آگاه: وی افزود: یکی از این کتابها، اثر آنتوان بارا با عنوان «حسین در اندیشه مسیحیان» است که اجازه ترجمه و چاپ آن به صورت رایگان داده شده است و در چند زبان موجود است. همچنین کتابهای دیگری مانند «مقتل خوارزمی» که مربوط به قرن پنجم است و درباره شهادت امام حسین (ع) است. ادریس مغربی با مطالعه و شناخت امام حسین (ع)، تغییراتی در اعتقادات و مذهبش ایجاد میشود و این نشاندهنده تاثیر عمیق مکتب امام حسین (ع) بر افراد است. پیامهای عاشورا فراتر از مصیبت است و باید به عنوان فرصتهایی برای بیان درسها و ارزشهای انسانی و اخلاقی مورد استفاده قرار گیرد.
رفیعی با بیان اینکه عزت واقعی در بندگی خدا، ترک گناه و حفظ کرامت انسانی است، گفت: در روایات، اهمیت حفظ عزت و جلوگیری از ذلت بیان میشود، مبنی بر اینکه گناه هرچند کوچک، میتواند انسان را ذلیل کند. راههای کسب عزت، مانند بندگی خدا، ترک گناه و کنترل زبان است. برخی رفتارهای ناپسند در خانواده و جامعه مانند بدزبانی و تحقیر دیگران و باعث ذلت فرد میشود در حالی که خوشزبانی و اخلاق نیکو، راهی برای عزت و احترام است.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به اهمیت کنترل زبان و رفتارهای اخلاقی اظهار کرد: زبانی خوش و رفتار نیکو میتواند فرد را در جامعه عزیز و محترم کند. امام خمینی را چه کسی عزیز کرد؟ عزت دست خداست. دوره کسب عزت بندگی و دیگر خروج از ذلت است. پیامهای عاشورا باید در قالب درسهای اخلاقی و انسانی تبیین شوند تا جامعه از آن بهرهمند شود. وی راه دیگر کسب عزت را کنترل زبان بیان و عنوان کرد: بسیاری از افراد به خاطر بدزبانی خار و ترد میشوند. زبان نقش مهمی در ساختن یا تخریب شخصیت انسان دارد. اکثر گناهان انسان از طریق زبان سر میزند، از جمله غیبت، سخنچینی، بدزبانی و بدگمانی. در روایات تاکید میشود که کنترل زبان و گفتار نیکو، راهی برای عزت و احترام در جامعه است و قرآن کریم نیز بر پاکیزگی و استواری در گفتار تاکید دارد، بهطوری که خداوند بیش از ۱۲ ویژگی در قرآن برای سخن گفتن صحیح و محکم آورده است. بیشتر انسانها به خاطر زبان جهنمی میشوند.
رفیعی به نمونههایی از سیره پیامبر اسلام و اهل بیت (ع) اشاره کرد و گفت: از جمله رفتار پیامبر در مواجهه با ناسزاگویی و فحاشی دیگران عفو و گذشت و رفتار صحیح بوده است. عفو و گذشت، کلید عزت و محبوبیت است. عفو و گذشت انسان را نزد خدا و مردم عزیز میکند، چنانکه پیامبر با عفوکردن دشمنان، موفق به اصلاح و هدایت آنان شده است. مقابلهبهمثل خوب نیست و هرگز بدی و خوبی یکی نیست.
این استاد حوزه علمیه در بخش دیگر به موضوع عزت و ذلت در اسلام پرداخت و تصریح کرد. عزت واقعی در بندگی خدا، ترک گناه و حفظ کرامت انسانی است. راههای کسب عزت، مانند کنترل زبان، ترک گناه، و اخلاق نیکو، است. نمونههایی از رفتارهای ناپسند در خانواده و جامعه، مانند بدزبانی و تحقیر دیگران، ذکر شده و اخلاق نیکو و گفتار پسندیده، راهی برای احترام و عزت است. یکی از راههای کسب عزت عدم درخواست از دیگران است.
وی با تاکید بر اینکه دوری از تنپروری و کسب عزت از طریق خدمت به مردم حاصل میشود، اظهار کرد: هیچچیزی مانند عفو و گذشت، انسان را نزد خدا عزیز نمیکند و سیره پیامبر و اهل بیت (ع) سراسر عفو و گذشت بود. کسانی که اهل عفو و گذشت هستند زودتر به بهشت میرسند. پیامبر وقتی مکه را فتح کردند با وجود همه ظلمهایی که کفار در حق ایشان کرده بودند، بخشید.
رفیعی ادامه داد: از دیگر عوامل عزت شامل انصاف، قناعت، کنترل خشم، و اخلاق نیکو است. امیرالمومنین در نهجالبلاغه میفرماید: «عزت در جهاد است»، و این جهاد، جهاد در راه اسلام و دفاع از حق است. همچنین در اسلام به اهمیت جهاد در مسیر عزت تاکید شده رو روایت است که امام حسین (ع) با قیام خود در کربلا، درس عزت و مقاومت در برابر ظلم را به جهان آموخت. جهاد واقعی، نه شروع جنگ، بلکه دفاع و پایداری در راه حق است؛ همانطور که امام حسین در روز عاشورا، با ایستادگی و فداکاری، عزت اسلام را حفظ کرد. هر فرد باید از هر چیزی که سبب ذلت او میشود، پرهیز کند؛ مانند دروغ، غیبت، رابطههای حرام و شراب و در مقابل، بر تقوا، خوشزبانی، سکوت بیفزاید.
۱۱ تیر ۱۴۰۴ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۱۴٬۲۹۶
حجتالاسلام ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه در مراسمی به مناسبت شهادت سید و سالار شهدا امام حسین (ع) در هیئت بیتالرضا علیهالسلام با اشاره به اهمیت و پیامهای نهفته در حادثه عاشورا و درسهای آن برای جامعه، بهویژه جوانان و مردم عنوان کرد: نمونههایی از کتابها و پژوهشهای مختلف در زمینه عاشورا و امام حسین (ع) نوشته شده است. کتابهایی از سوی مسیحیان، اهل سنت، شیعیان و هندوها درباره امام حسین ( ع)نوشتهاند.

نظر شما