۲۶ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۱۵٬۵۱۲

زهرا بذرافکن - خبرنگار گروه فرهنگ: مفهوم «آزاده» در تاریخ معاصر ایران، فراتر از یک واژه نظامی، به نمادی از پایداری، استقامت و مقاومت فرهنگی بدل شده است. رزمندگانی که پس از سال‌ها تحمل مشقت در اردوگاه‌های رژیم بعثی با بازگشت به وطن گنجینه‌ای ارزشمند از تجربیات زیسته را با خود به ارمغان آوردند که بنیان‌گذار یک ژانر نوپا و حیاتی در ادبیات پایداری ایران شد. این ژانر برخلاف بسیاری از گونه‌های ادبی جنگ، بر تجربه‌ای متمرکز است که در فضایی محدود و تحت‌فشار حداکثری شکل گرفته است. در نتیجه روایت‌های اسارت نه صرفا خاطره‌گویی از میدان نبرد، بلکه واکاوی عمیق از ابعاد انسانی، روانی و حتی فرهنگی مقاومت است.

از ادبیات تا سینمای آزادگان

آگاه: در این متن به برخی از آثار در این‌گونه محدود در سینما و ادبیات دفاع مقدس پرداخته‌ایم :

نگاهی به سیر تاریخی روایتگری اسارت نشان می‌دهد که این حوزه یک ژانر ایستا نبوده، بلکه در طول زمان تکامل یافته است. این تکامل منعکس‌کننده تغییر نگرش جامعه و هنرمندان به سوژه جنگ است. در سال‌های ابتدایی پس از جنگ، نیاز به انعکاس داستان‌های قهرمان‌ها و حماسه‌سرایی برای تقویت روحیه ملی مطرح بود که منجر به خلق آثاری با تمرکز بر مقاومت حماسی شد. با گذشت زمان و بازگشت آزادگان، ابعاد پیچیده‌تر و انسانی داستان‌های آنها، از جمله ابعاد روان‌شناختی پس از آزادی و چالش‌های خانوادگی به‌تدریج بروز پیدا کرد. این تغییر نگرش، هنرمندان و نویسندگان را به سمت خلق آثاری با رویکردهای متفاوت سوق داد؛ از درام‌های روان‌شناختی تا حتی کمدی و پرداختن به موضوعات کمتر پرداخته شده. در نهایت، روایتگری اسارت از یک حماسه‌سرایی خطی به یک پدیده چندوجهی تبدیل شد که می‌تواند به لایه‌های پنهان‌تر تاریخ بپردازد و ابعاد مختلف تجربه انسانی را در شرایط بحرانی واکاوی کند.

 چشم‌انداز ادبیات اسارت
 

ادبیات آزادگان، گنجینه‌ای ناب از روایت‌های اول‌شخص و تجربه‌های زیسته است که اصالت و قدرت عاطفی بی‌نظیری دارد. این حوزه با خاطرات خودنوشت و روایت‌های شفاهی آغاز شد و به‌تدریج به سمت روایت‌های تحلیلی و پژوهشی نیز حرکت کرد که نشان‌دهنده بلوغ این ژانر ادبی است. این آثار، از ثبت جزییات دقیق زندگی روزمره در اردوگاه‌ها تا تحلیل پیچیدگی‌های روان‌شناختی و جامعه‌شناختی اسارت، ابعاد مختلفی از این تجربه را به مخاطب ارائه می‌دهند.

روایت‌های خودنوشت و اول‌شخص؛ اصالت و جزییات روزمره
این بخش به آثاری می‌پردازد که توسط خود آزادگان یا بر اساس مصاحبه‌های عمیق با آنها نوشته شده‌اند. این آثار، قلب تپنده ادبیات اسارت هستند که به‌واسطه اصالت روایت و نزدیکی به تجربه زیسته، قدرت تاثیرگذاری بالایی دارند.

