آگاه: سید عباس عراقچی بامداد دوشنبه یکم تیر ۱۴۰۵ در شبکه ایکس با اشاره به پایان مذاکرات چهارجانبه در بورگن اشتوک سوئیس نوشت: این میانجیگری خستگیناپذیر پاکستان و قطر باعث پیشرفتهای بزرگی برای پایان دادن به جنگ در لبنان شد.
او خبر داد، همچنین تحریم صادرات نفت و پتروشیمی تعلیق شد، محاصره دریایی برداشته شد، برخی از داراییهای مسدود شده آزاد شدند و طرح بزرگ بازسازی و توسعه اقتصادی ایران اجرایی شد.
پیش از آن، وزارت امور خارجه قطر با انتشار بیانیهای مشترک با پاکستان اعلام کرد که نخستین دور از مذاکرات میان ایران و آمریکا با میانجیگری قطر و پاکستان در نشست دریاچه لوسرن با فضایی مثبت به پایان رسیده و با پیشرفتهایی همراه بوده است.
ورود به مذاکرات منوط به اجرای تفاهمنامه از سوی آمریکاست
اسماعیل بقایی، سخنگوی هیات مذاکرهکننده ایرانی نیز بامداد دوشنبه، با تشریح نتایج گفتوگوهای هیاتهای ایران، آمریکا و میانجیگران پاکستانی و قطری تاکید کرد که ورود به مذاکرات درباره توافق نهایی، منوط به اجرای بخشهای مشخص یادداشت تفاهم از سوی طرف مقابل است.
بقایی طی مصاحبهای تصریح کرد: یکی از نتایج این گفتوگوها، بیانیه مشترک دو میانجی بود که با مشورت هیاتهای نمایندگی جمهوری اسلامی ایران و آمریکا تنظیم شد. محتوای این بیانیه از اهمیت خاصی برخوردار است. تشکیل یک کمیته عالی برای نظارت بر اجرای مفاد یادداشت تفاهم، یکی از محورهای این بیانیه مشترک است. همچنین سازوکاری برای نظارت بر اجرای مفاد بند یک یادداشت تفاهم مورخ ۲۸ خرداد در لبنان ایجاد خواهد شد که این موضوع نیز اهمیت دارد.
سخنگوی هیات مذاکرهکننده ایرانی بیان کرد: تشکیل کارگروههای فنی برای اجرای مفاد یادداشت تفاهم، از دیگر محورهای بیانیه است. این کارگروهها باید بر اساس بند ۱۲ یادداشت تفاهم شکل بگیرند و قرار شد هیاتهای فنی دو طرف از فردا کار خود را ادامه دهند. در این بیانیه به یکی، دو موضوع دیگر نیز اشاره شده است. این مجموعه را میتوان یکی از نتایج نشست حدودا ۱۸ ساعته روز یکشنبه دانست.
بقایی افزود: در کنار این موضوع، درباره اجرای سایر بندهای یادداشت تفاهم نیز گفتوگو کردیم. فروش نفت ایران، صدور مجوزهای لازم برای صادرات نفت و آزادسازی داراییهای محدودشده یا مسدودشده ایران از جمله موضوعاتی بود که بهصورت مفصل مورد بحث قرار گرفت. تدابیر لازم در این زمینه اتخاذ شده است و قاعدتا این موارد باید بهزودی وارد مرحله اجرایی شود.
علت توقف مذاکرات سوئیس
وی تصریح کرد: ما حدود ساعت سه بعدازظهر روز یکشنبه، نشست چهارجانبه را با حضور نمایندگان قطر و پاکستان آغاز کردیم. نخستوزیر و وزیر امور خارجه قطر و نخستوزیر پاکستان در این نشست حضور داشتند. هیات جمهوری اسلامی ایران نیز به ریاست آقای قالیباف و هیات آمریکایی به ریاست معاون رئیسجمهور این کشور شرکت کرده بودند. حدود ساعت چهار و ۳۰ دقیقه، وقفه کوتاهی در گفتوگوها به منظور انجام مشورتها ایجاد شد. در همان زمان، اخبار مربوط به اظهارات تهدیدآمیز و موهن رئیسجمهور آمریکا در رسانهها منتشر شد و همین موضوع باعث شد هیات نمایندگی جمهوری اسلامی ایران اعلام کند که دیگر در نشست چهارجانبه شرکت نخواهد کرد. با این حال، تبادل پیامها از طریق میانجیها ادامه یافت. ما مصمم بودیم از این فرصت برای اطمینان از اجرای تعهدات طرف مقابل استفاده کنیم. فکر میکنم در ارتباط با بندهای مختلف یادداشت تفاهم، تحولات مهمی رخ داد که به بخشی از آنها اشاره کردم.
