باز هم ای کاش...

آگاه: محمود احمدی- خبرنگار ورزشی؛ تساوی یک- یک ایران و مصر در سیاتل، تیم ملی را با سه امتیاز و تفاضل گل صفر در رتبه سوم گروه G نگه داشت، اما هنوز مسیر صعود شاگردان امیر قلعه‌نویی بسته نشده است. همزمان با تساوی یک- یک ایران برابر مصر، بلژیک در ونکوور با نتیجه پنج- یک نیوزلند را شکست داد و با پنج امتیاز و تفاضل گل بهتر نسبت به مصر، صدرنشین گروه شد. مصر هم با پنج امتیاز در رتبه دوم قرار گرفت و صعود کرد. ایران با سه امتیاز سوم شد و نیوزلند با یک امتیاز در قعر جدول ایستاد. حالا تیم ملی باید منتظر نتایج گروه‌های باقی‌مانده بماند تا مشخص شود در جمع هشت تیم برتر سوم قرار می‌گیرد یا نه؟

غافلگیری، گل زودهنگام و دوباره استرس
بازی تازه شروع شده بود و دو تیم در حال ارزیابی یکدیگر بودند که در دقیقه ۶ و در یک رفت و برگشت محمود صابر، بازیکن مصر با یک ضربه پا و بعد از دفع ناقص علیرضا بیرانوند توانست گل اول فراعنه و بازی را به ثمر برساند تا دوباره روی غافلگیری و خیلی زود بازیکنان ایران با دریافت گل دچار استرس شده و نتوانند به بازی خود سر و سامان بدهند؛ اتفاقی که مقابل نیوزلند هم رخ داد و باعث شد بازیکنان بعد از گل با استرس فراوان به بازی ادامه بدهند و نتوانند دستورات تاکتیکی کادر فنی را به خوبی اجرا کنند.

موقعیت‌سوزی به سبک طارمی
دو، سه دقیقه بعد از گل مصر، مهدی طارمی بازیکن باتجربه کشورمان با هوشیاری و فرصت‌طلبی توانست از مصری‌ها پنالتی بگیرد و امیدواری را به اردوی تیم ملی برگرداند. طارمی که تشنه گلزنی در جام جهانی بود، خودش پشت ضربه پنالتی ایستاد و همه منتظر گلزنی این بازیکن در این جام بودند اما همانطور که در سطور بالاتر هم اشاره شد استرس ناشی از گل زودهنگام مصر که در ساق‌های بازیکنان نمایانگر بود اجازه نداد این بازیکن بتواند ضربه خوبی به توپ بزند و دروازه‌بان مصر پنالتی را مهار کرد تا همچنان بازیکنان، کادر فنی و هواداران با استرس بازی را دنبال کنند.

رامین ناجی این روزهای امیر
رامین رضاییان که این روزها در تیم ملی و زیر نظر امیر قلعه‌نویی تولدی دوباره را تجربه می‌کند و خوش می‌درخشد یک بار دیگر به داد امیرخان رسید. رضاییان که در بازی مقابل نیوزلند یک پاس گل و یک گل در کارنامه خود به ثبت رسانده و ناجی ژنرال شده بود، این بار و بعد از هدر رفتن پنالتی توسط طارمی توانست یک بار دیگر روی هوش بالا و جایگیری خوب خود توپ برگشتی توسط دروازه‌بان مصر را به تور دروازه بچسباند تا همه چیز از نو شروع شود. در ادامه و در کل ۹۰ دقیقه هم هر دو تیم شانس‌هایی برای گلزنی داشتند که با بدشانسی مهاجمان از دست رفت تا نتیجه مساوی روی اسکوربرد ورزشگاه خودنمایی کند. در این بین بدشانسی‌های ایران بیشتر بود چرا که دو بار ضربات بازیکنان تیم ملی کشورمان به تیر دروازه مصر برخورد کرد و یک بار هم شجاع خلیل‌زاده مدافع پیش‌تاخته کشورمان در وقت‌های تلف‌شده بازی توانست گلزنی کند که این گل با VAR آفساید تشخیص داده شد و شانس با ایرانی‌ها یار نبود تا بتوانند بدون دغدغه و برای اولین بار تاریخ‌سازی کنند و راهی مرحله بعد شوند. تکنولوژی VAR در دو مسابقه کشورمان دو بار به داد حریفان رسید و در حساس‌ترین زمان مسابقه گل‌های بازیکنان ایرانی را آفساید اعلام کرد تا دست ایرانی‌ها از برد در جام جهانی جاری کوتاه بماند.

