آگاه: تبوتاب معرفی فیلم به آکادمی اسکار، اواخر تابستان هر سال بالا و در صدر اخبار چند هفته پایانی تابستان در حوزه سینما قرار میگیرد. این تبوتاب امسال اما شکلوشمایل دیگری دارد؛ هر چه سال گذشته دست سینمای ایران برای معرفی فیلم به این رویداد مهم سینمایی خالی بود، امسال اما میان معرفی گزینههای موجود بحث شکل گرفته و بر سر اعلام نام هرکدام بهعنوان نماینده سینمای ایران، بهاصطلاح دعواست!
سال گذشته در همین روزها، سینمای ایران فیلم اکرانشده قدرتمندی نداشت تا بهعنوان نماینده برای اسکار معرفی کند. «تابستان همان سال»، «رکسانا» و «صبحانه با زرافهها»، هیچکدام تا پیش از اتمام زمان معرفی فیلم به آکادمی، در ایران اکران نشده بودند. در نهایت هیئت انتخاب با حواشی بسیار، «در آغوش درخت» را بهعنوان نماینده سینمای ایران معرفی کرد که همین با واکنش برخی هنرمندان ازجمله فریدون جیرانی در اعتراض به انتخابنشدن فیلمی چون «رکسانا» همراه شد.
امسال اما شرایط از دو برای متفاوت است؛ هم «زن و بچه» و هم «پیر پسر» بهعنوان دو فیلم پرمخاطب اجتماعی تا به اینجای سال، در سینماها اکران و با فروش نسبتا خوب و نقدهای متعدد مواجه شده و هم بخش ویژه جشنواره فیلم فجر سال گذشته، باعث دیدهشدن بعضی فیلمها همچون «لاکپشت»، «رکسانا»، «غریزه»، «رگههای آبی» و... شد که تا پیش از اکران در بخش ویژه جشنواره، تنها نام آنها بارها در رسانهها تکرار و اکران آنها مطالبه شده بود.
جسارت دبیر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر در اکران برخی فیلمهای حاشیهدار در بخش ویژه، باعث شد امسال هم فیلمی همچون «پیرپسر» دیده و در همین راستا اکران شود و دست سینمای ایران با اکران «پیر پسر» برای معرفی به اسکار پرتر باشد و هم فیلمهایی چون «رکسانا» و «غریزه» که در دو سه سال اخیر نامشان به بهانه اسکار مطرح میشد، فرصت تماشا توسط منتقدان و اهالی رسانه پیدا کنند و دیدگاه اهالی رسانه درباره آنها از گمانهزنی درباره خوببودن اثر به نقدهای مثبت و منفی تغییر پیدا کند.
بااینهمه امسال در حالی نام دو فیلم «زن و بچه» و «پیر پسر» برای معرفی به اسکار مطرح میشود که بهنظر میرسد مسئولیت انتخاب فیلم از فارابی بهعنوان نهادی دولتی به خانه سینما بهعنوان نهادی صنفی منتقل شده است. از طرفی در کنار نام این دو فیلم، نام فیلمهایی چون «غریزه»، «زیبا صدایم کن» یا «ناتور دشت» هم شنیده میشود. البته که «غریزه» و «ناتور دشت» هنوز اکرانی در سینماها نداشتهاند و باتوجهبه شرط آکادمی برای اکران فیلم در کشور سازنده به مدت حداقل هفت روز، در صورت انتخابشدن، این دو فیلم باید اکرانی اضطراری و فوری در داخل ایران داشته باشند.
از طرفی باتوجهبه شرایط سینمای ایران و پیشتازی دو فیلم اجتماعی در دو سه ماه اخیر، احتمالا بعد از اتمام ماه صفر، حضور فیلمهای کمدی قوت بیشتری میگیرد و بعید بهنظر میرسد این دو فیلم در شرایطی آرام و به دور از حاشیه، اکران و نقدهایی دریافت کنند که فضای رسانهای را پیرامون آنها شکل داده و در نهایت باعث انتخاب آنها برای اسکار شود.
بررسی شرایط «زن و بچه» و «پیرپسر» اما نکات جالبی در پی دارد. «زن و بچه» در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵ در بخش رقابت اصلی اکران شده اما «پیرپسر» تنها در جشنوارههای فرعیتری چون روتردام، ترانسلیوانیا، گاولوی، لوکا و... اکران شده و شانس حضور در جشنواره معتبری چون کن را نداشته است. از طرف دیگر «پیرپسر» به واسطه حواشی و نقدهایی که بعضا پای سیاسیون را نیز به ماجرا باز کرد، حساسیتهای داخلی دارد که احتمالا هیئت انتخاب آنها را لحاظ خواهند کرد اما «زن و بچه» چنین شرایطی را تجربه نکرد.
نگاهی به نقدهای داخلی نیز حاکی از آن است که «پیرپسر» نقدهای مثبتتری نسبت به «زن و بچه» دریافت کرده اما به هر برای هر دو نقدی جدی به آسیبها و مشکلات روابط در خانوادهها دارند که باتوجهبه شرایطی که فعلا ایران در جهان دارد، بازتاب این تصویر از خانواده ایرانی با واکنشهای متعددی همراه خواهد بود.
۲۹ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۱۵٬۶۰۸
سینمای ایران امسال بر خلاف سال گذشته، نمایندگانی پرقدرتتر برای معرفی به اسکار دارد ازجمله «زن و بچه» و «پیرپسر»؛ اما در سوی دیگر ماجرا، اسکار جایزهای است که بارها با رویکردهای سیاسی سنجیده شده و امسال نیز از این مهم مستثنی نخواهد بود، اکنون باید دید باتوجهبه نگاهی که این دو فیلم به آسیبها و مشکلات روابط در خانوادهها دارند، کدام یک نماینده بهتری برای معرفی به اسکار خواهند بود.

نظر شما