۶ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۲:۴۲
کد خبر: ۱۴٬۹۶۲

سرمقاله

نسل بعد و محتوای رسانه‌ای

مجتبی مشهدی محمد _ دبیر گروه فرهنگ

استفاده از رسانه برای راهنمایی نسل Z (متولدین دهه ۸۰) و نسل آلفا (متولدین دهه ۹۰ به بعد) نیازمند درک ویژگی‌های منحصربه‌فرد این نسل‌هاست که به‌عنوان «بومیان دیجیتال» شناخته می‌شوند، زیرا از کودکی با فناوری دیجیتال، اینترنت و رسانه‌های اجتماعی رشد کرده‌اند.

آگاه: این نسل‌ها با گوشی‌های هوشمند، شبکه‌های اجتماعی و محتوای بصری مانند ویدیوهای تیک‌تاک، ریل‌های اینستاگرام و استریم‌های زنده، تعامل بالایی دارند و به محتوای کوتاه، جذاب و تعاملی علاقه‌مندند. آنها یادگیری بصری را ترجیح می‌دهند و از محتوای متنی طولانی کمتر استقبال می‌کنند. نسل Z به‌ویژه به دنبال شفافیت و اصالت در محتواست و به تبلیغات سنتی یا پیام‌های غیرشفاف واکنش منفی نشان می‌دهد، در حالی که به مسائل اجتماعی مانند تغییرات اقلیمی، برابری و حقوق بشر اهمیت می‌دهد. نسل آلفا نیز تحت تاثیر والدین نسل هزاره (به طور خاص متولدین دهه ۶۰ و ۷۰) که خود کاربران فعال رسانه‌های اجتماعی هستند، از سنین پایین به فناوری دسترسی دارد و حتی ممکن است کانال‌های یوتیوب یا آپارات داشته باشد. استفاده موثر از رسانه در راهنمایی این نسل‌ها، نیازمند توجه به ویژگی‌های فرهنگی، اجتماعی و زیرساختی کشور است.
تولید محتوای بصری و تعاملی مانند ویدیوهای کوتاه و جذاب در پلتفرم‌هایی مانند آپارات، اینستاگرام و یوتیوب می‌تواند تاثیرگذار باشد و استفاده از اینفلوئنسرهای مورد اعتماد نسل Z اثربخشی پیام‌ها را افزایش می‌دهد. آموزش سواد رسانه‌ای برای شناسایی اخبار جعلی و مدیریت اطلاعات آنلاین ضروری است و می‌توان از پلتفرم‌های داخلی مانند آپارات برای ارائه دوره‌های رایگان در این زمینه استفاده کرد. توسعه یک پلتفرم ملی آموزش دیجیتال که محتوای آموزشی جذاب و متناسب با فرهنگ ایرانی ارائه دهد، دسترسی عادلانه به منابع آموزشی را تضمین می‌کند و استفاده از فناوری‌های تعاملی مانند گیمیفیکیشن می‌تواند نسل آلفا را جذب کند. توجه به سلامت روان نیز حیاتی است، زیرا استفاده بیش‌ازحد از رسانه‌ها می‌تواند به اعتیاد دیجیتال یا کاهش مهارت‌های اجتماعی منجر شود؛ بنابراین برنامه‌های آموزشی باید شامل راهنمایی‌هایی برای مدیریت زمان دسترسی به امکانات دیجیتال و تقویت سلامت روان باشند و افزایش تعداد مشاوران در مدارس و ارائه محتوای آنلاین در این زمینه، می‌تواند موثر باشد.
محتوای رسانه‌ای باید هویت فرهنگی و ملی را تقویت کند و در عین حال با ارزش‌های جهانی مانند تنوع و پایداری هم‌راستا باشد که این کار می‌تواند از طریق داستان‌سرایی دیجیتال و استفاده از نمادهای فرهنگی انجام شود. این نسل، به دنبال دسترسی به انواع اطلاعات است، بنابراین تامین انواع خوراک مورد نیاز آنها به صورت سالم، بهتر از رهاکردن آنان در فضای آکنده از انواع محتوای مختلف و هدایت شده توسط دیگران است. همچنین، تجربه جهانی نشان می‌دهد که فیلترینگ گسترده رسانه‌های اجتماعی، دسترسی نسل Z به منابع اطلاعاتی را محدود نمی‌کند و آنها را به استفاده از ابزارهای غیررسمی سوق می‌دهد، بنابراین سیاست‌گذاری فرهنگی باید بر تولید محتوای جذاب و رقابتی متمرکز شود تا این نسل‌ها به پلتفرم‌ها و محتوای داخلی جذب شوند. در نهایت، رسانه‌ها باید به ابزاری برای آموزش، تعامل و تقویت هویت فرهنگی تبدیل شوند و ایران می‌تواند با الهام از تجربه کشورهای دیگر از طریق سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های دیجیتال، آموزش سواد رسانه‌ای و تولید محتوای باکیفیت، نسل Z و آلفا را به سمت رشد فردی و اجتماعی هدایت کند، به شرطی که بر رقابت در تولید محتوای جذاب تمرکز کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.