کمی خوش‌شانس‌تر بودیم، دیروز جشن صعود برگزار می‌کردیم
الان که شما این مطلب را می‌خوانید به طور حتم سرنوشت حضور تیم ملی ایران در مرحله بعدی مسابقات جام جهانی مشخص شده، یا اینکه با همان اما و اگرها به مرحله بعد رفته‌ایم یا اینکه تیم باید وسایل خود را برای برگشت به کشور جمع کند. اما فوتبال‌دوستان ایرانی زیاد شنیده‌اند- فرقی هم ندارد تیم ملی باشد یا باشگاهی- که اگر فلان تیم مساوی کند، اگر فلان تیم ببرد، اگر فلان تیم ببازد، اگر فلان تیم بیشتر از دو گل بزند و... و... و... ما صعود می‌کنیم و این جملات این بار در جام جهانی برای ایرانی‌ها تکرار شد و صعود ایران به نتایج دیگر تیم‌ها گره خورد؛ انگار همیشه باید تن و بدن فوتبال‌دوستان برای صعود و کسب نتایج خوب بلرزد و هیچ‌وقت نمی‌توانیم بدون استرس سرنوشت تیم‌مان را خودمان رقم بزنیم؛ در حالی که اگر بازیکنان کمی خوش‌شانس‌تر و جسورتر بودند و کادر فنی هم کمی شجاعانه‌تر تیم را ارنج می‌کرد الان تیم ما به مرحله بعد صعود کرده بود و دیگر هیچ‌چیز به اما و اگر نمی‌کشید. انصافا با همه نقدهایی که به ارنج کادر فنی وارد است اما با توجه به شرایط ناجوانمردانه‌ای که میزبان مسابقات برای تیم کشورمان رقم زد، تیم ما حداقل در دو بازی مقابل نیوزلند و مصر خوب بازی کرد و کسب برد در این دو مسابقه نتیجه عادلانه‌تری بود. در دقایق پایانی بازی با مصر بازیکنان ایرانی هر کاری خواستند کردند و با پرس از بالا توانستند ستاره‌های مصری را در زمین خودشان حبس کنند و فقط در ضربات آخر بدشانس بودند. کاش بازیکنان می‌توانستند در همه مسابقات مانند دقایق پایانی مسابقه مقابل مصر بازی کنند که در این صورت قطعا امروز از صعود حرف می‌زدیم و اما و اگرهای فوتبال را می‌گذاشتیم برای تیم‌های دیگر.

همه شانس‌های ایران برای صعود
فرمت جدید جام جهانی باعث شده تیم‌های سوم هم شانس صعود داشته باشند. ایران دیروز در جایگاه سوم گروه خود قرار گرفت و البته هنوز شانس صعود به مرحله بعد را به طور کامل از دست نداد. اما همانطور که اشاره شد کار صعود به نتایج دیگر تیم‌ها گره خورد و کار به اما و اگر کشید. با هم به اتفاقاتی که باعث صعود یا حذف ایران می‌شود نگاهی می‌اندازیم:
اگر اتریش و الجزایر مساوی نکنند و بازی آنها حتما برنده داشته باشد، کنگو ازبکستان را نبرد و ازبکستان هم بردی با اختلاف هفت گل یا بیشتر نداشته باشد و غنا،کرواسی را شکست بدهد؛ ایران راهی دور بعد می‌شود؛ اما هر اتفاقی غیر از این رقم بخورد ایران به مرحله بعد صعود نمی‌کند و در عین شایستگی از جام جهانی کنار می‌رود و تاریخ‌سازی می‌ماند برای دوره بعدی جام جهانی. ایران در حال حاضر هنوز از شانس خوبی برای صعود برخوردار است و بازیکنان و فوتبال‌دوستان ایرانی امیدوارند با اتفاقات خوبی که در بازی‌های دیگر به نفع ایران رخ می‌دهد تیم کشورمان به مرحله بعدی جام جهانی صعود کند و تنه به تنه بزرگان فوتبال بزند.
با همه این تفاسیر فوتبال‌دوستان، بازیکنان و کادر فنی تیم ملی کشورمان در انتظار نتایج دیگر تیم‌ها نشسته‌اند تا ببینند آیا تاس‌شان خوش می‌نشیند یا... نمی‌خواهیم با ناامیدی از عدم صعود بنویسیم و واقعا امیدواریم که این بار شانس با ایرانی‌ها یار باشد و برای اولین بار صعود به مرحله بعد جام جهانی را تجربه کنند چرا که تیم ایران حداقل در بازی مقابل ستاره‌های مصری نشان داد توان صعود به مرحله بعدی را دارد و فقط این توان باید به باور تبدیل شود. از کادر فنی درخواست داریم اگر به مرحله بعدی صعود کردیم باور برد را نزد بازیکنان ایرانی قوی کنند و نشان بدهند که انجام کارهای سخت در توان ایرانیان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.