آگاه: محمد مدادی، رییس مرکز آموزش محیطزیست و تربیت محیطبان سازمان حفاظت محیطزیست، در گفتوگو با مهر درباره آموزش حفاظت از محیطزیست در مدارس گفت: هدف اصلی آموزش، ایجاد نگرش و تغییر رفتار در کودکان و نوجوانان است و این قاعده در تمامی حوزهها از جمله محیطزیست نیز صدق میکند. به گفته وی، رفتارهای صحیح باید از سنین کودکی نهادینه شوند و هرچه آموزشهای محیط زیستی در سنین پایینتر اغاز شود، اثرگذاری بیشتری خواهد داشت. حتی آموزش در مقاطع پیش از دبستان و مهدکودک میتواند موجب تربیت انسانهایی مسئولیتپذیر در حوزههای مختلف بهویژه محیطزیست شود. مدادی در ادامه نقش معلمان را در ترویج فرهنگ حفاظت از محیطزیست بسیار کلیدی دانست و بیان کرد: در فرایند آموزش، عوامل مختلفی همچون محتوای آموزشی، کتابها، رسانههای چندرسانهای و... دخیل هستند، اما مهمترین عامل همچنان معلمان هستند. زیرا معلم واسطهای است برای انتقال مفاهیم به ذهن، روح و روان دانشآموزان. اگر نقش معلم حذف شود، این مفاهیم بهدرستی منتقل نمیشوند. بنابراین، معلمان نقش اساسی در ارائه آموزشهای محیط زیستی و تمام آموزشها به دانشآموزان دارند. مدادی درباره میزان حضور محتوای محیطزیستی در کتابهای درسی اظهار کرد: در حال حاضر، مطالبی در کتب درسی پایههای مختلف به محیطزیست اشاره دارند، اما این مطالب پیوستگی و انسجام کافی ندارند و نگرشی جامع به دانشآموز پس از فارغالتحصیلی ارائه نمیدهند. وی افزود: مطالب موجود در کتابهای درسی از نظر کمی و کیفی کافی نیستند و به همین دلیل، در حال تدوین برنامه ملی درس محیطزیست هستیم که با همکاری وزارت آموزش و پرورش به تصویب برسد و اجرایی شود. بر اساس این برنامه، گروههای مولف موظف خواهند بود محتوای محیط زیستی را بر اساس موضوع هر کتاب درسی در همه پایهها بگنجانند تا زمینه انتقال مناسب این مفاهیم فراهم شود. رییس مرکز آموزش محیطزیست به طرح محیطیار اشاره کرد و گفت: ما در حال برنامهریزی برای اجرای گسترده طرح محیطیار در مدارس هستیم. این طرح در قالب همکاری با معاونت سلامت و تربیتبدنی آموزش و پرورش و ذیل طرح سفیران سلامت تدوین شده است و پس از نهاییشدن، به مدارس ابلاغ خواهد شد. وی افزود: هدف این طرح، اشناکردن دانشآموزان با مفاهیم، چالشها، ظرفیتها و مشکلات محیط زیستی جامعه است و همچنین آموزش روشهای عملی برای مشارکت در حفاظت از محیطزیست. این آموزشها از طریق مراقبین سلامت در مدارس به دانشآموزان منتقل خواهد شد. معلمان برای آموزش محیطزیست نیازمند آموزشهای تخصصی و منابع کمکی هستند. وی ادامه داد: باتوجهبه تخصصهای متنوع معلمان و عدم تحصیل همه آنها در حوزه محیطزیست، آموزش این مفاهیم به خود معلمان ضروری است. به همین دلیل، سازمان حفاظت محیطزیست برنامههایی برای ارائه آموزشهای لازم و تولید محتوای آموزشی برای معلمان در نظر دارد. مدادی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت آموزشهای غیررسمی نیز پرداخت و گفت: در کنار آموزشهای رسمی، آموزشهای غیررسمی بهویژه در برخی سنین، حتی اثربخشی بیشتری دارند.
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۰۹:۵۹
کد خبر: ۱۲٬۷۶۸
رییس مرکز آموزش محیطزیست سازمان حفاظت محیطزیست با اشاره به اینکه ما در حال برنامهریزی برای اجرای گسترده طرح محیطیار در مدارس هستیم، گفت: محتوای محیط زیستی در کتابهای درسی کافی نیست.

نظر شما