روسای مجلس ایران و لبنان بعد از ظهر روز گذشته با هم گفت‌وگوی تلفنی داشتند.

با جدیت پیگیر خاتمه جنگ در لبنان هستیم

آگاه: قالیباف ضمن عرض تسلیت ایام عزای سیدالشهدا (ع) و آرزوی قبولی عزاداری‌های رئیس مجلس و مردم لبنان، افزود: امیدواریم شهدای جنگ اخیر لبنان با شهدای عاشورا محشور شوند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این موضوع که در گفت‌وگوهای هفته گذشته در سوئیس یکی از مهم‌ترین موضوعات بحث پایان جنگ در لبنان و حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور بود، اظهار کرد: این مسئله جزو مهمی از بند اول تفاهم‌نامه اسلام‌آباد بین ایران و آمریکا است که در گفت‌وگوهای سوئیس پس از اشاره جدی هیات مذاکره‌کننده ایران به موارد نقض این ماده مقرر شد یک واحد کنترل منازعه بین ایران، آمریکا و لبنان تشکیل شود و این واحد روند اجرای این ماده در لبنان را پیگیری کند. قالیباف تاکید کرد: هدف ما خاتمه جنگ در لبنان، بازگشت آوارگان به خانه و کاشانه خود و رفع اشغالگری و خروج رژیم صهیونیستی از سرزمین لبنان است و ما با جدیت پیگیر این موضوع هستیم.
در ادامه این گفت‌وگو نبیه بری، رئیس مجلس لبنان هم با تشکر از مواضع جمهوری اسلامی ایران و هیات مذاکره‌کننده ایران، افزود: آنچه شما در سوئیس پیگیری کردید در جهت منافع مردم لبنان است اما دشمن صهیونیستی تلاش می‌کند موضوع اعاده حاکمیت و تمامیت ارضی لبنان در چارچوب تفاهم اسلام‌آباد را از طریق دیگری دور بزند.
رئیس مجلس لبنان به تفاهم واشنگتن بین لبنان و رژیم صهیونیستی اشاره کرد و افزود: این یک توطئه و فتنه است و امام علی (ع) می‌فرمایند فتنه بدتر از قتل است. همچنین دو طرف در این تماس تلفنی بر برگزاری سریع‌تر نشست واحد کنترل منازعه برای کنترل و خاتمه جنگ در لبنان تاکید کردند.
شایان ذکر است که لبنان و رژیم صهیونیستی روز جمعه پس از پنج دور مذاکره و چهار روز رایزنی در واشنگتن با میانجیگری آمریکا، چارچوبی برای توافق در آینده دست یافتند. این چارچوب با حضور مارکو روبیو وزیر امور خارجه آمریکا، ندا حماده معوض سفیر لبنان در آمریکا و یخیل لیتر سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن به امضا رسید.
بر اساس گزارش پایگاه خبری آمریکایی اکسیوس، این توافق‌نامه، مسیر مذاکرات آتی میان دو طرف را ترسیم کرده و شامل اقدام‌های اجرایی اولیه است. این پایگاه به نقل از یک مقام اسرائیلی اظهار کرد که بر اساس این توافق، رژیم صهیونیستی تا زمان خلع سلاح حزب‌الله، حضور خود را در منطقه امنیتی موسوم به خط زرد حفظ خواهد کرد.
ایران خواستار تعیین جدول زمان‌بندی برای عقب‌نشینی رژیم اسرائیل از لبنان است
در همین رابطه، اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز یک‌شنبه هفتم تیر در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص توافق امضا شده بین رژیم صهیونیستی و لبنان با میانجیگری آمریکا در واشنگتن و آخرین وضعیت اجرای بند اول یادداشت تفاهم ایران و آمریکا در خصوص خاتمه جنگ در لبنان اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران، در راستای سیاست اصولی خود وفق منشور ملل متحد و قواعد بنیادین حقوق بین‌الملل، بر ضرورت صیانت از حاکمیت ملی و تمامیت سرزمینی لبنان و رعایت عزت و امنیت همه مردم لبنان تاکید می‌کند و آن را شرط ضروری بقا و پایداری هر تفاهمی در رابطه با خاتمه جنگ و اشغالگری رژیم صهیونیستی علیه لبنان می‌داند. بر همین اساس بود که جمهوری اسلامی ایران، هم در تفاهم آتش‌بس ۱۹ فروردین و هم در یادداشت تفاهم خاتمه جنگ در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۵، پایان جنگ و عملیات‌های نظامی رژیم صهیونیستی در لبنان را هم‌ردیف پایان جنگ علیه ایران، در صدر مطالبات خود قرار داد و تاکنون بر اجرای آنها پای فشرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اجرای کامل بند نخست یادداشت تفاهم خاتمه جنگ تحمیلی، یعنی خاتمه جنگ و عملیات‌های نظامی رژیم صهیونیستی علیه لبنان و نیز خروج اشغالگران از همه مناطق اشغال شده لبنان، شرطی ضروری برای دستیابی به توافق نهایی و پایدار برای برقراری ثبات در منطقه است.
