آگاه: تحلیل دادههای فروش کتاب در یکی از گزارشهای روزنامه دنگفنگ نشان میدهد در سال گذشته میانگین فروش واقعی کتابها تنها ۵۹درصد قیمت پشتجلد بوده است؛ یعنی تخفیفها هر سال بیشتر شده و حالا به حدی رسیده که در سال اخیر از حد ۴۰ درصد هم گذشته است. فروشگاههای اینترنتی بزرگ گاهی کتابها را با تخفیفهای ۷۰ تا ۹۰درصدی عرضه میکنند و قیمت بعضی کتابهای کودک حتی زیر یک یوان (۱۶ هزار تومان) میرسد.
برای جبران، ناشران قیمت پشتجلد را بالاتر ثبت میکنند تا تخفیف چشمگیرتر به نظر برسد و سود ظاهری حفظ شود، اما پیامدهای مخرب این رقابت غیرقابل اجتناب است. کاغذ ارزانتر، چاپ کمدوام، ویرایش سطحی و ترجمههای شتابزده کیفیت کتاب را فدای رقابت میکند و اعتماد خوانندگان را از بین میبرد.
در این دور باطل، کتاب از کالای فرهنگی به کالای مصرفی و بیارزش تبدیل میشود. در نهایت نه ناشر راضی است، نه کتابفروش و نه خواننده. حتی نویسندگان هم از این چرخه آسیب میبینند و ارزش کتاب فدای سود کوتاهمدت فروشگاههای اینترنتی شده و حالا خود آنها هم زیان دیدهاند. کتاب اگر تنها با تخفیف غیرمعقول زنده بماند، هم اقتصادش نابود میشود و هم شأنش را از دست میدهد.
۱۶ مهر ۱۴۰۴ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۱۶٬۸۲۶
در چین طی ۲۵ سال گذشته، میانگین قیمت کتاب از ۲۰ یوان به ۵۸ یوان رسیده است (تقریبا ۳ برابر) و این افزایش معقول، قدرت خرید کتاب را در جامعه حفظ کرده است اما پشت این ثبات ظاهری، بازار نشر چین درگیر مسابقهای خطرناک شده است: رقابت در تخفیفهای نجومی.

نظر شما