۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۱۳٬۱۰۱

اسماعیل عظیمی، کارگردان فیلم کوتاه «بچه‌خوان» که پنجشنبه یک خرداد در هجدهمین جشنواره فیلم مقاومت اکران می‌شود، درباره ایده اولیه این فیلم گفت: ایده اولیه فیلم از زیست شخصی من می‌آید.

روایتی از مخالفت با تعزیه‌خوانی در «بچه‌خوان»

آگاه: من در خانواده‌ای بزرگ شدم که تعزیه‌خوان بودند و همیشه دغدغه‌ام این بود که درباره این نمایش آیینی ایرانی صحبت کنم. از کودکی در فضای تعزیه بودم و این ایده سال‌ها در ذهنم بود که درباره گروهی تعزیه‌خوان فیلم بسازم که به روستایی می‌آیند و به دنبال پسری با صدای خوب می‌گردند. حدود سه یا چهار سال پیش، نوشتن فیلمنامه را با علی آهنگری شروع کردیم و در تابستان ۱۴۰۲ موفق به ساخت آن شدیم.
وی درباره داستان فیلم کوتاه «بچه‌خوان» توضیح داد: این فیلم درباره پسربچه‌ای روستایی به نام یونس است که در دهه ۷۰ زندگی می‌کند. یک روز، گروه تعزیه‌خوانی به روستای آنها می‌آیند و یونس که اولین‌بار است تعزیه را می‌بیند، شیفته آن می‌شود. اما پدرش به دلیل کینه‌ای قدیمی، مخالف تعزیه خواندن اوست. فیلم به این کشمکش و فرازونشیب‌های آن می‌پردازد. این کارگردان درباره ارتباط فیلم با جشنواره مقاومت بیان کرد: جشنواره فیلم مقاومت امسال عناوین و سرفصل‌های مختلفی داشت و ما نیز در بخش «سبک زندگی عاشورایی» ثبت‌نام کردیم. سبک زندگی عاشورایی و پرداختن به فرهنگ آیینی، دلیل انتخاب این فیلم بوده است. تعزیه، قرن‌هاست که نهضت امام حسین (ع) را زنده نگه داشته و این نمایش، خود نوعی مقاومت فرهنگی است.عظیمی درباره استفاده از زبان مازندرانی و بازخوردهای این تصمیم گفت: فیلم «بچه‌خوان» به زبان مازندرانی است. من خودم اهل مازندران هستم اما فیلم‌های قبلی‌ام به زبان مازندرانی نبودند. در ابتدا نگران بودم که مخاطبان عام با فیلم ارتباط نگیرند اما برعکس، این ویژگی به جذابیت و اصالت کار اضافه کرد و کمی فیلم را از کلیشه‌ها دور کرد. از طرفی هم دغدغه شخصی من بود که فیلمی با زبان مازندرانی بسازم. وی افزود: این فیلم تاکنون در چندین جشنواره ازجمله جشنواره میراث فرهنگی، جشنواره بین‌المللی رشد، جشنواره اشراق (فیلم دینی)، جشنواره فیلم فجر و جشنواره تصویر سال حضور داشته و جوایز متعددی دریافت کرده است. فیلمنامه اثر نیز چند جایزه دریافت کرده بود از این نظر مطمئن بودم فیلمی با فضای بومی می‌تواند مخاطبان را به خود جذب کند.عظیمی در پایان تصریح کرد: مقاومت مبحث خیلی گسترده‌ای است. ما نیز در منطقه و سرزمینی از خاورمیانه زندگی می‌کنیم که مفهوم مقاومت با زندگی ما تنیده شده است. بخشی از این مقاومت‌ها به فرهنگ و آیین سنتی ما برمی‌گردد که یکی از آنها تعزیه است. تعزیه باعث شده است سال‌ها نهضت امام حسین (ع) و مقاومت اولیای خدا در مقابل ظلم زنده بماند. اگر ما به سمت آیین‌ها و فرهنگ ایرانی- اسلامی برویم به درک مفهوم مقاومت کمک می‌کند. مفهوم مقاومت مربوط به ۴۰ سال اخیر نیست و ریشه در فرهنگ ما دارد. معمولاً چیزی که از جشنواره مقاومت شنیده می‌شود این است که مسائل سیاسی و نگاه مستقیم به جنگ در آن پررنگ‌تر است. این رویکرد چیز بدی نیست اما باید به فرهنگ و آیین‌های ایرانی - اسلامی به‌عنوان یک الگو نگاه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.