بقایی با یادآوری تعهد صریح آمریکا وفق بند یک یادداشت تفاهم خاتمه جنگ تحمیلی در ۲۸ خرداد ۱۴۰۵، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت اتخاذ همه تدابیر لازم از سوی آمریکا برای وادار کردن رژیم صهیونیستی به توقف هرگونه تجاوز و عملیات نظامی علیه کلیه مناطق لبنان تاکید دارد و خواستار تعیین هرچه سریع‌تر جدول زمان‌بندی برای عقب‌نشینی بدون قید و شرط از مناطق اشغالی لبنان است.
 در همین راستا، ابراهیم الموسوی، عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان، اعلام کرد آنچه توافق چارچوبی نامیده شده، از نظر قانونی و قانون اساسی ساقط بوده و هیچ‌گونه مشروعیتی ندارد. وی همچنین اظهار داشت: هنگامی که بنیامین نتانیاهو این توافق را یک دستاورد توصیف می‌کند، این موضوع به معنای تمکین در برابر خواسته‌های دشمن است.
در همین حال، حسین الحاج حسن، رئیس فراکسیون پارلمانی بعلبک هرمل، امضای توافق چارچوبی و مذاکره با رژیم صهیونیستی را لغزشی بزرگ و خطرناک توصیف کرد و گفت آنچه انجام شده، لبنان را متعهد نمی‌کند. وی افزود: ما به تعهدات خود پایبند هستیم اما توافقی که امضا شده است برای ما الزام‌آور نیست و آن را به‌طور کامل رد می‌کنیم. 
الحاج حسن همچنین اظهار داشت که این توافق از سوی حاکمیت لبنان با آمریکا و متحد آن یعنی رژیم صهیونیستی امضا شده است که توافق تسلیم، ننگ و خواری است. وی افزود: در این توافق، موضوع خروج نیروهای رژیم صهیونیستی، بازسازی و بازگشت آوارگان به شرط محدود شدن سلاح مقاومت گره خورده و چنین شرطی قابلیت اجرا ندارد.
این نماینده حزب‌الله هشدار داد که در صورت حرکت به سمت تنش داخلی، مسئولیت پیامدهای آن بر عهده حاکمیت خواهد بود و این مسیر مردود است. وی همچنین گفت که حزب‌الله لبنان از ابتدا با هدف حفظ ثبات کشور از حاکمیت حمایت کرده است، اما توافق امضاشده را فاقد ارزش می‌داند و معتقد است ادامه این مسیر به امتیازدهی بیشتر منجر خواهد شد.
شیخ نعیم قاسم، دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز در بیانیه‌ای درباره توافق میان دولت لبنان و رژیم صهیونیستی، این توافق را عقب‌نشینی از حاکمیت ملی و امتیازدهی رایگان به دشمن توصیف کرد. در این بیانیه درج شده که مذاکرات مستقیم با رژیم صهیونیستی، تحمیل تسلیم و واگذاری امتیازهای رایگان به اسرائیل و آمریکا است. توافق در واشنگتن، توافقی ذلت‌بار، ننگ‌آور و فاقد اعتبار است و باید به‌جای آن، مفاد تفاهم ایران و آمریکا درباره توقف جنگ در لبنان اجرا شود. گره زدن عقب‌نشینی اسرائیل از لبنان به خلع سلاح مقاومت، عبور از همه خطوط قرمز و تبدیل لبنان به بازیچه دست دشمن است. در ادامه بیانیه دبیرکل حزب‌الله لبنان آمده که مشروعیت‌بخشی به ماندن اشغالگران در جنوب لبنان، می‌تواند به اشغال طولانی‌مدت و حتی الحاق این اراضی به رژیم صهیونیستی منجر شود. مقاومت هرگز میدان را ترک نخواهد کرد و تا آزادسازی سرزمین، بازگشت آوارگان، آزادی اسرا و بازسازی لبنان به مسیر خود ادامه می‌دهد. همچنین نایب‌رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان نیز اعلام کرد که توافق مقدماتی میان دولت لبنان و رژیم صهیونیستی، تسلیم در برابر خواسته‌های اسرائیل است و راه به جایی نخواهد برد. مشروط کردن عقب‌نشینی کامل اسرائیل به خلع سلاح حزب‌الله غیرمنطقی است. تا زمانی که اشغالگری ادامه دارد، حذف مقاومت امکان‌پذیر نیست. حسن فضل‌الله، نماینده حزب‌الله در پارلمان لبنان نیز این توافق را نامشروع و غیرقانونی خواند و اعلام کرد حزب‌الله با تمام ظرفیت خود برای جلوگیری از اجرای آن اقدام خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.