کتاب «آن بیست و سه نفر» / نویسنده: احمد یوسف‌زاده
این کتاب، خاطرات یکی از ۲۳ نوجوان اسیر ایرانی (با سن ۱۳ تا ۱۷ سال) است که در جریان عملیات بیت‌المقدس در سال ۱۳۶۱ به اسارت درآمدند. به دلیل سن کم، صدام حسین تلاش کرد از این گروه برای تبلیغات و جنگ روانی سوءاستفاده کند، اما این نوجوانان با هوشمندی و مقاومت نقشه‌های دشمن را خنثی کردند. این کتاب نه‌تنها یک خاطره، بلکه روایتی داستانی از مقاومت و شجاعت نسل نوجوان در برابر یک دیکتاتور است. موفقیت این کتاب - که به فیلم نیز تبدیل شد - نشان می‌دهد که مخاطب ایرانی به روایت‌های واقعی و غیرکلیشه‌ای، به‌ویژه از زبان نوجوانان علاقه‌مند است. این اثر نمونه برجسته‌ای از تبدیل یک تجربه شخصی به یک حماسه ملی است که بر اهمیت روایتگری از دیدگاه‌های کمتر شنیده شده، تاکید می‌کند.
کتاب «من زنده‌ام» / نویسنده: معصومه آباد
این اثر، خاطرات یکی از چهار بانوی آزاده ایرانی است که چهار سال از عمر خود را در زندان‌های بعثی سپری کرد. کتاب با نثری صمیمی و زیبا از کودکی راوی تا لحظه اسارت و مقاومت در زندان‌های الرشید و اردوگاه‌های موصل و عنبر را روایت می‌کند. وجود تقریظ رهبری و تجدید چاپ‌های متعدد، بر اهمیت آن افزوده است. این کتاب با تمرکز بر روایت یک بانوی آزاده، خلأ مهمی در ژانر ادبیات جنگ را پر می‌کند. اسارت زنان در جنگ، موضوعی کمتر پرداخته شده است و این اثر نه‌تنها یک خاطره، بلکه یک سند مهم تاریخی از مقاومت زنان ایرانی است.

کتاب «پایی که جا ماند» / نویسنده: سیدناصر حسینی‌پور
این کتاب خاطرات روزانه آزاده سید ناصر حسینی‌پور است که در ۱۷ سالگی به اسارت درآمد و پای خود را از دست داد. یکی از نکات برجسته این اثر، جزییات دقیق خاطرات است که راوی آن را مخفیانه و به‌صورت روزانه  روی پاکت‌های سیگار و مواد شوینده می‌نوشت. این کتاب نمادی از ادبیات اسارت واقعی است؛ ادبیاتی که نه برای انتشار بلکه برای حفظ حقیقت و بقای هویت در شرایط سخت خلق می‌شود. این دقت در ثبت جزییات، اصالت روایت را به اوج می‌رساند و آن را از خاطرات صرف متمایز می‌کند.
روایت‌هایی فراتر از خاطرات فردی
این بخش به آثاری می‌پردازد که با رویکردی متفاوت، ابعاد خاصی از اسارت را موردبررسی قرار داده‌اند. این کتاب‌ها با رویکرد تحلیلی، تصویری جامع‌تر از پدیده اسارت ارائه می‌دهند.

کتاب «تلخی رهایی» / نویسنده: جواد کامور بخشایش
این کتاب روایتی منحصربه‌فرد از سرنوشت تلخ یک آزاده، علی بیگلری است که پس از اسارت به دست عراقی‌ها به اردوگاه اشرف و اسارت در دست منافقین می‌افتد. این کتاب به موضوعی می‌پردازد که در ادبیات مقاومت ایران کمتر به آن پرداخته شده است. پرداختن به سوژه‌های پیچیده، نشان‌دهنده بلوغ یک ژانر ادبی است که می‌تواند از چارچوب‌های رایج خارج شود و به لایه‌های پنهان تاریخ بپردازد.

