سیدمهدی حسینی، خبرنگار: بیانیه‌ای با امضای ۶۲ عضو مجلس خبرگان رهبری پیرامون تحولات اخیر و مذاکرات خبرساز شد؛ برخی سیاسیون و نمایندگان مجلس شورای اسلامی محتوای آنچه در بیانیه آمده است را انقلابی خواندند.

آگاه: مجتبی زارعی، نماینده مردم تهران در مجلس در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی نوشت: بیانیه‌ای انقلابی و در شأن ملت بزرگ ایران و نیز در اندازه پاسخ به گستاخی‌های دشمنان خارجی؛ بیانیه‌ای که فقط فرامین ولی فقیه و حقوق ملت را پاس می‌دارد. سیدیاسر جبرائیلی، دبیرکل حزب تمدن نوین اسلامی هم در صفحه ویراستی خود آورده است: بیانیه مجلس خبرگان رهبری، هم دفاع قاطع از انتخاب ۱۷ اسفند بود، هم نصرت ولی خدا.
حرف اصلی این اعضای خبرگان در ۹ محور آمده است: مذاکرات و مراقبت از ترفندهای دشمن، برخورد جدی با عاملان جنایت جنگ تحمیلی، پاسخ به هرگونه پیمان‌شکنی و نقض بندهای تفاهم‌نامه، تاکید بر حقوق مسلم و قانونی هسته‌ای ایران، تثبیت مدیریت تنگه هرمز و دریافت غرامت خسارت‌ها، اجتناب مسئولان از هرگونه سخنی که موجب گستاخی دشمن می‌شود، فصل‌الخطاب بودن فرمایشات رهبر انقلاب، ضرورت تعیین تکلیف موارد مطروحه در تفاهم‌نامه، ضرورت حفظ اتحاد مقدس و حضور مردم در میدان.
مروری بر آنچه از سوی تعدادی از خبرگان مورد توجه قرار گرفته نشان می‌دهد، آنان از سر دغدغه‌مندی و دلسوزی نکاتی را با مردم و مسئولان و به‌خصوص تیم مذاکره کننده در میان گذاشتند. هرچند ۶۲ نفر زیر این بیانیه را امضا کردند اما در اصل حرف و دیدگاه قاطبه خبرگان ملت بود، چنانچه دبیرخانه مجلس خبرگان روز گذشته، توضیحاتی درباره بیانیه مذکور داد و اعلام کرد: «رسم مجلس خبرگان رهبری مطابق آیین‌نامه داخلی این مجلس، پیوسته این بوده که بیانیه‌های رسمی خبرگان یا از طریق صحن مجلس خبرگان به اطلاع عموم می‌رسیده یا در فاصله اجلاسیه‌ها در مسائل حساس سیاسی و اجتماعی با امضای رئیس مجلس خبرگان‌ یا هیات رئیسه یا دبیرخانه این مجلس انتشار می‌یافته است؛ اما اینکه عده‌ای از نمایندگان، آن هم تحت عنوان جمعی از اعضای خبرگان بیانیه منتشر کنند در طول ادوار این مجلس مرسوم نبوده است؛ لذا انتظار می‌رفت بانیان محترم تهیه و انتشار این بیانیه، وحدت خبرگان را حفظ کرده و همان گونه که به آنان پیشنهاد داده شد اقدام می‌نمودند و بیانیه مذکور پس از بحث و تبادل نظر بیشتر به صورت مرسوم از سوی دبیرخانه یا هیات رئیسه خبرگان انتشار می‌یافت تا ابهامی در جامعه ایجاد نشود، اما متاسفانه این کار اتفاق نیفتاد و سوالاتی را در اذهان نسبت به اعضای محترمی که نام آنها در ذیل این بیانیه نیامده است ایجاد کرد؛ در حالی که این عزیزان با اصل محتوا مخالفتی ندارند، اما یا به روش کار معترض بوده‌اند یا اساسا در جریان امر قرار نگرفته‌اند.»
به هرحال، بنا به مواضع و اظهار نظر عده‌ای از رجال سیاسی، باید به عمق و پیام بیانیه توجه داشت. از همین رو رسانه‌ها، نباید به دو دستگی‌ها و چندپارگی در جایگاه حساسی همچون مجلس خبرگان دامن بزنند. همه خبرگانی‌ها یک حرف می‌زنند؛ تبعیت از ولی فقیه و دشمن‌شناسی مسئولان.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.