آگاه: اکبر پازوکی، با اشاره به رکود حاکم بر بازار لوازم خانگی، اظهار کرد: تغییر قیمت لوازم خانگی در سالهای اخیر و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده مردم به جای خرید کالا بیشتر به دنبال تعمیر کالا باشند و فقط در شرایطی که نیاز مبرم داشته باشند و کالا قابل تعمیر نباشد، برای خرید کالا اقدام میکنند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا کاهش تقاضا در خرید جهیزیه نیز مشهود است، تصریح کرد: رکود بازار بر خرید جهیزیه هم تاثیر گذاشته است. در گذشته زوجهای جوان برای شروع زندگی حدود ۲۵ قلم کالای برقی میخریدند، اما اکنون این تعداد به حدود ۵ تا ۱۰ قلم کالای اساسی کاهش یافته است. در حال حاضر، لوازم ضروری مانند یخچال، ماشین لباسشویی، اجاق گاز، جاروبرقی و تلویزیون در اولویت هستند و خرید کالاهای غیرضروری مانند سرخکن، هواپز، مایکروفر، پلوپز یا گوشتکوب برقی کاهش یافته است. پازوکی ادامه داد در گذشته خانوادهها حتی برای کالاهای فرعی مثل جارو شارژی یا همزن هزینه میکردند، اما امروز فقط اقلام ضروری خریداری میشود. طبیعی است که خانوادههایی که خانه شخصی دارند یا از وضعیت مالی بهتری برخوردارند، هنوز خریدهای کاملتری انجام میدهند، اما در مجموع بازار جهیزیه دیگر آن رونق سابق را ندارد.
رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در ادامه درباره وضعیت فعالیت فروشگاههای قسطی لوازم خانگی بزرگ نیز گفت: این فروشگاهها در حال حاضر با تبلیغات غیرواقعی در حال فعالیت هستند. برای مثال در تبلیغات میگویند با روزی ۵۰ هزار تومان و بدون پیشپرداخت ماشین لباسشویی میفروشند یا با بهره کم دریافت میکنند که هیچکدام واقعی نیست. در عمل این واحدها حداقل ۲۵ درصد مبلغ کالا را بهصورت پیشپرداخت میگیرند و نرخ بهره واقعی هم بیش از چیزی است که اعلام میشود. لازم است مردم نسبت به این تبلیغات آگاهتر شوند تا بتوانند انتخاب درستتری داشته باشند.
۲۸ مهر ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۱۷٬۱۷۲
رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، با اشاره به گسترش تبلیغات فروش اقساطی در بازار، گفت: بسیاری از این تبلیغات واقعیت ندارند و واحدها در عمل حداقل ۲۵درصد مبلغ کالا را بهصورت پیشپرداخت دریافت میکنند. برخلاف شعارهایی مانند فروش بدون پیشپرداخت یا بهره کم، نرخ سود واقعی بسیار بالاتر از ارقام اعلامشده است و مردم باید در مواجهه با این تبلیغات هوشیار باشند.

نظر شما