برخی از دیگر کتاب‌های شاخص
ادبیات آزادگان شامل آثار پرفروش دیگری نیز می‌شود که هر یک به جنبه‌ای از این تجربه می‌پردازند. از جمله این آثار می‌توان به «سرباز کوچک امام» (خاطرات مهدی طحانیان، الگوی مقاومت)، «خاک‌های نرم کوشک» (زندگی شهید عبدالحسین برونسی)، «سلام بر ابراهیم» (زندگی شهید ابراهیم هادی) و «سید الاسراء» (زندگی شهید خلبان حسین لشکری) اشاره کرد که هر کدام به‌نوعی به روایت مقاومت و پایداری می‌پردازند.
 

سینمای آزادگان؛ از قهرمان‌سازی تا درام روان‌شناختی

سینمای ایران، با وجود پتانسیل دراماتیک بی‌شمار سوژه آزادگان، مسیری پرفرازونشیب را در پرداختن به این موضوع طی کرده است. در این مسیر، شاهد تغییر رویکرد از داستان‌های حماسی به درام‌های انسانی و اجتماعی هستیم که نشان‌دهنده پختگی این ژانر سینمایی است. اگر چه در زمینه تبدیل قصه چهره قهرمانان دفاع مقدس هشت‌ساله، از شهدا تا آزادگان و رزمندگان ضعف‌های اساسی هست که مدت‌هاست گریبان‌گیر سینمای ماست. سینمایی که در عین رشد اما از بند فانتزی‌سازی و قهرمان‌سازی بی‌منطق در این فضا رهایی نمی‌یابد.

سینمای اردوگاهی
در سال‌های ابتدایی پس از جنگ، فیلم‌سازان به سراغ روایت مستقیم زندگی در اردوگاه‌ها رفتند و عمدتا  روی مقاومت و تلاش برای رهایی از اسارت و ترک اردوگاه‌ها تمرکز کردند.

«پرواز از اردوگاه» (حسن کاربخش، ۱۳۷۴)
این فیلم یکی از اولین آثار سینمای آزادگان است که داستان یک خلبان اسیر شده (با بازی جمشید هاشم‌پور) و تلاش او برای فرار با اطلاعات نظامی حساس را روایت می‌کند. این فیلم در فضای حادثه‌ای و اکشن ساخته شد. این اثر و آثار مشابه آن نشان می‌دهند که سینما در برهه‌هایی به دنبال قهرمان‌سازی صرف بود. استفاده از چهره‌های اکشن مانند جمشید هاشم‌پور، نشان‌دهنده رویکرد گیشه‌محور در آن زمان است.

«مردی شبیه باران» (سعید سهیلی، ۱۳۷۵)
این فیلم که تماما در سال‌های اسارت می‌گذرد، داستان رزمنده‌ای به نام منصور (با بازی ابوالفضل پورعرب) را روایت می‌کند که یکی از فرماندهان برون‌مرزی سپاه است و در جریان حمله نیروهای دشمن موجی و دستگیر می‌شود...
این فیلم یک گام فراتر از آثار صرفا حادثه‌ای بــــر می‌دارد. با پـرداختـــــتـــــــن بـــه آسیــــــــــــب‌های روان‌شناختی جنگ (موج‌گرفتگی) و گره‌های دراماتیک پیچیده‌تر به لایه‌های انسانی‌تری از اسارت ورود می‌کند. این فیلم موفق شد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای ابوالفضل پورعرب به ارمغان بیاورد.

سینمای پس از آزادی؛ مواجهه با واقعیت‌ها
این بخش به آثاری می‌پردازد که اردوگاه را پشت سر گذاشته و به بازگشت آزادگان و چالش‌های آنها در جامعه و خانواده می‌پردازند.

«بوی پیراهن یوسف» (ابراهیم حاتمی‌کیا، ۱۳۷۴)
این فیلم یک درام روان‌شناختی کلاسیک است. داستان پدری (با بازی علی نصیریان) را روایت می‌کند که سال‌ها در انتظار بازگشت فرزندش از جنگ است، درحالی‌که همه او را شهید می‌دانند. این فیلم بیشتر از اسارت، به انتظار و امید می‌پردازد. این اثر نقطه عطفی در سینمای دفاع مقدس است. حاتمی‌کیا با این فیلم نشان داد که قهرمانی نه تنها در میدان نبرد، بلکه در صبر و استقامت خانواده‌ها نیز تجلی می‌یابد. این فیلم از قهرمان‌سازی فیزیکی به قهرمان‌سازی معنوی و عاطفی منتقل می‌شود.

