۴ آبان ۱۴۰۴ - ۰۷:۰۳
کد خبر: ۱۷٬۳۳۶

چرخه باطل افزایش قیمت و مصرف بنزین

رضا ظریفی ـ دبیر تحریریه

ماجرای قیمت سوخت یا به عبارت بهتر «نرخ بنزین» از آن موضوعاتی است که بلافاصله بعد از اظهار نظر هر مسئولی دوباره به صدر اخبار کشور راه می‌یابد. این بار هم رئیس‌جمهور محترم درباره نرخ بنزین و مقایسه آن با قیمت یک بطری آب سخن گفته‌اند که موجب شده گمانه‌زنی‌ها درباره نرخ جدید بنزین در کشور داغ شود.

آگاه: هر بار که درباره نرخ بنزین گمانه‌زنی و شایعه‌ای منتشر می‌شود، بازار منتظر شلیک نهایی برای مسابقه دوباره نرخ کالاها و خدماتی می‌شود که به صورت معمول هم فشار بسیاری را به اقشار مختلف مردم وارد می‌کند. اما سوال‌های بسیاری درباره چرایی مصرف بالای بنزین در کشور و البته قیمت پایین آن وجود دارد. آمار مصرف روزانه بنزین در کشور تابستان امسال رکوردهای جالبی را از خود به جای گذاشت و البته باید به این مهم اشاره کرد که میانگین مصرف روزانه در کشور حدود ۱۳۰ میلیون لیتر در روز است. رقمی بسیار عجیب و خیره‌کننده؛ به خصوص وقتی این آمار مصرف با کشوری همسایه که تعداد خودرو و جمعیت مشابه ایران دارد، مقایسه شود. مثال مورد نظر کشور ترکیه است. در حال حاضر میانگین مصرف بنزین در این کشور همسایه روزانه حدود ۳۰ میلیون لیتر است؛ عددی که به طور حتم تعجب همگان را به دنبال دارد.
مهم‌ترین مصرف‌کننده بنزین در کشور ما خودروهای شخصی و پس از آن عمومی هستند. اما مسئله اصلی کیفیت خودروهای تولیدی از یک‌سو و کیفیت بنزین تولیدشده از سوی دیگر است. در حال حاضر میانگین مصرف ترکیبی خودروهای تولید داخل از سوی دو تولیدکننده انحصاری کشور، هشت لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است. در واقع می‌توان گفت که خودروهای میهنی با استاندارد یورو۲ تولید می‌شوند اگرچه تولیدکننده‌های خودرو این استاندارد را یورو۴ یا یورو۵ اعلام می‌کنند. همچنین کیفیت سوخت هم بر اساس منابع اعلام شده یورو۴ است که البته نتیجه احتراق این سوخت، حتی اگر با کیفیت اعلام شده باشد، در موتورهای بی‌کیفیت داخلی نتیجه موثری در کاهش مصرف یا آلودگی هوا نخواهد داشت. برخی کارشناسان به طور جدی اعتقاد دارند که اگر خودروسازان داخلی دست از تولید خودروهای داخلی بردارند و فقط مشغول واردات خودروهای کم‌آلاینده با تکنولوژی روز جهانی شوند، به طور حتم هم می‌توانند از پس هزینه‌های خودشان بربیایند و هم کمک شایانی به کاهش آلودگی هوا از یک‌سو و افزایش ایمنی سرنشینان از سوی دیگر کنند. نکته مهم دیگر توسعه همه‌جانبه حمل و نقل عمومی است. وقتی در شهرها ایستگاه‌های شبکه مترو یا اتوبوسرانی، یکدیگر را به طور کامل پوشش داده و کمبود ناوگان اتوبوس و واگن‌های قطار وجود نداشته باشد، مسافران بیشتری برای استفاده از حمل و نقل عمومی ترغیب می‌شوند که نتیجه مستقیم آن کاهش مصرف بنزین، کاهش ترافیک و آلودگی هوا و البته سلامت بیشتر شهروندان است. همچنین برای توسعه حمل و نقل عمومی می‌توان اسکوترها و موتورهای برقی را با استفاده از اپلیکیشن‌های حمل و نقلی رونق داد تا استفاده از خودرو شخصی به صرفه نباشد. البته در این مقوله راهکار کارشناسی و در دسترس بسیار است اما باید دید اراده بر انجام کدام‌یک است؛ تجهیز حمل و نقل عمومی و تولید خودروهای کم‌مصرف و هیبریدی یا آسان‌ترین کار که همان افزایش قیمت بنزین است؟ البته تجربه ثابت کرده که افزایش قیمت به صورت مقطعی تاثیر دارد و دوباره مقدار مصرف بنزین رکوردشکنی خواهد کرد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.