او از سال ۶۱ تا ۶۸ در دوره ریاست جمهوری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، سرپرست نهاد ریاست جمهوری و مشاور عالی رییس‌جمهور بود. در دولت سازندگی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفت و سالیان سال است که در مجمع تشخیص مصلحت نظام عضویت دارد.

آگاه: به عنوان یکی از اعضای شاخص حزب موتلفه اسلامی از احزاب قدیمی و ریشه‌دار جریان اصولگرا شناخته می‌شود. سال ۹۶ به عنوان نامزد مورد حمایت حزبش ردای کاندیداتوری انتخابات را برتن کرد. دو سال بعد یعنی در سال ۹۸ در فهرست انتخاباتی نیروهای انقلاب قرار گرفت و توانست به بهارستان راه یابد و ۴ سال نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم بود. با مصطفی میرسلیم درباره نگاه دولت به برنامه هفتم توسعه، ارتباط رییس‌جمهور با احزاب و تشکل‌های سیاسی، برگزاری انتخابات تناسبی در سال آینده و برگزاری مناظره بین حسن روحانی و سعید جلیلی گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید :

 مسعود پزشکیان در ایام انتخابات همواره تاکید می‌کرد که به دنبال اجرای سیاست‌های کلی و برنامه هفتم توسعه است. اکنون که یک سال از عمر دولت او می‌گذرد، عملکرد دولت چهاردهم را در اجرای برنامه هفتم چگونه می‌بینید؟
اصل اعتقاد به اجرای سیاست‌های کلی و قانون برنامه هفتم ارزشمند است و امکان نقد و بررسی عملکرد را در مقایسه با اهداف منظور در برنامه، میسر می‌کند. در یک سال گذشته تغییری که دلالت بر عدول دولت آقای پزشکیان از آن باشد در اظهارات رییس‌جمهور و هیئت وزیران مشاهده نشده است. اما عملکرد یک‌ساله جوابگوی توقعات و مطالبات مردم نیست و دولت باید خود را برای اجرای تعهدات تقویت کند وگرنه به مردم فشار طاقت‌فرسا وارد می‌شود.

 دولت چهاردهم برای اجرای برنامه هفتم چه نقاط قوت و ضعفی داشت و برای ادامه کار باید چه اقداماتی را انجام دهد؟ به عبارتی، پیشنهاد شما به دولت چیست؟
نقطه قوت دولت، اهتمام به فراهم آوردن مقدمات لازم برای اجرای برنامه است اما در زمینه آماده‌سازی عمومی برای همراهی در اجرای برنامه، دولت از فرصت‌های خود، خوب استفاده نکرده است. قطعا دولت بدون یاری مردم نمی‌تواند موفق شود و برای جلب اعتماد مردم باید صادقانه واقعیات موجود را برای مردم شرح دهد و از کمک آنها برای پیشبرد راه حل‌ها استفاده کند. بدون همکاری مردم، اجرای بسیاری از بخش‌های برنامه با مشکل مواجه می‌شود.

 مجلس هفته پیش موضوع برنامه پنج‌ساله را بررسی کرد، در آن جلسه تعدادی از نمایندگان معتقد بودند: دولت، اصلاحات برنامه هفتم را باید در قالب لایحه به مجلس ارائه کند نظر شما در این باره چیست، یعنی ارائه لایحه را برای اعمال اصلاحات ضروری می‌دانید؟
قانون برنامه هفتم کمبودهایی دارد و حتما باید تکمیل شود. به خاطر همان نواقص و عدم انطباق با سیاست‌های کلی، اولین نسخه مصوب قانون در مجلس به تایید هیئت عالی نظارت نرسید و به مجلس بازگردانده شد، با این وجود فرصت اصلاح و تکمیل جامع وجود نداشت و این امر در قانون به صورتی موکول به آینده شد که فرصت آن هم سپری شده است و لازم است حتما دولت اقدامات تکمیلی خود را تسریع کند، در غیر این صورت پیشرفت اجرای برنامه با توجه به اهداف آن با تاخیر جدی مواجه خواه دشد.

 برخی دیگر از نمایندگان مجلس براین باور هستند که اقدام دولت در تهیه آیین‌نامه‌های سال اول برنامه هفتم ارزشمند است، آیا شما هم چنین دیدگاهی دارید؟
بله، در تدوین آیین‌نامه‌ها خوشبختانه این بار دولت موفق‌تر از برنامه‌های قبلی عمل کرده است.

