شورای اطلاع‌رسانی دولت، تنظیم و تدوین رویکردهای کلان در حوزه اطلاع‌رسانی و تبلیغات دولتی، تنظیم و سیاست‌گذاری برای تولید محتوا و پیام‌های مناسب و هماهنگ در فضای رسانه‌ای و مجازی، حفظ یکپارچگی و هم‌سویی در پیام‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها، جلوگیری از انتشار اخبار ناسازگار یا گاهی متضاد که ممکن است منجر به ابهام یا تردید در افکار عمومی شود، شفاف‌سازی و جلوگیری از سوءتفاهم‌ها و تقویت و ترویج همکاری‌های رسانه‌ای برای انتقال پیام‌های دولت در سطح ملی و بین‌المللی را برعهده دارد. 

فراز و فرودهای شورای اطلاع‌رسانی دولت

آگاه: هدف اصلی از تشکیل این شورا، اطمینان از انتقال صحیح و کارآمد اطلاعات و پیام‌های دولت است تا سیاست‌ها و برنامه‌های دولت به صورت منسجم، شفاف و قابل اعتماد به افکار عمومی منتقل شود. از سوی دیگر، تبلیغات منفی، شایعات و اخبار نادرست که بیشتر از سوی رسانه‌های اپوزیسیون و لندن‌نشین صورت می‌گیرد می‌تواند پرسش‌هایی را برای بخشی از «جامعه ایرانی» مطرح کند، از این رو شورا باید وکیل رسانه‌ای دولت باشد تا هم از یک‌سو از عملکرد قوه مجریه به درستی دفاع و پاسداری کند و هم نگذارد حاشیه‌ها بر متن غلبه کند تا بدین وسیله دولتی‌ها بتوانند در فضایی آرام و به دور از حاشیه‌سازی‌های رسانه‌ای، وظایف خود را انجام دهند. شورای اطلاع‌رسانی از سه ضلع تاثیرگذار تشکیل شده، اظلاعی که هریک در تبیین عملکرد دستگاه اجرا، مسئولیت سنگین و مهمی برعهده دارند. رئیس شورای اطلاع‌رسانی، سخنگوی دولت و معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور سه مقام دولتی هستند که هریک وظایفی را پذیرفته‌اند و در نهایت به یک سرچشمه نهایی خواهند رسید و آن اطلاع‌رسانی دقیق از قوه مجریه است.
شورای اطلاع‌رسانی دولت با حضور تعدادی از اعضای حقیقی و حقوقی تشکیل شده است. ۹ دی ماه ۱۴۰۳ الیاس حضرتی با صدور احکام جداگانه‌ای علی ربیعی، فیاض زاهد، محمد مهاجری و محمد قوچانی را به عنوان چهار عضو حقیقی جدید شورای اطلاع‌رسانی دولت منصوب کرد. پیش از این شهاب‌الدین طباطبایی نیز
به عنوان عضو حقیقی این شورا درآمده بود. از زمان تشکیل شورا در دولت چهاردهم موافقان و مخالفان به تشریح دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پیرامون عملکرد آن می‌پردازند. منتقدان می‌گویند: این شورا آنطور که باید و شاید از دولت چهاردهم حفاظت رسانه‌ای نمی‌کند و در مقابل حامیان به کارکردهای جدیدی که در دستور کار قرار گرفت، از جمله تشکیل شورای مشاورین نسل z اشاره می‌کنند.
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت ۲۰ مهرماه سال جاری گفته بود: مهم‌ترین دغدغه شورای اطلاع‌رسانی توجه و استفاده از نسل جوان به عنوان آینده ایران است و همین که جامعه به نسل z توجه می‌کند نشان از تشخیص درست در همکاری و مشارکت با این نسل است و درهای گفت‌وگو و استفاده از نسل جوان در دولت باز است و ما باید مسیر گفت‌وگو را برای حل مسائل کشور باز نگه داریم.
زمان سپری شد و پس از حکم رئیس‌جمهور به اسماعیل سقاب‌اصفهانی به عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان سیاست‌گذاری و مدیریت راهبردی انرژی، فیاض زاهد، مطلبی انتقادی در صفحه شخصی‌اش درباره حضور این نیروی جوان در دولت وفاق ملی منتشر کرد و از آنجا که دید، هیچ تغییر و تحولی صورت نگرفت، ترجیح داد عطای عضویت در شورا را به لقایش ببخشد و استعفا داد، حضرتی هم کناره‌گیری او را پذیرفت. بعد از مدتی خبر رسید، یک عضو دیگر استعفا داده است؛ یک روزنامه اطلاح‌طلب این خبر را داد، اما به صورت رسمی تایید یا تکذیب نشد.
