۱۵ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۲۰

روز گذشته با حکم مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی، علی لاریجانی به سمت دبیری این شورا منصوب و جایگزین علی‌اکبر احمدیان شد.

آگاه: در متن حکم رئیس‌جمهوری برای لاریجانی آمده است: «انتظار دارد با اتکا به خداوند متعال و تشریک مساعی سایر اعضای محترم شورا؛ ضمن نظارت مدبرانه و دقیق بر حسن اجرای امور دبیرخانه و هم‌افزایی دستگاه‌های مرتبط، نسبت به رصد و اولویت‌بندی مسائل و مخاطرات امنیت ملی، به ویژه تهدیدات نوظهور و فناورانه، بازتعریف مفاهیم راهبردی و اتخاذ رویکرد هوشمندانه و مردم‌پایه متناسب با نظام مسائل امنیت ملی در راستای تحقق سیاست‌های کلی و منویات مقام معظم رهبری، حرکت کنید تا به امنیت پایدار در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی دست یابید. هدف پاسداری از انقلاب اسلامی، تامین عزت‌مندانه منافع و حفظ انسجام ملی، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی کشور است... کلیه اموری که به امنیت ملی مربوط است، صرفا از طریق دبیرخانه بررسی و تصمیم‌سازی شود.»
علی لاریجانی از چهره‌های شاخص سپهر سیاسی کشور طی سه دهه اخیر بوده است. او از خاندان مرجعیت است و در سیاست‌ورزی و کنشگری سیاسی در حلقه راست‌نشینانِ میانه گنجانده می‌شود. لاریجانی که از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۸ به مدت ۱۲ سال بر کرسی ریاست مجلس تکیه زده بود و از این حیث در تاریخ کشور رکورددار محسوب می‌شود، در مقطعی نیز عهده‌دار دبیری شورای عالی امنیت ملی بود؛ بنابراین حکم جدید دبیری شعام برای لاریجانی تازگی ندارد و او در این سمت، از تجاربی ارزنده برخوردار است. لاریجانی سابقه دبیری شورا را از ۲۴ مرداد ۱۳۸۴ تا ۲۸ مهر ۱۳۸۶ در کارنامه خود دارد. علی لاریجانی در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ نیز نامزد شد، اما احراز صلاحیت او توسط شورای نگهبان انجام نگرفت و همین امر سبب شد عده‌ای او را مردِ تمام‌شده سیاست ایران بنامند، ولی دریافت حکم مشاوره از رهبر انقلاب و عضویت به‌عنوان شخص حقیقی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، به تمام گمانه‌زنی‌ها مبنی بر پایان عصر کنشگری سیاسی لاریجانی، مُهر باطل زد.
علی لاریجانی در جریان جنگ تحمیلی ۱۲ روزه نیز عیار بالای خود را به‌عنوان یک شخصیت وزین سیاسی و مسلط به امور راهبردی ثابت کرد. سفر حساس و پساجنگ او به مسکو در اواخر تیرماه و دیدارش با ولادیمیر پوتین در کرملین و انتشار عکس‌های این دیدار در شرایطی که امری مغایر با پروتکل‌های تشریفاتی روس‌هاست، نشان از وزن وزین لاریجانی در پیشبرد پرونده‌ای مهم و استراتژیک در سطح منطقه و جهان داشت. پس از سفر لاریجانی به مسکو و دیدارش با پوتین، کلیه رسانه‌های منطقه‌ای و جهانی بر این امر صحه گذاشتند که پیشبرد بخش مهمی از پرونده راهبردی پساجنگ ایران با رژیم صهیونیستی، در ید اختیار علی لاریجانی به‌عنوان مشاور رهبر انقلاب و فرستاده ویژه رئیس‌جمهور است.          
علی لاریجانی در اثنا و پس از جنگ تحمیلی اخیر نیز  بخشی از روایتگری جنگ را برعهده گرفت و الحق در این جایگاه خطیر درخشید. مصاحبه او با یک خبرنگار که از شبکه خبر پخش شد و تحت عنوان «ناگفته‌های نبرد ۱۲ روزه» در فضای رسانه‌ای داخلی و خارجی انعکاس یافت و حتی سخنرانی منبری او در یکی از هیئت‌های مرجع تهران در ایام محرم، نشان داد که لاریجانی از قدرت تحلیلی و تبیینی بالایی برخوردار است؛ شاخصه‌ای که در پست جدید دبیری شعام نیز به او کمک شایان خواهد کرد.    
صهیونیست‌ها همواره جنگ‌های فیزیکی و سخت خود را مُنضم به جنگ‌شناختی و روایتی می‌کنند؛ آنها در این راستا، یک سناریو ثابت دارند که عبارت است از سانسور در جنگ، افشاسازی قطره‌چکانی در روزهای ابتدایی و در نهایت تصویرسازی به منظور تثبیت روایت و روایت‌سازی از واقعیت در ذهن مخاطب داخلی و خارجی. روایتگری‌ها و تبیین‌گری‌هایی از جنس کاری که علی لاریجانی در مقطع جنگ تحمیلی ۱۲ روزه انجام داد، این شگرد ثابت شناختی و روانی صهیونیست‌ها را خنثی کرد. اما همزمان با انتصاب علی لاریجانی به سمت دبیری شعام، اخباری ناظر بر تشکیل شورای دفاع نیز در ذیل شورای‌عالی امنیت ملی به گوش می‌رسد؛ شورایی که قطعا لاریجانی نیز به‌عنوان نماینده رهبری و دبیر شعام، عضوی از آن خواهد بود.
تشکیل شورای دفاع در ذیل شورای‌عالی امنیت ملی، ظرفیتی است که در قانون اساسی تعبیه شده است؛ اصل ۱۷۶ قانون اساسی تصریح دارد که شورای عالی امنیت ملی به تناسب وظایف خود شوراهای فرعی را ازقبیل شورای دفاع و شورای امنیت کشور تشکیل می‌دهد. ریاست هر یک از شوراهای فرعی با رئیس‌جمهور یا یکی از اعضای شورای عالی است که از طرف رئیس‌جمهور تعیین می‌شود. حدود اختیارات و وظایف شوراهای فرعی را قانون معین می‌کند و تشکیلات آنها به تصویب شورای عالی می‌رسد.