آگاه: در این میان، برخی رسانههای معاند با انتشار فیلمهای ساختگی (مانند صحنههای دروغین تیراندازی یا آتشزدن خودروها) تلاش کردهاند تا خواستههای صنفی کامیونداران را به موضوعی سیاسی تبدیل کنند. با این حال، بررسیهای میدانی در استانهای همدان، اصفهان، فارس، کرمان و هرمزگان نشان میدهد اگرچه تعدادی از رانندگان به دلیل نگرانی از آسیبدیدن خودروها توسط افراد مغرض از حمل بار خودداری میکنند، اما تردد کامیونها در بسیاری از جادههای کشور همچنان جریان دارد. گزارشها حاکی از آن است که کامیونداران برای دریافت بار به مراکز مربوطه مراجعه میکنند، اما گاهی با احتیاط بیشتری عمل میکنند.
خلاصه این اعتراضات ترکیبی از دغدغههای معیشتی و نگرانیهای صنفی است، در حالی که مقامات بر تداوم حمایت از دارندگان بارنامههای قانونی تاکید دارند. طرح سهنرخیشدن گازوئیل که قرار است از ابتدای تیرماه ۱۴۰۴ اجرایی شود، نارضایتیهایی را در میان رانندگان ناوگان حملونقل سنگین به وجود آورده است.
کامیونداران معترض میگویند این طرح، با افزایش چشمگیر هزینههای سوخت، توان ادامه فعالیت را از آنها گرفته و بسیاری از بارها به دلیل توقف کامیونها روی زمین مانده است.
فعالیت رانندگان ادامه دارد
کانونهای انجمن صنفی رانندگان و کامیونداران نیز چند روز قبل با انتشار بیانیهای از تمامی رانندگان و کامیونداران درخواست کردند بدون توجه به بیانیههای جعلی منتشر شده در فضای مجازی به فعالیت خود ادامه دهند.
در این بیانیه، تاکید شده که تشکلهای صنفی بیوقفه خواهان و خواستار حقوق مشروع قانونی رانندگان و کامیونداران از طریق دستگاههای مربوط خواهند بود و تا حصول نتیجه دست از پیگیری برنخواهند داشت.
در این بیانیه همچنین تاکید شده که کانونهای سراسری رانندگان و کامیونداران به دیده منت به نمایندگی از جامعه حمل و نقل، مطالبات قانونی و به حق رانندگان و کامیونداران را از طریق مجاری قانونی ( قوه مقننه، مجریه و قضائیه و نهادهای امنیتی کشور) به صورت مستمر و با جدیت تمام دنبال می کند.
در بخش دیگری از این بیانیه تاکید شده که حذف یارانه بیمه رانندگان توسط قوه مقننه و زمزمههای تغییر نرخ گازوئیل اقدام پسندیدهای نبود آن هم در شرایطی که بدخواهان نظام مقدس جمهوری اسلامی از آن سوی مرزها قصد برهم زدن امنیت کشور را داشته که این امنیت حاصل خون صدها هزار شهید و جانباز بوده است.
جواد نیکبین، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، در جلسه علنی روز یکشنبه چهار خرداد مجلس، گفته است: «کامیونداران، معدنداران و کارخانهداران معترضاند. این حجم از اعتراضات غیرطبیعی است. انگار این روزها دست پشت پردهای مردم را به سمت اغتشاش، اعتراض و تجمع پیش میبرد. حتما در قصه نانواییها، نارضایتی عظیم کامیونداران و معدنداران و حوزه سیمان دستی در کار است و تمام این موارد غیرطبیعی است.»
بر اساس گزارشهای میدانی رسانهها، رانندگان کامیون در شهرهای مختلف، از جمله تهران، تبریز و بندرعباس، با تجمع در پایانههای بار، به سیاست جدید دولت اعتراض کردهاند. برخی رانندگان اظهار کردهاند که با گازوئیل ۳۰۰ تومانی هم کرایهها کفاف هزینهها را نمیداد، حالا با نرخهای چندین هزارتومانی، عملا باید کامیون را خواباند. رانندگان میگویند افزایش هزینههای سوخت، همراه با مشکلات دیگر مانند کرایههای پایین، هزینههای بالای تعمیرات و عوارض جادهای، حملونقل را به بنبست میکشاند.