محمد مهاجری، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی به‌رغم اینکه در شورای مذکور حضور دارد، اما هرازگاهی نقدهایی را نثار دولتمردان می‌کند و در موضع‌گیری که اخیرا داشت، خواستار انحلال شورای اطلاع‌رسانی دولت شد! او در یادداشتی نوشت: «مدتی پیش آقای پزشکیان در مراسمی گفت نهاد ریاست‌جمهوری ۴۰۰۰ پرسنل دارد؛ اگر این تعداد به ۴۰۰ نفر برسد کارها بهتر پیش می‌رود. در واقع رئیس‌جمهور کوچک‌سازی دولت را از جایی شروع کرد که مستقیما تحت مدیریتش قرار دارد. اما از آن روز حتی یک مدیر در تشکیلات ریاست‌جمهوری، سخن آقای پزشکیان را جدی نگرفته. لابد همه‌شان پست و  میز و ماشین و دفتر و اتاق‌شان را دوست دارند.» او در بخش دیگری از مطلب خود آورده بود: همان روز به دوستان شورای اطلاع‌رسانی دولت گفتم و نوشتم که شایسته است شورای اطلاع‌رسانی دولت در یک حرکت پیش‌دستانه به رئیس‌جمهور اعلام کند که آمادگی انحلال این شورا را دارد.
این فعال رسانه‌ای روز گذشته (جمعه) در گفت‌وگو با یک رسانه دولتی دلایل خود را درقبال پیشنهادی که داد ارائه کرد و با مقایسه عملکرد این شورا در دولت‌های سیزدهم و چهاردهم، گفت: معتقدم در دولت چهاردهم ممکن است یکی، دو درصد مفیدتر از دولت سیزدهم بوده باشد اما واقعا شورای اطلاع‌رسانی با این تشکیلات، خیلی کاری ازش برنمی‌آید. وی گفت که احساس می‌کنم بدون این شورا نیز می‌توان به اهداف اطلاع‌رسانی دولت دست پیدا کرد. واقعا نیازی به این تشکیلات گسترده نیست. امروزه فضایی به وجود آمده که رسانه‌های غیرحاکمیتی و غیردولتی به اندازه‌ای رشد و گسترش پیدا کرده‌اند که به راحتی می‌توانند جایگزین رسانه‌های دولتی شوند. با توانمندی و قدرتی که در رسانه‌های غیرحاکمیتی می‌بینیم، این امر می‌تواند در فضای بخش خصوصی بسیار بهتر محقق شود.
به هرحال از آنجا که همه و به‌خصوص نخبگان سیاسی آزاد هستند تا نظرات‌شان را درباره مسائل مختلف بیان کنند، نمی‌توان خرده‌ای از پیشنهاد اخیر او گرفت اما بهتر است به جای سخن گفتن از انحلال، نتایجی که شورا تاکنون داشته را مورد توجه قرار داد. حتما شورا می‌توانست کارکرد بهتری از خود عرضه کند، به‌ویژه با پمپاژهایی که توسط معاندان نسبت به تصمیمات و عملکرد قوه مجریه انجام می‌شود و این نیازمند همگرایی و هماهنگی بیشتر میان اظلاع شورای اطلاع‌رسانی دولت است. بالاخره این مجموعه، برای انتقال صحیح پیام‌ها به جامعه تشکیل شده است؛ این نهاد نقش مهمی در تحقق دیپلماسی عمومی و جلب حمایت مردمی در فرآیند تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات دولت دارد و ابزار کلیدی در مدیریت افکار عمومی است. البته دولتی‌ها هم باید کمک‌رسان تیم رسانه‌ای خود باشند تا آنها بتوانند برنامه‌های‌شان را بهتر به پیش ببرند، در همین راستا، انتظار می‌رود رئیس‌جمهور محترم هرچه زودتر با تحقق وعده‌اش، دومین نشست خبری‌اش را برگزار کند تا پاسخگوی سوالات متعدد نمایندگان اصحاب رسانه باشد. هرچه دولتمردان با مردم بیشتر صحبت کنند، ابهامات و پرسش‌ها کمتر  می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.