۷ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۲:۴۲
کد خبر: ۱۴٬۹۹۷

حرفه‌ایِ آچار به دست کم داریم

رضا ظریفی _ دبیر تحریریه

بیش از دو دهه قبل، هنرستان‌ها در ساختار آموزش کشور جایگاه پررنگ‌تری داشتند. همچنین توجه به آموزش فنی و حرفه‌ای در قالب درس حرفه‌وفن برای دبیرستانی‌ها وجود داشت تا چه دختر و چه پسر، بتوانند آموزش‌های لازم در حوزه زندگی آینده خود را دریافت کنند. البته بماند که خانواده‌ها تمایلی به تحصیل فرزندانشان در هنرستان‌ها نداشتند و اصطلاحا این‌طور برداشت می‌شد که دانش‌آموزان هنرستانی، حتما از سطح آموزشی پایین‌تری برخوردار هستند. اما گذر زمان و ایام حالا ثابت کرده است که افراد دست به آچار و فنی در بازار کار و فعالیت اقتصادی، معیشت و روزگار بهتری دارند. 

آگاه: آموزش فنی و حرفه‌ای به عنوان یکی از ارکان اساسی نظام آموزشی هر کشور، نقش به‌سزایی در توسعه اقتصادی و اجتماعی آن ایفا می‌کند. در ایران هم باتوجه‌به نیازهای روزافزون بازار کار و تغییرات سریع در تکنولوژی، اهمیت این نوع آموزش بیش از پیش احساس می‌شود. اما در مقابل باید گفت که متاسفانه، نظام آموزشی کشور عمدتا بر مبنای آموزش‌های تئوری و علمی بنا شده است و کمتر به آموزش‌های عملی و فنی توجه می‌شود. این بی‌توجهی نه‌تنها موجب ناتوانی دانش‌آموختگان در ورود به بازار کار می‌شود، بلکه تعادل اشتغال‌زایی و رفع نیازهای خدماتی جامعه را نیز دچار مشکل می‌کند. چه آنکه چند سال قبل در گفت‌وگو با معاون فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش بر این نکته تاکید شد که به دلیل وضعیت بازار کار، بسیاری از دانش‌آموختگان رشته‌های انسانی، تجربی و حتی ریاضی بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی برای اینکه صاحب کسب و حرفه‌ای شوند دوباره مشغول آموزش در موسسات فنی و حرفه‌ای می‌شوند. 
این در حالی است که یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت آموزش فنی و حرفه‌ای، پاسخگویی به نیازهای بازار کار است. در دنیای امروز، مهارت‌های عملی و تخصصی بیش از هر زمان دیگری موردنیاز است. کارفرمایان به دنبال افرادی هستند که توانایی انجام کارها را داشته باشند و صرفا با تئوری‌های علمی آشنا نباشند. این موضوع به‌ویژه در صنایعی مانند ساخت‌وساز، خدمات فنی، فناوری اطلاعات و... بیشتر احساس می‌شود. اگر نظام آموزشی کشور نتواند به‌درستی این نیازها را شناسایی کند و پاسخگو باشد، بیکاری جوانان تحصیلکرده بیشتر از گذشته شرایط جامعه را دستخوش تنش خواهد کرد.  این در شرایطی است که بسیاری از جوانان با داشتن مهارت‌های فنی و حرفه‌ای می‌توانند به جای جست‌وجوی شغل در شرکت‌ها، کسب‌وکارهای خود را راه‌اندازی کنند. این امر نه‌تنها به کاهش نرخ بیکاری کمک می‌کند، بلکه به ایجاد اشتغال پایدار و افزایش تولید ناخالص ملی نیز منجر می‌شود. بنابراین، سرمایه‌گذاری در آموزش فنی و حرفه‌ای باید از اولویت‌های اصلی سیاست‌گذاران آموزشی کشور باشد. از سوی دیگر، یکی از چالش‌های موجود در نظام آموزشی ایران، عدم توجه کافی به برنامه‌های عملی و کارآموزی یا همان درس حرفه‌وفن قدیم است. چه آنکه بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی، با واقعیت‌های بازار کار مواجه می‌شوند و متوجه می‌شوند که مهارت‌های لازم برای ورود به این بازار را ندارند. این شکاف بین آموزش و نیازهای واقعی بازار کار موجب ایجاد ناامیدی و سرخوردگی در میان جوانان می‌شود. اما حالا که معاون اول رئیس‌جمهور نیز در سخنان اخیر خود به اهمیت آموزش فنی و حرفه‌ای اشاره کرده، باید ضمن ایجاد سازوکارهای آموزشی لازم، فرهنگ‌سازی موردنیاز هم برای خانواده‌ها و نیز دانش‌آموزان ایجاد شود که کسب درآمد و اشتغال پایدار، الزاما پشت میز کارمندی نیست و آن را می‌توان کف بازار هم جست‌وجو کرد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.