۲ تیر ۱۴۰۵ - ۱۰:۱۶
کد مطلب: ۲۳٬۲۹۵

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی از آمادگی کامل این وزارتخانه برای توسعه همکاری‌های راهبردی با آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) خبر داد و گفت: تمدن ری، باید در نظام آموزشی کشور بازنمایی شود.

تمدن ری وارد کتاب‌های درسی شود

آگاه: نشست مشترک سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، با محوریت توسعه همکاری‌های مشترک، احیای ظرفیت‌های تمدنی شهرری، مرمت و صیانت از بافت تاریخی، توسعه گردشگری زیارتی و معرفی دستاوردهای علمی و فرهنگی آستان برگزار شد.
سیدرضا صالحی‌امیری در این نشست با اعلام آمادگی کامل وزارت میراث ‌فرهنگی برای گسترش همکاری‌ها با آستان حضرت عبدالعظیم (ع)، اظهار کرد: هیچ مرزی برای همکاری میان وزارت میراث ‌فرهنگی و آستان وجود ندارد. صالحی‌امیری خاطرنشان کرد: بازتعریف جایگاه ری در حافظه تاریخی ایرانیان، نیازمند اقداماتی جدی و هدفمند در حوزه‌های پژوهش، آموزش، فرهنگ‌سازی و تولید محتوا است.
وزیر میراث ‌فرهنگی با تاکید بر اهمیت آموزش هویت تاریخی به نسل جدید، اظهار کرد: دانش‌آموزان ایرانی باید تمدن و هویت تاریخی خود را بشناسند. همان‌گونه که در بسیاری از کشورهای جهان آموزش مؤلفه‌های تمدنی از سنین پایه آغاز می‌شود، در ایران نیز باید ظرفیت‌های تمدنی شهرری و سایر مراکز تاریخی کشور در کتاب‌های درسی و منابع آموزشی انعکاس یابد. وی افزود: تحقق این هدف مستلزم همکاری مشترک وزارت آموزش‌وپرورش، دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و نهادهای فرهنگی است تا تمدن ری در قالب کتاب، پایان‌نامه، پژوهش‌های دانشگاهی و محتوای آموزشی به نسل آینده منتقل شود. وی افزود: احیای روایت تاریخی قطار دودی، برگزاری نمایشگاه اسناد و بررسی امکان بازآفرینی این میراث ارزشمند می‌تواند در معرفی بهتر جایگاه تاریخی و تمدنی ری نقش موثری ایفا کند.

گنبد امامزاده طاهر (ع)تکمیل شد
در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، گزارشی تفصیلی از اقدامات انجام‌شده طی بیش از چهار سال گذشته ارائه کرد. وی با اشاره به تکمیل پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام در آستان گفت: در سال‌های اخیر، پروژه‌های متعددی شامل تکمیل صحن‌ها و شبستان‌ها، مرمت و بازسازی بخش‌های مختلف حرم، تکمیل گنبد امامزاده طاهر، بازسازی رواق حضرت ابوالفتوح رازی و ساماندهی فضاهای زیارتی به سرانجام رسیده است.
قاضی‌عسکر توسعه مسیرهای دسترسی زائران، افزایش ظرفیت خدمات‌رسانی، احداث شبستان حضرت زهرا (س) و ایجاد فضاهای مناسب برای برگزاری مراسم‌های مذهبی را از دیگر اقدامات شاخص این دوره برشمرد. تولیت آستان حضرت عبدالعظیم (ع) با اشاره به توسعه خدمات درمانی در منطقه گفت: پروژه احداث بیمارستان ۴۰ تختخوابی آستان آغاز شده و همزمان ظرفیت مراکز درمانی موجود نیز توسعه یافته است. وی همچنین از بهره‌برداری مرکز دیالیز آستان خبر داد و اظهار کرد: این مرکز به دلیل نیاز گسترده منطقه، با حداکثر ظرفیت در حال خدمت‌رسانی است.
قاضی‌عسکر همچنین آمادگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) را برای مشارکت در طرح‌های مشترک در حوزه‌های گردشگری، مرمت آثار تاریخی، توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و معرفی ظرفیت‌های تمدنی شهرری اعلام کرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.