آگاه:ٰصحبت کردن پیرامون مقوله حجاب و پوشش، امری است که در سالهای گذشته به انحا و مدلهای مختلف مورد توجه و بررسی قرار گرفته است و شاید پرداختن مجدد به آن و ارجاع به کلیات سابق چندان مطلوب نباشد اما یک مقوله در اکثر مواقع مورد غفلت قرار گرفته است و آن هم «هنر اقناع» است. البته ممکن است برخی بر این نظر باشند که چنین مفهومی ذیل حرکتهای فرهنگی و تبلیغی تعریف میشود اما این مقوله به حدی مهم است که باید در یک سرفصل و بستر جداگانه مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.
امروزه علم روانشناسی و ارتباطات به جایگاهی رسیده است که در سرفصلهای مختلف سعی میکند تا اقناعسازی مخاطب را آموزش دهد و ابزارها و لوازم آن را معرفی کند. در جهان امروز رسانه و دستگاه تبلیغاتیای موفقتر است که بتواند فرآیند اقناعسازی را به درستی انجام دهد. در مدیریت کسب و کارها و رهنمودهایی که برای کارفرمایان و مدیران عامل شرکتهای دولتی یا خصوصی مطرح میشود یکی از پیشنهادات مهم و اولویتدار این است که مدیر موفق کسی است که در اقناعسازی زیرمجموعه اش موفق عمل کند. به طور مثال در مقالهای در مجله کسب و کار دانشگاه هاروارد با عنوان «هنر ضروری اقناع کردن» که در می ۱۹۹۸ چاپ شده، آمده است: «متقاعدسازی کارآمد به مذاکره و فرآیند یادگیری تبدیل میشود که شخص متقاعدکننده از طریق آن همکارانش را به سوی راهی مشترک برای حل یک مشکل هدایت میکند. در واقع، اقناع شامل بردن افراد به سمت جایگاهی است که هماکنون در آن حضور ندارند؛ اما این امر از طریق عجز و لابه یا چاپلوسی صورت نمیگیرد. در عوض، اقناع مستلزم آمادهسازی دقیق و تنظیم مناسب استدلالها، ارائه شواهد پشتیبان شفاف و تلاش برای دستیابی تناظر عاطفی صحیح با مخاطب است.
متقاعدسازی کارآمد کاری دشوار و زمانبر است؛ ولی در عین حال میتواند قدرتمندتر از مدل مدیریتی دستور و کنترل باشد. همانطور که اخیرا مدیرعامل آلایدسیگنال، لارنس بوسیدی مطرح کرده است: «دورهای که بتوانید با داد و فریاد افراد را مجبور به ارائه عملکرد خوب کنید، سپری شده است. امروزه باید از طریق کسب اعتبار و کمک کردن و ارائه دلیل به افراد برای رسیدن به نقاط بالاتر، آنها را جذب کنید. اگر همه این کارها را انجام دهید، آنها خودشان به سمت شما میآیند.» در اصل، او اقناع را اکنون بیش از هر زمان دیگری به عنوان زبان رهبری کسبوکار میشناسد. امروز تکنیکهای علمی و عملی، به شما کمک میکند تا به طور موثرتر با دیگران ارتباط برقرار کنید و ایدههای خود را به طور موثرتر ارائه دهید. با یادگیری اصولی «هنر اقناع»، شما میتوانید: تکنیکهای ارتباطی موثر را یاد بگیرید و حتی روابط شخصی و حرفهای خود را بهبود بخشید.
با در نظر گرفتن این مقدمه، در حال حاضر برای مقوله حجاب احتیاج مبرم و اساسی به یک پیوست اقناعی داریم و به نظر میرسد تا آن بسترسازی رخ ندهد حرف زدن از اصلاح وضعیت حجاب بیفایده خواهد بود. مسیر صحیح ماجرا هم بدین صورت است که عدهای از اساتید حوزه مدیریت فرهنگی، جامعهشناسی، ارتباط و رسانه، فعالان حوزوی و مسلطین به علوم دینی یا حتی افراد مسلط به فناوریهای نوین، نظامنامهای را باید طراحی کنند تا طی آن به یک چارچوب معنادار در راستای اقناعسازی و برای مدیریت ماجرای حجاب و پوشش در کشور رسید. یک نظام معنایی باید خلق شود و بهوسیله افراد دارای فن بیان یا قلم توانمند از آن نظام مفهومی و قواعد اقناعی که در بستر هنر و با ظرافت جریان مییابد، اقناع مخاطبان در حوزه حجاب و پوشش شکل بگیرد.
۱۹ آذر ۱۴۰۴ - ۲۳:۲۰
کد خبر: ۱۸٬۶۸۵
نظر شما