقه
دوگانهسازی جعلی
رضا عزیزیان - آگاه مسائل بین الملل:نقضهای مکرر آتشبس از سوی اسرائیل در لبنان ــ آتشبسی که پس از توافق میان ایران و آمریکا برقرار شده بود ــ سرانجام با واکنش ایران همراه شد. تهاجم مجدد اسرائیل به لبنان، پاسخی را در پی داشت که تهران آن را نتیجه پایان صبر خود در برابر این اقدامات میداند.
-
«عملیات نصر» و ترسیم معادلات جدید منطقه
پس از آنکه «جمهوری اسلامی» در دفاع از لبنان پای کار آمد و موشکهایی را به سمت سرزمینهای اشغالی پرتاب کرد، تحلیلها و تفسیرهای متعددی از سوی کارشناسان، صاحب نظران و رسانهها در محافل داخلی و خارجی بیان شد. خلاصه کلام در چهار محور اساسی بیان میشد: ۱- ایران معادله جدیدی در منطقه تعیین و قواعد بازدارندگی را باز تعریف کرد. ۲- ایران ثابت کرد توانایی نظامی عمده خود را حفظ کرده است. ۳- ایران شروع کننده و پایان دهنده درگیریها بود. ۴- ورود انصارالله به این دور درگیری و تهدیدات گروههای عراقی نشان از تحکیم ائتلاف مقاومت داشت.
-
سقوط هر شهر در جنوب لبنان یعنی از دست دادن منطقهای در تهران
لزوم دفاع از سنگر لبنان
در آذر ۱۴۰۳، در فردای خروج بشار اسد از سوریه و سقوط دمشق، رژیم اسرائیل نقشه حمله به ایران را کشید و این نقشه، حدود هفت ماه بعد در ۲۳ خرداد ۱۴۰۴ عملیاتی شد. سوریه سقوط کرد و کریدور حمله به ایران باز شد؛ حالا اگر لبنان سقوط کند، حمله اتمی اسرائیل به ایران نیز قطعی است. بنابراین باید از لبنان و شهرهای آن همچون شهرهای ایران دفاع کنیم؛ این نه یک امر ایدئولوژیک که یک ضرورت عقلانی و واقعگرایانه و عملگرایانه است.
-
زبـان قدرت
چهلویکمین روز از جنگ تحمیلی سوم از شامگاه یکشنبه ۱۷ خرداد آغاز شد و تا بعدازظهر روز دوشنبه ۱۸ خرداد استمرار داشت. در روز چهلویکم جنگ که بعد از وقفهای حدودا دوماهه، به وقوع پیوست، دست برتر رزمندگان ایران اسلامی کاملا هویدا بود و قوای مسلح کشورمان ضربات کوبنده و دردناکی را بر پیکره نحس صهیونیستها وارد آوردند.
-
چرا پاسخ متقابل مقاومت یک ضرورت راهبردی است؟
باروت بر خاکستر آتشبس
بمباران سنگین و ناگهانی منطقه «تحویطه الغدیر» در ضاحیه جنوبی بیروت با سه فروند موشک، که به شهادت و مجروح شدن دهها غیرنظامی و ویرانی گسترده ساختارهای شهری انجامید، خط بطلانی قاطع بر تمام دوگانگیها و تفسیرهای سیاسی درباره توافق آتشبس اخیر در لبنان کشید. رژیم صهیونیستی بار دیگر ثابت کرد که برای آن، «آتشبس» نه یک تعهد حقوقی یا بینالمللی، بلکه صرفا تاکتیکی موقتی برای بازسازی قوا، جمعآوری اطلاعات و انتخاب لحظه مناسب برای ضربه زدن به حاکمیت و امنیت ملی لبنان است.
-
دولت خائن لبنان در حال همراهی با آمریکا و اسرائیل برای خلع سلاح مقاومت است
سلاح حزبالله، شرف لبنان است
ایران یکی از شروط اصلی خود را برای انعقاد تفاهم با آمریکا، تحقق آتشبس در همه جبههها و جغرافیای مقاومت، بهویژه لبنان تعریف کرده است.
