آگاه: رویداد ملی «هفته بازی؛ هفتخوان» با شعار از «چالش تا افتخار؛ هفتخوان بازی» قرار است بهمن ماه سال جاری با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد ملی بازیهای رایانهای، معاونت سیمای سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، شهرداری تهران، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، مرکز کودک و نوجوان سیما و مجموعه برج میلاد تهران برگزار شود.
برگزاری چهار رویداد اصلی بازی در یک هفته
سیدعباس صالحی در احکامی حسین انتظامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، محمد حاجیمیرزایی مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، محسن برمهانی معاون سیمای سازمان صداوسیما، محمدامین توکلیزاده معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و عباس حیدری مدیرعامل برج میلاد را به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری رویداد هفته بازی ایران ۱۴۰۴ (هفتخوان بازی) منصوب کرد.
همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی احسان جازم، معاون حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای را به عنوان دبیر رویداد هفته بازی ایران ۱۴۰۴ (هفتخوان بازی) و دبیر جلسات شورای سیاستگذاری این رویداد منصوب کرد. «هفتخوان بازی» مجموعهای از چهار رویداد اصلی صنعت بازی است که در قالب یک هفته تخصصی برگزار میشود. این برنامه شامل چهار بخش است؛ بخش جشنواره بازیهای ویدئویی ایران بهعنوان بزرگترین عرصه نمایش و رقابت میان بازیسازان داخلی، بخش لیگ بازیهای ایرانی برای معرفی و ترویج بازیهای بومی در سطح ملی، بخش جایزه بازیهای جدی با محوریت آثار آموزشی، فرهنگی و کاربردی و بخش رویداد سرمایهگذاری بهعنوان حلقه اتصال میان بازیسازان و سرمایهگذاران در صنعت بازیهای ویدئویی.

هرروز یک خوان
هر روز از این هفته تخصصی، با عنوان یکی از «خوانها»، نماد مرحلهای از مسیر رشد و بلوغ صنعت بازی خواهد بود؛ مسیری که از شکلگیری ایده و تولید آغاز شده و تا رقابت، جذب سرمایه و انتشار آثار ادامه مییابد. در واقع، «هفتخوان بازی» تلاشی است برای بازآفرینی مسیر افسانهسازی در صنعت بازی ایران، مسیری که نهتنها ظرفیتهای موجود را آشکار میکند بلکه الهامبخش نسل جدید بازیسازان خواهد بود.
برگزاری این رویداد، علاوه بر شناسایی و معرفی استعدادهای برتر، با هدف ارتقای سطح کیفی تولیدات داخلی، توسعه بازار بازیهای ایرانی و فراهمسازی بستر تعامل میان بازیسازان، سرمایهگذاران، ناشران، نهادهای فرهنگی و سیاستگذاران حوزه دیجیتال طراحی شده است.
از مهمترین چشماندازهای «هفتخوان بازی» میتوان به توسعه اکوسیستم بازی ایران و ایجاد پیوند میان اجزای مختلف آن، افزایش سهم ایران در بازار جهانی بازیهای ویدئویی، جذب سرمایهگذاری داخلی و خارجی برای پروژههای خلاقانه، تقویت هویت فرهنگی و ملی در بازیهای بومی، توانمندسازی نسل جدید بازیسازان در سطح حرفهای و فرصت تعامل میان بخشهای مختلف اشاره کرد.
