یک نویسنده آمریکایی هشدار می‌دهد که کتاب‌های خلاصه‌شده به کودکان آسیب می‌زنند؛ زیرا دایره واژگان آنها را محدود و لذت کامل داستان را از آنها سلب می‌کنند.

چرا نباید کتاب‌ها را برای کودکان خلاصه کرد؟

آگاه: سارا شوت، نویسنده و منتقد ادبی، طی یادداشتی برای مجله نشنال ریویو می‌نویسد که کتاب‌های خلاصه‌شده نه‌تنها کمکی به کودکان نمی‌کنند، بلکه به رشد ذهنی و تخیل آنها آسیب می‌زنند. او معتقد است این تصور که برای فهم و لذت بردن کودکان باید متن‌ها را «ساده‌سازی» یا «کوتاه» کرد، هم توهین به نویسنده است و هم به کودک.
شوت سه دلیل اصلی برای مخالفت خود برمی‌شمارد: نخست اینکه حذف بخش‌های اصلی یک کتاب، دایره واژگان کودک را محدود می‌کند و فرصت آشنایی با زبان غنی‌تر را از او می‌گیرد. او به نقل از اس. دی. اسمیت، نویسنده مجموعه Green Ember، تاکید می‌کند که باید «برای بچه‌ها توضیح داد، نه اینکه متن را تنزل داد». به باور او، واژگان قوی تخیل را گسترش می‌دهند و ظرفیت درک را بالا می‌برند.  دلیل دوم شوت این است که کتاب‌های خلاصه‌شده خواندن را به یک «کار اداری» تبدیل می‌کنند؛ اینکه کودک فقط بتواند بگوید کتابی را خوانده است، بدون آنکه تجربه واقعی داستان را درک کند. او می‌نویسد اگر کودکی هنوز برای یک کتاب دشوار آماده نیست، باید صبر کرد نه اینکه نسخه تقلیل‌یافته‌ای به دستش داد. شوت کوتاه‌کردن آثاری که در اصل برای کودکان نوشته شده‌اند از تام سایر تا هایدی را کاملا بی‌معنی می‌داند.
 به باور او، چنین کارهایی هم زبانی ساده‌تر عرضه می‌کند و هم کودک را از تجربه کامل و اصیل داستان محروم می‌سازد. او در پایان تاکید می‌کند کودکان باید نسخه کامل داستان‌ها را در زمان مناسب و متناسب با توانایی خود بخوانند یا اینکه خانواده آنها را با صدای بلند برایشان بخواند. نسخه‌های خلاصه‌شده از کلاسیک‌های بزرگ مثل «کنت مونت‌کریستو» یا «آخرین موهیکان»، از نظر او چیزی جز سایه‌ای از اثر اصلی نیستند. شوت توصیه می‌کند والدین و معلمان این بخش از کتابخانه را کنار بگذارند و به کودکان فرصت دهند تا از لذت تمام‌عیار ادبیات بهره‌مند شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.