«کیمیا» (احمدرضا درویش، ۱۳۷۳)
داستان این فیلم درباره رزمنده‌ای به نام رضا (با بازی خسرو شکیبایی) است که پس از ۹ سال اسارت آزاد می‌شود و درمی‌یابد همسرش فوت کرده و فرزندش نزد پزشک جراح او (با بازی بیتا فرهی) بزرگ شده است. این فیلم به‌طور مستقیم به یکی از تلخ‌ترین تبعات اسارت، یعنی گسست خانوادگی می‌پردازد. چالش‌های حقوقی و عاطفی بازگشت به زندگی‌ای که دیگر وجود ندارد، مضمون اصلی این اثر است. خسرو شکیبایی برای بازی در این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را دریافت کرد.
روایت‌های متفاوت و نگاهی تازه به اسارت
این بخش به فیلم‌هایی می‌پردازد که با شکستن قواعد ژانر، نگاه تازه‌ای به سوژه آزادگان داشته‌اند.

«اتوبوس شب» (کیومرث پوراحمد، ۱۳۸۵)
این فیلم با اقتباس از «سی و نه و یک اسیر» نوشته حبیب احمدزاده، برای اولین‌بار به‌جای اسرای ایرانی، به اسرای عراقی می‌پردازد. داستان یک بسیجی نوجوان و راننده‌ای (با بازی خسرو شکیبایی) است که مسئول انتقال اسرای عراقی هستند. این فیلم نمونه بارز یک رویکرد نوین در سینمای اسارت است. با انسانی‌کردن «دشمن»، یک تابوی رایج در سینمای جنگ را می‌شکند و نشان می‌دهد که روایت‌های جنگ نباید محدود به یک دیدگاه باشند. این رویکرد، نشانی از پختگی ژانر در سینمای دفاع مقدس است.

«۲۳ نفر» (مهدی جعفری، ۱۳۹۷)
اقتباسی موفق از کتاب مشهور «آن بیست و سه نفر» است که با رویکردی مستندگونه و وفادار به متن، داستان مقاومت نوجوانان اسیر را به تصویر می‌کشد. موفقیت این فیلم نشان می‌دهد که سینما نیز می‌تواند به ریشه‌های اصیل ادبیات اسارت بازگردد. وفاداری به روایت واقعی و پرهیز از اغراق، مخاطب را جذب می‌کند و بر ارزش هنری اثر می‌افزاید.

برخی از دیگر فیلم‌های شاخص
از دیگر فیلم‌های مهم در این ژانر می‌توان به «نفوذی» (که به اتهام جاسوسی آزادگان می‌پردازد)، «بیداری رویاها» و «اخراجی‌ها ۲» (تنها اثر کمدی در این ژانر) اشاره کرد که هر کدام به جنبه‌های متفاوتی از تجربه اسارت پرداخته‌اند. همچنین، فیلم‌هایی چون «دوئل»، «دست‌های خالی» و چندین اثر دیگر نیز به تبعات اجتماعی و خانوادگی اسارت می‌پردازند.
 

گنجینه‌ای از اصالت و پایداری
یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های ادبیات و سینمای آزادگان، اصالت روایت‌های شفاهی و تجربه‌های زیسته است. آثاری مانند «من زنده‌ام» و «پایی که جا ماند» به اوج این اصالت می‌رسند؛ زیرا راوی و نویسنده یک نفر هستند و تجربه‌ای ناب را منتقل می‌کنند. این اصالت، به دلیل نزدیکی راوی به تجربه زیسته، یک مزیت رقابتی منحصربه‌فرد برای این ژانر است که آن را از کلیشه‌سازی دور می‌کند و امکان ارائه درام‌های غنی را فراهم می‌آورد. همچنین، وجود روایت‌های چندوجهی در کتاب‌ها که به ابعاد مختلف زندگی در اردوگاه می‌پردازند، نشان‌دهنده عمق این گنجینه است.