احسان جازم، دبیر این رویداد ملی با اشاره به اینکه هدف اصلی برگزاری این رویداد ایجاد فضایی برای گردهمایی تمامی فعالان صنعت بازی و شناسایی نقشهای کمتر دیده شده است، گفت: زمانی که ایده اولیه برگزاری این رویداد را بررسی کردیم، به نقشهای فعال و نقشهایی که باید فعال باشند، اما در حال حاضر غیرفعال هستند، توجه ویژه داشتیم. هدفمان این بود که فضایی ایجاد کنیم تا همه این نقشها بتوانند کنار یکدیگر به عنوان فعالان اصلی صنعت بازی ایران جمع شوند. این ساختار باعث میشود افراد و گروهها بهتر یکدیگر را بشناسند و نقشهایی کمتر دیده شده، بیشتر شناخته شوند. همچنین فرصتهای بیشتری برای همکاری در فضای آنلاین فراهم میشود. وی افزود: هدف اصلیمان این است که به بازیسازها و کسانی که در صنعت بازی نقش ایفا میکنند کمک کنیم تا به اهداف اصلی خودشان دست پیدا کنند. بهعنوان مثال ما بسیاری از مواقع بازیکنانی داریم که علاقهمند به انجام بازی یا مشغول بازی هستند یا حتی استریمرهایی که در این حوزه فعالیت دارند اما بهخوبی مورد توجه یا حمایت قرار نگرفتهاند. در این راستا رویدادهایی برگزار کردهایم که توانستهاند بهصورت قابل توجه، کاربران فعال را جذب کنند.
مشارکت گیمرها در یک رویداد
جازم اضافه کرد: برای نمونه در یکی از رویدادها با عنوان رویداد «همه بازی» موفق شدیم حدود ۱۴ میلیون کاربر فعال بازیهای موبایلی ایرانی را جلب کنیم. این کاربران از قبل در بازیها حضور داشتند و ما چیزی به خود بازی اضافه نکردیم؛ اما اینکه بتوان چنین تعداد کاربر جذب کرد، نشاندهنده پتانسیل بالای این حوزه است. پژوهشها و بررسیهای اخیر نشان دادند که موضوعات جدیدی در صنعت بازی شروع به شکل گرفتن کردهاند و برنامههایی مانند پیشرویدادها در راه هستند، یعنی کار فقط به یک هفته محدود نمیشود بلکه ادامه خواهد داشت.
دبیر این رویداد در ادامه گفت: برنامه ما این است که تا زمان جشنواره کارگاهها و جلسات معکوس ارائه داشته باشیم تا هم نیازهای سرمایهگذار به دقت مشخص شود و هم بازیساز کاملا آگاه باشد. در نهایت هدفمان این است که در روز اختتامیه به عقد قرارداد برسیم و اینگونه نباشد که وعدهای داده شود، اما عملی نشود.
وی افزود: استقبال از این رویداد تاکنون بسیار مناسب بوده است. گیمرها در این رویداد مشارکت خوبی داشتهاند و همکاریهای موثری میان آنها و استریمرهای برتر شکل گرفته است. در کنار این موارد، خود بازیسازان نیز حضور فعال دارند و تلاش میکنند تا با همراهی سایر دستاندرکاران صنعت گیم، مسیر پیشرفت این حوزه را هموارتر کنند. هدف ما این است که به توسعه صنعت بازی کمک کنیم و از فرصتی که فراهم شده برای ارتقا جایگاه این صنعت استفاده کنیم. تاکنون تمام این دستاوردها نتیجه زحمات بازیسازان و بازیکنان بوده است، اما حالا قصد داریم با همکاری و همافزایی، این مسیر را با جدیت بیشتری دنبال کنیم و برای بهتر دیده شدن و شناخته شدن بازیها تلاش کنیم.
معاون حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای خاطرنشان کرد: «هفته بازی؛ هفتخوان» با قالبی جدید و املایی متفاوت نسبت به گذشته برگزار میشود. ما با یک تغییر بزرگ از همان اولین روز هفته به سراغ اختتامیه جشنواره میرویم. در این رویداد بازیکنان و بازیهای برتر شناسایی میشوند و دلایل موفقیت آنها بررسی خواهد شد. تمام برنامهریزیها به گونهای پیش میرود که نهتنها یک گزارش از عملکرد سال گذشته تهیه شود، بلکه از همان تجربیات ارزشمند برای برنامهریزیهای سال بعد بهره ببریم. رویداد نمادین این هفته شامل برگزاری جلسات B۲B نیز خواهد بود که فرصتی مناسب برای ایجاد ارتباطات حرفهای و توسعه همکاریها در این صنعت فراهم میکند و در نهایت رویداد ملی «هفته بازی؛ هفتخوان» با برگزاری اختتامیه لیگ قهرمانان بازیهای ویدیویی که جزییات متفاوت و جذابی خواهد داشت به پایان خواهد رسید.
نظر شما