آگاه: هر بار هم که شهروندان درباره این موارد از مجموعه مدیریت شهری مطالبه داشتهاند پای وزارتخانهها و سازمانهای دیگر را به میدان باز کردهاند که مثلا دولت فلان اعتبار را تخصیص نداده یا فلان سازمان همکاری لازم را نکرده است. البته این بهانهها پربیراه هم نیستند چراکه مدیریت تهران تحت قانون مدیریت یکپارچه شهری نیست.
آنچه در بیشتر شهرهای مدرن و توسعه یافته جهان اتفاق افتاده است مدیریت یکپارچه شهری است. یعنی شهردار یک شهر همه کاره آن شهر است و تمام مجموعههای خدماتی و انتظامی از پلیس گرفته تا سازمانهای آب و برق و گاز و ... باید با هماهنگی و همکاری شهرداری اقدامات خود را انجام دهند. به عبارت دیگر اینطور نیست که وقتی شهرداری خیابانی را نوسازی کرد، یک هفته بعد مثلا شرکت آب یا گاز با حفاری برای نوسازی شبکه لولهها خیابان نونوار را دوباره تبدیل به کارگاه عمرانی کرده و خسارتهای مربوطه را به شهر و شهروندان تحمیل کند. در زمینه حمل و نقل عمومی و آلودگی هوا هم مسئله مشابه همین است. شهرداریها همیشه ادعای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی را داشتهاند اما همیشه به محقق نشدن بودجههای دولتی بر اساس قانون نیز اشاره کردهاند. در نهایت هم اینکه با مثلا ورود دو رام قطار مترو یا ۵۰۰ دستگاه اتوبوس جدید و هزار تاکسی برقی تحول عجیبی برای حمل و نقل عمومی روی نداده است. در زمینه آلودگی هوا هم به همین شکل چراکه تا ناوگان حمل و نقل عمومی تجهیز و توسعه نیابد حتما آلودگی هوا هم پابرجاست. اینجاست که مردم برای رسیدگی به امور روزمره خود سعی میکنند با خودروی شخصی در شهر تردد کنند و هزینههای مربوط به این تردد را هم به شهرداری یا حتی پلیس بپردازند چراکه در یک دودوتای ساده متوجه میشوند که تردد در شهر برای انجام یک کار اداری یا... آن هم با خودروی شخصی از تردد با انواع وسایل ناوگان حمل و نقل عمومی کم خرجتر و به صرفهتر است. اما در چنین شرایط و میانه کمبودهای حمل و نقل عمومی ناگهان شهروندان برای تردد در محدوده مرکزی طرح ترافیک با عوارض ۴۹۲ هزار تومانی روبهرو میشوند که رقم سنگینی است. اگرچه از ابتدای مهر نیز این قانون در تهران اجرایی شده است و شهرداری تهران از بسیاری از شهروندان این رقم را به عنوان عوارض دریافت کرده است اما سه روز قبل بود که مجتبی شفیعی، مدیر کل حمل و نقل و دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور اعلام کرد افزایش ۱۴۴ درصدی عوارض طرح ترافیک شهرداری تهران خارج از ضوابط قانونی بود و با تصمیم شورای حل اختلاف وزارت کشور اصلاح شد. وی همچنین تصریح کرده است که بر اساس اصلاح انجام شده، نرخ پرداختی شهروندان به حدود ۲۴۰ تا ۲۵۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده و عدد ۴۹۲ هزار تومان منتفی است. بر این اساس باید مبالغ مازادی که از شهروندان دریافت شده است، به حساب شهروندی آنها بازگردانده شود. این در شرایطی است که در چند روز اخیر و بر اساس گزارش شهروندان همچنان رقم ۴۹۲ هزار تومان به عنوان بدهی تردد برای رانندگان در نظر گرفته شده است. جالب اینکه شهرداری تهران در این زمینه نیز هنوز اظهار نظری نکرده و مشخص نیست که اضافه دریافتی از شهروندان را چه زمانی به حساب افراد باز میگرداند.
۲۹ آذر ۱۴۰۴ - ۲۲:۲۵
کد خبر: ۱۸٬۹۸۲
تهران به عنوان پایتخت کشور در سه دهه اخیر با مشکلات خاص خود مواجه بوده است. بزرگترین و حادترین مشکلات آن البته ترافیک سنگین معابر و آلودگی هواست که با بهانههایی چون مسئولیت برخی نهادهای دیگر و نیز دولت، هیچ گاه پاسخگوی مستقیمی نداشتهاند.
نظر شما