بقایی افزود: مبنا تعهد در برابر تعهد است. تعهدات طرفین متناظر است و قاعدتا هر گامی که ما برداریم یا بخواهیم برداریم، باید با اجرای متقابل تعهدات از سوی طرف مقابل همراه باشد. خود این چینش تعهدات، نوعی تضمین برای اجرای تعهدات طرفین ایجاد میکند. تشکیل کارگروههای فنی و همچنین آغاز مذاکرات برای دستیابی به توافق نهایی، منوط و مشروط به اجرای بندهای یک، چهار، پنج، ۱۰ و ۱۱ یادداشت تفاهم است. مجموع این سازوکارها باید بهگونهای اجرا شود که طرف مقابل نتواند از زیر بار تعهدات خود شانه خالی کند.سخنگوی هیات مذاکرهکننده ایرانی گفت: نشست چهارجانبه حدود یک ساعت و نیم طول کشید. همه هیاتها، شامل میانجیها، هیات جمهوری اسلامی ایران و هیات آمریکایی صحبت کردند. هیات آمریکایی در بخشی از سخنان خود، مواضعش درباره موضوع هستهای را بهصورت بسیار کوتاه بیان کرد. هیات نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نیز مواضع خود را مطرح کرد. این مذاکره نبود، بلکه صرفا بیان مواضع بود و دیدگاههای طرفین مطرح شد.
هنوز زمان ورود به مذاکرات مربوط به توافق نهایی فرا نرسیده است
جمهوری اسلامی ایران نیز بسیار صریح و روشن بیان شد. تاکید کردیم که هنوز زمان ورود به مذاکرات مربوط به توافق نهایی فرا نرسیده است. بر اساس یادداشت تفاهم، مقرر شده است پس از اجرای بخشهای مشخصی از آن، وارد مذاکره برای توافق نهایی شویم. آقای دکتر عراقچی طرف مقابل را از تکرار دیدگاههای زیادهخواهانه و غیرمنطقی درباره موضوع هستهای برحذر داشتند و مواضع جمهوری اسلامی ایران را تبیین کردند. گفتوگوی بسیار کوتاهی درباره موضوع هستهای انجام شد، اما هیچ بحثی درباره جزئیات صورت نگرفت و نمیتوان گفت مذاکره درباره موضوع هستهای آغاز شده است.
بقایی تصریح کرد: در زمینه تحریمها نیز مواضع خود را بیان کردیم و بر اهمیت این موضوع تاکید داشتیم. بر اساس یادداشت تفاهم، همه تحریمهای آمریکا باید برداشته شود. این موضوع تحریمهای یکجانبه آمریکا، تحریمهای اولیه و ثانویه و همچنین تحریمها یا قطعنامههای ضدایرانی وضعشده در سطح سازمانهای بینالمللی، از جمله شورای حکام را شامل میشود. اینها مواضع جمهوری اسلامی ایران بود که در نشست بیان شد و بیش از این وارد جزئیات نشدیم.
وی افزود: ریاست هیات نمایندگی جمهوری اسلامی ایران بر عهده آقای دکتر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی بود. در نشست چهارجانبه که نشست عالیرتبه بود و مهمترین نشست رسمی این دور از مذاکرات بود با حضور پاکستان و قطر بهعنوان دو میانجی و جمهوری اسلامی ایران و آمریکا بهعنوان طرفهای گفتوگو برگزار شد. در این نشست، آقای دکتر قالیباف ریاست هیات نمایندگی ایران را بر عهده داشتند. آقای دکتر عراقچی وزیر امور خارجه، آقای دکتر باقریکنی معاون دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، آقای عمویی دستیار رئیس مجلس شورای اسلامی، آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی، آقای غریبآبادی معاون حقوقی و بینالمللی وزارت امور خارجه و بنده نیز در ترکیب هیات حضور داشتیم. وی خاطرنشان کرد: همانطور که در بیانیه مشترک دو میانجی نیز ذکر شده است، کارگروههای فنی باید تشکیل شوند و فعالیت خود را آغاز کنند. تشکیل این کارگروهها برای بررسی دقیقتر موضوعات مختلف مطرحشده در یادداشت تفاهم، مبتنی بر بند ۱۲ این یادداشت است. همکاران ما از روز دوشنبه درباره نحوه ادامه فعالیت در چارچوب کارگروههای فنی گفتوگو میکنند.
نظر شما