فرصت‌های ازدست‌رفته
با وجود نقاط قوت، این ژانر با چالش‌هایی جدی نیز روبه‌روست. با وجود سوژه‌های دراماتیک بی‌شمار، سینمای آزادگان به‌جز چند اثر انگشت‌شمار، نتوانسته به جایگاه ژانری مستقل و پرمخاطب دست یابد. این ناکامی ناشی از چندین عامل است. در برخی آثار اولیه، تمرکز صرف بر حماسه و شعار به قیمت ازدست‌رفتن درام و شخصیت‌پردازی تمام شد. در نتیجه، این آثار نتوانستند ارتباط عمیقی با مخاطب برقرار کنند. این امر باعث شد که این ژانر در رقابت با ژانرهای جذاب‌تر سینمایی، مخاطب خود را از دست بدهد و به‌جز چند اثر خاص، به حاشیه رانده شود. همچنین وجود نامه‌های بسیار از آزادگان و تجربه‌های زیسته متنوع نشان می‌دهد که گنجینه‌ای عظیم از داستان‌ها هنوز کشف نشده است. این نامه‌ها نه‌تنها منبعی برای پژوهش‌های دانشگاهی هستند، بلکه می‌توانند الهام‌بخش خلق آثار ادبی و سینمایی نوینی باشند که تاکنون به آنها پرداخته نشده است. این خلأ نشان می‌دهد که ادبیات اسارت فعلی عمدتا بر خاطرات منتشر شده متمرکز است، درحالی‌که اسناد و نامه‌های دوران اسارت، لایه‌هایی از احساسات، امیدها، ناامیدی‌ها و روابط انسانی را آشکار می‌کند که در خاطرات رسمی کمتر به آن پرداخته شده است.

افق‌های جدید روایت مقاومت
برای غلبه بر چالش‌های این حوزه و ماندگاری بیشتر این ژانر نیاز است رویکردهای نوینی در روایتگری اتخاذ شود. بر ابعاد روان‌شناختی این‌گونه روایی تمرکز شود و آثاری خلق شود که به تاثیرات بلندمدت اسارت بر روان آزادگان و خانواده‌های آنها می‌پردازد. این آثار می‌توانند به آسیب‌های پس از جنگ و چالش‌های بازگشت به زندگی عادی بپردازند. نیاز به تنوع در ژانر و رسانه نیز خلأ دیگری در این زمینه است. استفاده از قالب‌های جدید مانند مستندهای تحلیلی، پادکست‌های صوتی یا حتی بازی‌های ویدیویی برای انتقال این تجربیات به نسل جدید نیاز است. این تنوع می‌تواند جذابیت موضوع را برای مخاطبان جوان افزایش دهد.
در نهایت ادبیات و سینمای آزادگان اگر چه موضوع امروز ما نیست، اما یک ژانر زنده و درحال‌رشد است که از حماسه به درام و از روایت فردی به پدیده‌ای اجتماعی تکامل یافته است. با وجود دستاوردهای ارزشمند در حوزه ادبیات، همچنان چالش‌هایی همچون خلأ پژوهشی و کم‌کاری سینما در این حوزه وجود دارد. با تمرکز بر گنجینه‌های کشف نشده و با اتخاذ رویکردهای نوآورانه در داستان‌گویی، می‌توان آینده‌ای غنی‌تر برای این ژانر مهم رقم زد که روایت‌های ناب آزاده‌های ایرانی را ماندگار کند. این امر نه‌تنها به ثبت حافظه تاریخی کمک می‌کند، بلکه به انتقال روایت مقاومت آزادگان به شکلی عمیق‌تر، انسانی‌تر و ماندگارتر به نسل‌های بعدی منتهی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.