آگاه: اخیرا نمایندگان ۶ کشور ایران، چین، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان و ترکیه در استانبول توافقنامهای برای توسعه ترانزیت ریلی از این کریدور امضا کردند. این توافقنامه ۶جانبه در راستای توسعه ترانزیت ریلی محمولات از مسیر شاخه جنوبی این کریدور مهم است. این توافق، ایران را در جایگاه دروازه طلایی عبور قطارهای کانتینری از مبدا چین به مقصد اروپا قرار میدهد.
بر اساس این توافق ۶جانبه، کشورهای واقع در طول این کریدور متعهد شدند با تعیین تعرفههای یکسان و رقابتی، تسریع در زمان سیر قطارها، کاهش هزینههای جانبی و گمرکی و همچنین فراهم کردن زیرساختهای لازم، زمینه را برای افزایش چشمگیر عبور قطارهای کانتینری از شاخه جنوبی این کریدور که از خاک ایران میگذرد، فراهم کنند. سال گذشته میلادی نزدیک به ۶۰ میلیون تن انواع محمولهها در قالب حدود ۲۰ هزار قطار باری کانتینری بین چین و اروپا جابهجا شده است. انتظار میرود با اجرایی شدن این توافقات، بخش قابل توجهی از این حجم ترانزیت ریلی از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد و منافع اقتصادی و تجاری قابل توجهی را برای کشور به همراه داشته باشد.
توسعه راهبردی حملونقل توسط ایران و روسیه
در تحولی دیگر، آندری تاراسنکو، رئیس سازمان حملونقل دریایی و رودخانهای روسیه، اعلام کرد که در قالب کریدور شمال به جنوب از سال آینده حملونقل کالا بین روسیه با چین و هند از مسیر ایران آغاز میشود. وی گفت: برای آغاز حملونقل در مسیرهای روسیه-ایران-هند و روسیه-ایران-چین در سال ۲۰۲۶ برنامهریزی شده است.
این مقام روس ادامه داد: در آوریل سال جاری مذاکراتی با مقامات و شرکتهای ایرانی از جمله شرکت ملی کشتیرانی ایران و شرکت کشتیرانی دریای خزر برای تکمیل این مسیرهای حملونقل انجام شده و دو طرف برای سازماندهی حملونقل کانتینری دریایی و حملونقل کانتینری ترکیبی و چندوجهی در کریدور شمال به جنوب با یکدیگر به توافق رسیدهاند. در ماه نوامبر سال جاری نیز روسیه و ایران برای ایجاد یک کنسرسیوم مشترک دریایی برای توسعه حملونقل بین بنادر ایران و بندر ماخاچکالا به توافق رسیدند. تاراسنکو، رئیس سازمان حملونقل دریایی و رودخانهای روسیه همچنین گفت که در مذاکرات با طرف ایرانی در مورد ایجاد یک خط حملونقل منظم کانتینری بین بندر ماخاچکالا و بنادر ایران نیز گفتوگو شد؛ به گفته تاراسنکو، کنسرسیومی هم که قرار است تشکیل شود به شکلی راهبردی در مسیر توسعه تجارت، حملونقل و حملونقل چند وجهی در دریای کاسپین قدم بر خواهد داشت. به طور کلی، تحلیلگران معتقدند همکاریهای راهبردی ۲۵ و ۲۰ ساله جمهوری اسلامی ایران با چین و روسیه در شرایط تحریمی، فشارها و تهدیدهای غرب را خنثی خواهد کرد؛ شرط دستیابی به این هدف، همکاری همه دستگاهها برای تسهیل این ارتباطات است.
حوزههایی نظیر مشارکت ایران و چین در پروژههای اساسی و زیرساختهای توسعهای، جلب سرمایهگذاری در حوزههای مختلف اقتصادی، صنعت، گردشگری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، حوزه انرژی، توسعه پایدار منابع نفت و گاز و همچنین انرژیهای تجدیدپذیر، سرمایهگذاری مشترک در توسعه مناطق آزاد برای تولید و تجارت بینالمللی، صنعت خودرو و تامین مالی از جمله محورهای سند راهبردی همکاری ایران و چین است.
از سوی دیگر، معاهده مشارکت جامع راهبردی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدراتیو روسیه مشتمل بر ۴۷ ماده است و امنیت ملی و مقابله با تهدیدات مشترک، همکاری نظامی، مبارزه با تروریسم بینالمللی، همکاری در حوزه امنیت اطلاعات، توسعه همکاریهای تجاری، اقتصادی و صنعتی، ایجاد مزیتهای اقتصادی متقابل از جمله سرمایهگذاریهای مشترک، تامین مالی زیرساختها، تسهیل سازوکارهای تجارت و کسب و کار، همکاری در امور بانکی، ترویج و تامین متقابل کالا، کار، خدمات، اطلاعات و محصولات فعالیتهای فکری از جمله حقوق انحصاری مربوطه، همکاری در حوزه نفت و گاز و ... را برای هر دو کشور هدفگذاری کرده است.
نظر شما