آگاه: اوایل هفته در نشست رسانهای کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شهر چولپونآتا در استان ایسیککول قرقیزستان شرکت کردم. این خط مطلب را باید آخر این یادداشت مینوشتم که دیدم بهتر است همین ابتدا بگویم. در تمام مدت سفر و همصحبتی و معاشرت با مهمانهای مدعو در همایش و نشست رسانهای، هرکجا متوجه ایرانی بودن هیات اعزامی ما میشدند سری به تکریم و احترام تکان میدادند و سخن به تحسین مقاومت از جنس ایرانی بود. در بین مردم شهر نیز این احترام و تحسین برقرار بود که عجیب آدم را پر از حس غرور میکرد که مقاومت ایرانی به این شکل در دنیا طنینانداز شده است که کلاه را به احترامش از سر برمیدارند. این تکریم حتی بین پلیسهای حفاظت فرودگاهشان هم وجود داشت؛ آنجا که افسر ارشدشان بعد از فهمیدن ملیتم سرش را نزدیک آورد و به فارسی گفت: مرگ بر اسرائیل.
در این اجلاس در پنل «آینده اکوسیستمهای رسانهای کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای؛ تحول دیجیتال و قالبهای جدید» به تحولات گسترده فناوریهای ارتباطی و تاثیر آن بر آینده رسانهها اشاره کردم و گفتم: رسانه در عصر تحول دیجیتال دیگر صرفا ابزار انتقال خبر نیست، بلکه به یکی از مؤلفههای اصلی قدرت نرم، توسعه پایدار و تعاملات بینالمللی تبدیل شده است. ظرفیتهای سازمان همکاری شانگهای برای شکلدهی به آینده فضای ارتباطی جهان، «روح شانگهای» مبتنی بر اعتماد متقابل، منفعت مشترک، برابری، احترام به تنوع تمدنی و توسعه مشترک را بستری مناسب برای گسترش همکاریهای رسانهای میان کشورهای عضو بیان کردم.
همکاری رسانهای در سازمان همکاری شانگهای نباید تنها به تبادل اخبار محدود شود، بلکه باید به سمت شکلدهی شبکهای از ارتباطات راهبردی حرکت کند که شناخت متقابل ملتها، اعتماد عمومی و همکاریهای گستردهتر میان کشورهای عضو را تقویت کند. سازمان همکاری شانگهای دارای ظرفیت تبدیل شدن به الگویی موفق از حکمرانی مشارکتی و چندجانبه در عرصه ارتباطات و فضای دیجیتال است.
سه محور اصلی همکاری میان رسانههای کشورهای عضو را این چنین بیان کردم: تقویت سازوکارهای تبادل محتوا و پوشش مشترک رویدادها، توسعه همکاری در حوزه فناوریهای نوین رسانهای و هوش مصنوعی و همچنین گسترش گفتوگوها درباره حکمرانی فضای مجازی و آینده نظم دیجیتال. آینده اکوسیستمهای رسانهای کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای بیش از آنکه به فناوری وابسته باشد، به اراده کشورها برای همکاری، اعتمادسازی و بهرهگیری مشترک از فرصتهای تحول دیجیتال بستگی دارد.
سازمان همکاری شانگهای فضای موثری برای کشورهایی است که تمایلی به زورگویی و تعیین تکلیف کردن آمریکا برای کشورهای دیگر ندارند. ظرفیتهای خود را شناخته و خواهان ایفای نقش موثرتری در دنیا هستند. تحسین مقاومت و پیروزی ایران در نبرد با آمریکا و رژیم صهیونیستی در جنگ ۴۰ روزه و فرآیندهای بعدی آن در طول همایش و نشست، این باور را تقویت کرد که جهان چندقطبیتری در حال شکلگیری است و از مهمترین ابزار آن، رسانه است.
در این نشست حدود ۱۰۰ نماینده از نهادهای دولتی، رسانههای اصلی، خبرگزاریها، پلتفرمهای دیجیتال و مراکز کارشناسی ۶ کشور عضو سازمان همکاری شانگهای حضور داشتند و امیدوارم نتایج آن به تدوین راهکارهای عملی برای توسعه همکاریهای رسانهای، اجرای ابتکارات مشترک و تقویت گفتوگوی حرفهای میان کشورهای عضو در عصر تحول دیجیتال منجر شود.
۱ تیر ۱۴۰۵ - ۲۲:۰۴
کد مطلب: ۲۳٬۲۷۳
نظر شما