 آقای میرسلیم! اگر بخواهید نمره‌ای به دولت برای اجرای برنامه هفتم و همچنین سیاست‌های کلی بدهید، چه نمره‌ای خواهید داد؟
واقعیت این است که با وضع مطلوب فاصله داریم، اما اگر دولت موضوع جلب اعتماد مردم را حل کند و با جرأت وارد صحنه عمل شود ان‌شاءالله تاخیر گذشته جبران خواهد شد.

 در بیشتر جلسات مشترک دولت و مجلس، تاکید می‌شد که برنامه هفتم راهبرد مشترک قوای مجریه و مقننه است. همگرایی قوا برای ریل‌گذاری دقیق برای اجرایی شدن برنامه هفتم را چگونه می‌بینید؟
خوشبختانه مشکلی در همگرایی نداریم، مشکل در اهتمام بر اجراست. رویه‌های موجود توأم با اسراف و اتلاف است و بدون اصلاح این رویه‌های غلط و برخلاف قوانین، ما نمی‌توانیم به پیشرفت کشور و بهبود واقعی شرایط اقتصادی و معیشت مردم دست یابیم. اتلاف در منابع باعث خسارت‌های جدی در بخش اقتصاد و نیز محیط زیست شده و ادامه دارد و در اصل، ضرر مضاعف متوجه مردم می‌شود. اصلاح رویه‌های جاری ممکن است، در ابتدا قدری هماهنگی نیاز داشته باشد و ظاهراً سخت به نظر برسد ولی خیلی زود به نفع همه خواهد شد. به یاد داشته باشیم که هیچ اصلاحی بدون رنج میسر نمی‌شود؛ از نظر قانونی کمبودی نداریم اما در اجرا، مدیران ارشد باید از خود جرأت نشان دهند ولو اینکه مورد حمله مخالفان پیشرفت کشور و کسانی قرار گیرند که منافع آنی خود را بر پیشرفت کشور و اصلاح وضع عموم مردم ترجیح می‌دهند.
 

جنابعالی سابقه حضور در مجلس را هم دارید، یک نقدی که به مجلسی‌ها در همه ادوار وارد می‌شد این بود که ما شاهد فراکسیون‌های متعددی هستیم، فراکسیون‌هایی که بیشتر نمایشی است و عملکرد قابل قبولی هم ندارند؛ شما هم این نظریه را قبول دارید یا نه؟
کاملا درست است و به همین دلیل در مجلس یازدهم آیین‌نامه تشکیل فراکسیون‌ها و نظارت بر فعالیت آنها مجددا بررسی و اصلاح شد تا نواقصی که وجود داشت برطرف شود.

 در همین راستا، به عنوان یک عضو شورای مرکزی حزب موتلفه، عملکرد فراکسیون موتلفه را در مجلس چگونه بررسی می‌کنید؟
فراکسیون موتلفه می‌تواند و باید خیلی قوی‌تر عمل کند. همین توقع را مردم از موتلفه دارند و لذا نباید فعالیت‌های فراکسیون محدود به دوران انتخابات شود

 درباره احزاب و تشکل‌های سیاسی بفرمایید که ارتباط و همگرایی دولت با احزاب را چگونه تحلیل می‌کنید؟
در چارچوب وفاق، دولت مذاکرات خوبی را با احزاب شروع کرده ولی هنوز نتایجی که در عمل بعد از آن مذاکرات مورد انتظار است، رخ ننموده است. این همکاری برای نتیجه بخش شدن، سازماندهی می‌خواهد و اکتفا کردن به چند دیدار کلی نتیجه‌بخش نیست. در شرایط کنونی همگرایی و وحدت صفوف احزاب برای کمک به استحکام نظام و تقویت یکپارچگی میهنی اولویت دارد و نباید کاری کرد که بدخواهان و دشمنان برای براندازی، بر اختلافات و تفرقه بین سلائق احزاب طمع کنند.

 پس با این اوصاف معتقد هستید که این نشست و برخاست‌ها، فعلا نتایج ملموسی به همراه نداشته است.
ما هم منتظر نتیجه‌بخش شدن آن دیدارها هستیم. البته غیر از دفتر رییس‌جمهور، وزارت کشور نیز باید برای سازماندهی وفاق کوشش کند.

