پیاده‌روی اربعین در سال‌های اخیر به یکی از شاخص‌ترین رویدادهای تقویم فرهنگی ایران و جهان شیعه تبدیل شده است. این حرکت جمعی که با شکل امروزی خود بیش از دو دهه قدمت ندارد، حالا نه‌تنها در جاده‌های میان نجف و کربلا که در خیابان‌های بسیاری از شهرهای ایران نیز برپا می‌شود. در روز اربعین، گروه‌هایی که امکان حضور در مسیر اصلی در عراق را ندارند، در قالب پیاده‌روی جاماندگان اربعین در شهرهای خود به سمت مکان‌های شاخص مذهبی حرکت می‌کنند و این حضور، حال‌وهوایی متفاوت به شهرها می‌دهد.

آیینی که بخشی از هویت معاصر ایرانی شده است

آگاه: پیاده‌روی اربعین در مسیر نجف به کربلا، در گذشته محدود به گروه‌هایی کوچک و محلی بود، اما در سال‌های اخیر این آیین با مشارکت میلیونی زائران از کشورهای مختلف، ابعادی گسترده پیدا کرده است. برای بسیاری از افراد شرکت در این مسیر اهمیت بالایی دارد، اما کسانی هم که به هر دلیلی امکان حضور ندارند، با پیاده‌روی در خیابان‌های شهرهایشان، نسخه‌ای بومی از این آیین رقم می‌زنند. این روند به‌مرور به یک سنت تبدیل شده است؛ سنتی که هر سال گروه‌های بیشتری به آن اضافه می‌شوند.
در این میان یکی از عوامل مهم در استقبال بیشتر از این رویداد، تولید محتواهای متفاوت پیرامون آن در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های رسمی است. تصاویر و روایت‌های شخصی از مسیر پیاده‌روی در عراق از مدت‌ها پیش از فرارسیدن موسم این مناسبت در فضای مجازی به‌سرعت منتشر می‌شود و حس مشارکت در یک رویداد جمعی را تقویت می‌کند. این بازنمایی، به‌ویژه برای تشویق نسل جوان اهمیت بالایی دارد.
پیاده‌روی اربعین در سال‌های اخیر به یکی از شاخص‌ترین رویدادهای تقویم فرهنگی ایران و جهان شیعه تبدیل شده است. این حرکت جمعی که با شکل امروزی خود بیش از دو دهه قدمت ندارد، حالا نه‌تنها در جاده‌های میان نجف و کربلا که در خیابان‌های بسیاری از شهرهای ایران نیز برپا می‌شود. در روز اربعین، گروه‌هایی که امکان حضور در مسیر اصلی در عراق را ندارند، در قالب پیاده‌روی جاماندگان اربعین در شهرهای خود به سمت مکان‌های شاخص مذهبی حرکت می‌کنند و این حضور، حال‌وهوایی متفاوت به شهرها می‌دهد.
پیاده‌روی اربعین در مسیر نجف به کربلا، در گذشته محدود به گروه‌هایی کوچک و محلی بود، اما در سال‌های اخیر این آیین با مشارکت میلیونی زائران از کشورهای مختلف، ابعادی گسترده پیدا کرده است. برای بسیاری از افراد، شرکت در این مسیر اهمیت بالایی دارد، اما کسانی هم که به هر دلیلی امکان حضور ندارند، با پیاده‌روی در خیابان‌های شهرهایشان، نسخه‌ای بومی از این آیین رقم می‌زنند. این روند، به‌مرور به یک سنت تبدیل شده است؛ سنتی که هر سال گروه‌های بیشتری به آن اضافه می‌شوند. در این میان یکی از عوامل مهم در استقبال بیشتر از این رویداد، تولید محتواهای متفاوت پیرامون آن در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های رسمی است. تصاویر و روایت‌های شخصی از مسیر پیاده‌روی در عراق از مدت‌ها پیش از فرارسیدن موسم این مناسبت در فضای مجازی به‌سرعت منتشر می‌شود و حس مشارکت در یک رویداد جمعی را تقویت می‌کند. این بازنمایی، به‌ویژه برای تشویق نسل جوان اهمیت بالایی دارد. ثبت این موضوع در حافظه جمعی به‌مرور باعث می‌شود این رویداد در قالب آیین، حتی بدون تبلیغات گسترده تکرار شود. به‌مرور نسل‌های بعد، از کودکی با این فضا آشنا می‌شوند و آن را بخشی از ریتم زندگی می‌دانند که رفته‌رفته به یک سنت تبدیل شده است.همچنین این آیین، تجربه‌ای همزمان و گسترده میان مردم ایجاد می‌کنند؛ زیرا در مدت زمانی مشخص میلیون‌ها نفر، هرکدام از نقاط مختلف جهان در یک مسیر از پیش تعیین شده خود را به کربلا می‌رسانند. این همزمانی در ایجاد حس همبستگی نیز نقش پررنگی دارد و یکی از عوامل ماندگاری این رویداد در فرهنگ عمومی می‌شود.
باتوجه‌به روند روبه‌رشد مشارکت در پیاده‌روی اربعین، چه در مسیر نجف تا کربلا و چه در خیابان‌های شهرهای ایران، می‌توان گفت که پیاده‌روی اربعین به یک رویداد در فرهنگ عمومی تبدیل شده است؛ رویدادی که هر سال با ترکیبی از سنت، رسانه و مشارکت مردمی تکرار می‌شود. در نهایت آنچه بیش از هر چیز به چشم می‌آید، توان این رویداد در ایجاد تجربه‌ای مشترک برای میلیون‌ها نفر است؛ تجربه‌ای که هرچند ریشه در باورهای مذهبی دارد، اما به واسطه ابعاد فرهنگی و اجتماعی جای خود را در زندگی روزمره مردم باز کرده و اکنون بخشی از هویت معاصر ایرانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.