-
لزوم پاسخ محکمتر به نقص مکرر آتشبس توسط آمریکا حس میشود
صــــبوری حدی دارد
در حالی که صهیونیستها برای حمله به بیروت و نسلکشی شیعیان لبنان آماده میشدند، اقتدار نظامی و سیاسی ایران اسلامی سبب شد تا رژیم متوحش صهیونیستی با تشر ترامپ، رئیسجمهور آمریکا از ماجراجویی در لبنان دست بکشد. ایران، آمریکا و رژیم صهیونیستی را تهدید کرد که در صورت حمله به بیروت، کل اراضی اشغالی زیر ضربه قرار خواهد گرفت و تمامی روند و دستاوردهای مذاکرات اسلامآباد ملغی میشود.
-
-
گزارش «آگاه» درباره برگ برنده نیروهای مسلح ایران در مقابل آمریکا را بخوانید
پهنه آبها در تسخیر قایقهای تندرو
دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا پس از آنکه دستور تهاجم نظامی به ایران را در ۹ اسفند سال گذشته صادر کرد، مدعی شد: ایران نیروی دریایی خود را بهطور کامل از دست داده است و توانایی انجام عملیات جنگی را ندارد. او از یک طرف ادعای مضحک خود را تکرار میکند و از سوی دیگر به تحریمهایی علیه نهادهای کشورمان روی آورده است.
-
رفتارشناسی آمریکا در خلیج فارس حاکی از خشم توأم با استیصال است
ترامپ؛ یک بازنده واقعی
رفتار آمریکاییها در چند روز اخیر در خلیج فارس بسیار از روی استیصال بوده است. آنها فهمیدهاند که محاصره دریایی ادعاییشان تاثیر چندانی بر اراده ایران در اعمال حاکمیت و مدیریت بر تنگه هرمز نداشته است.
-
لزوم حمایت سیاسیون از تیم مذاکرهکننده ایرانی
مذاکرات و رویکرد چندجانبهگرایی مقتدرانه
سامان پارسانیان- آگاه مسائل سیاسی: در برههای که سرنوشت اقتصاد و امنیت کشور در گرو تصمیمات جسورانه و هوشمندانه در اتاقهای مذاکره است، حضور محمدباقر قالیباف در رأس تیم مذاکرهکننده، نشان از رویکردی متفاوت دارد، رویکردی که عملگرایی را با منافع ملی گره زده است. امروز نه زمان تسویه حسابهای جناحی، که زمان اتحاد در صفوف پشت دیپلماتهای کشور است.
-
نتانیاهوی جنایتکار حتی در بین صهیونیستها نیز منفور است
سقوط بیبی
همزمان با ادامه جلسات محاکمه بنیامین نتانیاهو به اتهام فساد مالی و سوءاستفاده از قدرت، رئیس رژیم صهیونیستی روند رسیدگی به درخواست عفو وی را متوقف کرد.
-
تلآویو؛ بازندهای که صلح را تاب نمیآورد
جنگی که آمریکا و رژیم صهیونیستی با هدف به زانو درآوردن جمهوری اسلامی ایران آغاز کردند، اکنون در مراحل پایانی خود، نتیجهای کاملا معکوس به بار آورده است.
-
دولت چهاردهم نیازمند یک مدل اقتصادی «خودکفا، تولیدمحور و منعطف» است
چشمانداز اقتصادی قوه مجریه در «پسا جنگ»
دولتیها جنگ، آتش و شرایط عادی نمیشناسند، باید «برای ایران» پای کار باشند و وظایف و برنامههای خود را به نحو مطلوب انجام دهند تا گرهای از مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم گشوده شود.
-
نارضایتی در قلب آمریکا
موج جدید حملات ایران علیه دشمن آغاز شده است؛ موجی که بدون حتی شلیک یک گلوله، همه چیز را تخریب میکند. این حملات پیش از هر چیز، به جان آمارهای اقتصادی افتاده و حالا این اعداد هستند که با آمریکا میجنگند؛ عدد تورم و درصدهای تازه؛ عددهایی که گویای افزایش شدید هزینههای زندگی، رشد قیمت انرژی و بهره اوراق قرضه در ایالات متحده آمریکا است.