 مشاور رییس‌جمهور در امور احزاب به تازگی در یک نشست گفته بود دولت چهاردهم به‌دنبال تحقق وفاق ملی است و در این راستا توانست توفیقات خوبی به‌دست آورد. به نظر شما، آیا در این یک سال وفاق نتایج خوبی داشت؟
وفاق جزو تدابیر دولت است ولی آنچه ما در سال گذشته به‌ویژه بعد از ۲۳ خرداد مشاهده کردیم به هوشیاری مردم برمی‌گردد که موجب تجلی یکپارچگی میهنی در حول محور رهبری شد؛ از آن سرمایه بسیار قیمتی، دولت باید برای تحقق واقعی وفاق، بهترین بهره‌برداری را کند و امیدوارم با همکاری احزاب و سازمان‌های مردم‌نهاد، بیش از این موفق شود. وقتی دشمن برنامه خود را بر ایجاد یأس و اختلاف و التهاب‌افکنی قرار داده و تمام امکانات فضای مجازی را بدان منظور به‌کارگرفته، هوشیاری دولت در چارچوب فعالیت‌های فضای مجازی و نظام‌مند کردن آن فعالیت‌ها می‌تواند و باید مصداقا بر تحقق وفاق و یکپارچگی میهنی موثر واقع شود، هرچند اراجیف گویان را خوش نیاید.

 سؤال دیگر مربوط به انتخابات سال آینده است؛ انتخاباتی که قرار است به صورت تناسبی برگزار شود، آیا با اجرای این شیوه در انتخابات آینده موافق هستید و به نظرتان می‌تواند به تقویت احزاب کمک کند؟
من همواره، کارشناسانه با تناسبی کردن مخالف بوده‌ام و آن را راه حل برطرف کردن نواقص قانون انتخابات و تقویت مردم‌سالاری نمی‌دانم زیرا به‌نوعی دور زدن انتخاب مستقیم و تبدیل کردن آرای مردم به نتایجی است که از نسبت و تناسب‌های فرضی محاسبه می‌شود و به هدف مطلوب نمی‌رساند و باعث پیچیدگی انتخابات و بروز اعتراض‌های مختلف خواهد شد.

 مصداقی‌تر درباره مشکلات و انتقاداتی که به شیوه تناسبی شدن انتخابات دارید می‌گویید ؟
اشکال اصلی که تناسبی کردن انتخابات آن را حل نکرده و باید قبل از تفکر تناسبی به آن توجه می‌شد تعریف حوزه انتخابیه است به گونه‌ای که از هر حوزه یک نفر نماینده انتخاب شود و در آن صورت به طور طبیعی به چند نتیجه می‌رسیم: تناسب واقعی در نهایت در میان کل منتخبان شکل خواهد گرفت بدون آنکه نیاز باشد از معادلات ریاضی شبهه‌ناک و گاهی تخمینی و غیر قابل دفاع استفاده کنیم؛ مشارکت احزاب، به صورت شفاف، با پیشنهاد افراد موجه به عنوان نامزد حزبی در هر حوزه به‌راحتی تقویت خواهد شد. الان هم اعتقاد دارم ابتدا باید تکلیف حوزه انتخابیه را روشن کرد. حوزه‌هایی با بیش از چندین نفر و بدتر از همه حوزه تهران با ۳۰ نفر نماینده در مجلس و ۲۱ نفر در شورای شهر موجه نیست و نتیجه درستی در زمینه پاسخگویی نمایندگان به مردم و امکان تماس مردم با نمایندگان‌شان ندارد، ضمن آنکه مشارکت را کاهش می‌دهد و تبلیغات را غیر موثر و توأم با اسراف می‌کند.

 و اما سؤال پایانی. اخیراً ما شاهد بودیم موضوع برگزاری مناظره بین روحانی و جلیلی در فضای رسانه‌ای کشور ضریب داده شد، ارزیابی شما از برگزاری این مناظره در مقطع فعلی چیست؟ اصلا آیا برگزاری آن در حال حاضر می‌تواند برای افکار عمومی نتایج خوبی به همراه داشته باشد؟
در شرایط کنونی تمام فکر و حواس ما باید متوجه دشمن غدارمان باشد و طرح این قبیل امور باید موکول شود به آینده پس از به خاک مالیدن پوزه دشمن خارجی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.