آگاه: ابراهیم کشاورز ضمن انتقاد از موج تبلیغاتی روبه گسترشی که مردم را به جای بیمه، به خرید طلا تشویق میکند، این جریان را «خیانتی در سطح کشور» دانست که پیامدهای آن در سالهای آینده دامنگیر میلیونها ایرانی خواهد شد. وی با اشاره به اجارههای میلیاردی فضاهای تبلیغاتی شهری برای ترویج شعار «بهجای بیمه، طلا بخرید»، به «ایسنا» گفت: این پیام ظاهرا ساده، امنیت اجتماعی نسلهای آینده را تهدید میکند؛ صندوقهای بازنشستگی را به ناترازی شدیدتر میکشاند و اعتماد مردم به آینده خود و خانوادهشان را از بین میبرد. مدیرکل اداره وصول حق بیمه سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه قوانین بیمهای از نوع «آمره» هستند که برای صیانت از نظم جامعه وضع شدهاند و مصلحت عمومی در آن مورد نظر است، توضیح داد: مخاطرات انسانی و اجتماعی این روند بسیار فراتر از خسارتهای مالی است؛ بیمه فقط برای دریافت مستمری در دوران بازنشستگی نیست. به طور مثال کارگری ممکن است سه روز بعد از شروع کار دچار حادثه شود، همین سه روز سابقه میتواند ازکارافتادگی و مستمری مادامالعمر برای او و خانوادهاش ایجاد کند؛ همانطور که در دوران کرونا جوانانی با تنها دو سال سابقه بیمه، پس از فوت، خانوادههایشان تحت پوشش مستمری قرار گرفتند. حال تصور کنید همین افراد، تحت تاثیر تبلیغات، خود را بیمه نکرده باشند. آیا طلا میتواند مادامالعمر هزینه زندگی خانواده را تامین کند؟ کشاورز در ادامه همچنین به تاثیرات این تبلیغات پرداخت و به نمونههایی اشاره کرد که در آنها کارفرمایی طی سالها بر اساس رضایت کارگر، حق بیمه را نقدا به کارگر پرداخت ک رده، اما پس از طرح دعوی، از سوی اداره کار و سپس دیوان عدالت اداری به پرداخت مبالغ سنگین برای رد سنوات بیمه محکوم شده و این درحالی است که حتی اگر کارگر در محضر رسمی اقرار کند که بیمه نمیخواهد، یا دستخط دهد که حق بیمه را نقدا دریافت کرده و خودش علاقهای به بیمه شدن نداشته است، این موارد هیچکدام مانع مسئولیت قانونی کارفرما نمیشود، چراکه کارفرما همچنان مکلف است بیمه او را رد کند و در صورت تخلف، با جرائم بسیار سنگین مالی روبهرو خواهد شد.
۲۸ آبان ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۱۸٬۰۸۸
در حالی که مدتی است موج تبلیغاتی گستردهای مردم را به «خرید طلا» بهجای «بیمهپردازی» فرا خوانده، مدیرکل وصول حق بیمه سازمان تامین اجتماعی، این موج تبلیغاتی را «خزان پنهان امنیت اجتماعی» توصیف کرد و با اشاره به تاثیر این تبلیغات در خروج یک میلیون نفر از دایره پوشش اجباری طی یک سال اخیر، نسبت به رها شدن برخی افراد بدون پشتوانه بیمهای، درمانی، بازنشستگی، ازکارافتادگی و حمایتهای قانونی در آینده هشدار داد.
نظر شما