برخی از معترضان نیز میگویند این اعتصاب در اعتراض به افزایش هزینههای بیمه، کاهش سهمیه سوخت و پایینبودن نرخ کرایه حمل بار صورت گرفته است. بر اساس گزارشها، در ۷۲ ساعت گذشته سالنهای اعلام بار، میادین میوه و ترهبار و انبارهای سیمان، فولاد و آهنآلات در پایانههای بسیاری از شهرها خالی مانده و بسیاری از کامیونداران از بارگیری خودداری کردهاند.
طرح گازوئیل سهنرخی
بر اساس مصوبه هیئت وزیران، از تیرماه ۱۴۰۴، گازوئیل با سه نرخ عرضه خواهد شد: نرخ سهمیهای ۳۰۰ تومان برای ناوگان فعال با بارنامه برخط، نرخ نیمه یارانهای (نصف قیمت خرید از پالایشگاهها، حدود ۲۸,۵۰۰ تومان) برای مصرف تا ۴۰درصد بیش از سهمیه و نرخ آزاد (بر اساس قیمت فوب خلیجفارس، حدود ۴۲,۰۰۰ تومان) برای مصرف بالاتر.
کرامت ویسکرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، هدف این طرح را مدیریت مصرف سوخت، کاهش قاچاق، و تخصیص عادلانه سهمیه بر اساس پیمایش واقعی اعلام کرده است. وی تاکید کرد که ناوگان فعال با بارنامه معتبر همچنان گازوئیل ۳۰۰ تومانی دریافت میکنند و تغییر قیمتی برای آنها اعمال نخواهد شد.
با این حال، کامیونداران معتقدند که این طرح، بهویژه برای رانندگان شهری یا کسانی که بارنامههای منظم ندارند، تبعات سنگینی دارد. سیدجلال موسوی، نایبرییس کانون کامیونداران ایران، در این رابطه میگوید: «بسیاری از کامیونها به دلیل تاخیر در تخصیص سهمیه یا کمبود سوخت در جایگاهها، مجبور به استفاده از نرخهای دوم و سوم میشوند که عملا فعالیت را غیراقتصادی میکند.»
کامیونداران اما از این اقدام ناراضی هستند. آنها امروز در اعتراض به این موضوع در چند شهر از بارگیری یا انتقال بار خودداری کردند. موسوی، نایبرییس کانون کامیونداران کشور میگوید: «اعتراض رانندگان به حق است، اما آنها نمیگویند بار نمیزنیم، بلکه بسیاری از آنها بار زدهاند اما در جادهها کامیونشان مورد حمله قرار گرفته است. در چنین شرایطی طبیعی است که بار جابهجا نکنند.»
او درباره اخباری مبنی بر اعتصاب کامیونداران، گفت: «اینکه گفته میشود کامیونداران بار نزدهاند یا اعتصاب کردهاند، یک حرکت جستهوگریخته است و در بعضی شهرها بار زدهاند و در بعضی جاها خیر. عدهای هم جلوی کامیونها و بار زدنشان را میگیرند. با این حال یک حرکت سراسری اتفاق نیفتاده است.» موسوی میگوید: «تعدادی از کامیونداران در اراک، قزوین، بندرعباس و اردبیل امروز بار نزده بودند. بعضی از آنها هم که بار زدند، به دلیل ترس نتوانستند در جاده راه بیفتند.»
او دلیل اعتراض کامیونداران را عوامل زیادی میداند و نه تنها سه نرخی شدن گازوئیل؛ «سه نرخی شدن گازوییل، افزایش قیمت بیمه تامین اجتماعی، نبود نظارت بر هزینههای تعمیر کامیون و قطعات یدکی بخشی از مشکلات کامیونداران است.»
او درباره گازوئیل سهنرخی گفت: «اگر گازوئیل بر اساس سهمیه تعیین میشود، پس این سه نرخ از کجا آمده است؟ موضوع این است که حتما سهمیه بهاندازه کافی داده نمیشود که نیاز به گازوییل بیشتر برای کامیونداران با نرخهای دیگری هست.» به گفته او اگر میزان سهمیه کافی و صحیح باشد کامیوندار به گازوییل بیشتر با نرخ بالاتر نیاز پیدا نمیکند. موسوی گفت: «درست است که قیمت واقعی گازوییل ۳۰۰ تومان نیست، اما در عین حال کرایه ما هم کرایه واقعی نیست. قیمت لاستیک هم ۱۰۰ درصد گران شده و با درآمد کامیونداران مطابقت ندارد.»
نظر شما