آگاه: محمدرضا عارف در مراسم گرامیداشت هفته ملی مهارت، با تبریک این هفته به تمامی فناوران و تلاشگران عرصه پیشرفت و توسعه فناوری در کشور، گفت: بعد از انقلاب فرهنگی، در ارتباط با زنجیره تقویت نیروی انسانی موردنیاز کشور، بهویژه در بخش صنعت که صنعتی مونتاژ داشتیم، مباحثی مطرح شد که همان مسیر مونتاژ نمیتواند راهبردهای انقلاب فرهنگی را محقق سازد و خیلی زود به این نتیجه رسیدیم که زنجیرههای آموزش فنی و حرفهای ضعیف است.
معاون اول رئیسجمهور افزود: معمولا دانشآموزان برجسته در دوران دبیرستان، به بهانه عدم امکان ادامه تحصیل کمتر به سمت هنرستان و آموزشهای فنی و حرفهای میروند و برای این راهبرد که باید جایگاه این آموزشها را اصلاح کنیم، اقداماتی انجام شد و دانشگاههای برجسته موظف شدند آموزشکدههای فنی و حرفهای ایجاد کنند و بعد از ارزیابی یک دوره، احساس کردیم توفیقی در این زمینه به دست نیاوردهایم و ورودیها و رشتههای فنی و حرفهای نسبت به قبل از انقلاب فرهنگی تفاوتی پیدا نکرد و اولویت دانشآموزان کماکان رشتههای مهندسی بود.
عارف با بیان اینکه امکانات حداقلی که بتواند یک فارغالتحصیل بامهارت بالا، جذب بخش صنعت و خدمات شود، در کشور فراهم نشد، تاکید کرد: برای جبران این کاستیها، یک گروه علمی و کاربردی ایجاد شد تا پس از رفع ایرادها، جایگاه رشتههای فنی و حرفهای و مهارتی ارتقا یابد و راهکار ادامه تحصیل نیز حل شود و در نهایت متوجه این مسئلهای شدیم که اساتید این رشتهها، باید بتوانند با آخرین درجههای مدارک دانشگاهی جلو بروند و به همین دلیل سازوکاری ایجاد شد تا رشتههای فنی و حرفهای از نظر آکادمیک، هموزن آموزشهای نظری باشند.
عارف با تاکید بر اینکه تامین امکانات و زمینههای رشد آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی، باید دغدغه نهتنها دولت بلکه همه نهادها و دستاندرکاران توسعه کشور باشد، تصریح کرد: برای جبران کاستیها و تامین امکانات و تجهیزات، به سمت استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی رفتیم. چرا که ظرفیت و انگیزه بالایی در مقایسه با بخش دولتی دارند که برای نمونه در جنگ ۱۲ روزه، سهم مردم و بخش خصوصی در پیروزی کشور را نمیتوان با بخشهای اداری مقایسه کنیم. عارف با اشاره به رشد فناوریها نسبت به رشد علمی در طول چهار دهه گذشته در جهان، افزود: رشد فناوریها نسبت به رشد علمی بیشتر بوده است و در مقاطعی نیز فناوریها از علم جلو افتاد که باید نگران شد، چرا که فناوری باید حاصل علم باشد و امروز از نظر دانشمندان و فلاسفه هنوز ثابت نشده است که آیا این مسیر فناوری به نفع انسان و بشریت است یا با تهدیدهایی در آینده روبهرو میشویم.
عارف با بیان اینکه در فناوریهای پیشرفته بهویژه نوظهور، در منطقه باید جایگاه برتر داشته باشیم، بیان کرد: متخصصان و فارغالتحصیلان دانشگاهی، نمیتوانند هدایتگر این مسیر باشند. چرا که پیشرفت در این مسیر به عهده فناوران است و در جهان سهم دانشمندان نسبت به فناوران کمتر و قابلمقایسه نیست. وی اضافه کرد: باید در میدان رقابت پیشرفتهای فناوری همزمان با کشورهای جهان با سرعت بالا حرکت کنیم و این پرسش مطرح میشود که آیا میتوان به اتکای پژوهشگران و فارغالتحصیلهای نظری دانشگاهها، این مسیر را طی کرد یا خیر که به جواب مثبت نمیرسیم و به دنبال همکاری دو بخش علمی و فناوری هستیم. وی با بیان اینکه نباید در فناوریهای نوظهور و برجسته هیچ عقبماندگی از هیچ کشور پیشرفتهای داشته باشیم، گفت: با وجود جوانان با انگیزه بالا باید فناوران میدانداری کنند و باتوجهبه اینکه در دوره انقلاب صنعتی چهارم به سر میبریم، نقش فناوران به دانشمندان ویژهتر است.
عارف ادامه داد: باید علم پابهپای فناوری حرکت کند و رفتارهای فناوری را اصلاح کند، وگرنه میتواند رفتاری خشن و غیرانسانی داشته باشد. وی تاکید کرد: به عنوان مسئولان پاسخگو به نیازها و ارتقای کشور و اجرای برنامههای توسعه، نباید اولویت فناوری فراموش شود و با اتخاذ سازوکارهایی، گذشتهای که به فناوریها توجه نکردیم را جبران کنیم.
معاون اول رئیسجمهور در خصوص اهمیت فرهنگسازی در زمینه آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی تاکید کرد: باید برای جوانان روشن شود که سهم رشتههای فناوری در خدمت به مردم، کمتر از رشتههای علمی نیست. امروز رشتههای آموزشی فنی و مهارتی در پیشرفت دستاوردهای بشری و اقتصادی نقش کلیدی دارند.
عارف با بیان اینکه در حال گذار از صنعت وابسته به ملی هستیم، تصریح کرد: به دنبال این راهبرد هستیم که در همه زمینههای صنعتی خوداتکا باشیم و نیازهای کشور را برطرف کنیم. البته در این مسیر باید با مراکز علمی و فناوری و دانشگاهی و نهادهای علمی جهان ارتباط تنگاتنگ داشته باشیم و امروز در پیشرفتهای فناوری سهم دانشمندان ایرانی بیشتر از سهمی است که نسبت به جمعیت داریم و ضرورتهای زنجیره تربیت نیروی انسانی تقویت این حلقه را به ما تحمیل میکند. وی با بیان اینکه ارتباط تنگاتنگ آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفهای امری حیاتی است، گفت: آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفهای، دو وظیفه جدا از یکدیگر نیستند و باید ارتباط تنگاتنگ نیروی انسانی با بخش پایهای آموزش و پرورش و بالایی دانشگاهی داشته باشیم تا حلقههای تمامی این زنجیره فنی و حرفهای محکم داشته باشیم.
معاون اول رئیسجمهور، با بیان اینکه توجه به آموزشهای مهارتی دغدغه کشور در طول ۴۰ سال گذشته بوده است، افزود: در هر برنامه توسعهای اسناد بالادستی و سند چشمانداز ۲۰ساله به آموزشهای فنی و حرفهای توجه ویژه شده است و مقام معظم رهبری نیز در طول یک دهه گذشته و در نامگذاری شعار سال، توجه به تولید را اولویت کشور مشخص کردند و زمانی تولید خواهیم داشت که به پشتوانه مهارتهای فنی باشد. معاون اول رئیسجمهور در خصوص سهم آموزش فنی و حرفهای در بهرهوری ادامه داد: بهرغم سهمی که به بهرهوری در افزایش رشد اقتصادی کشور در برنامه هفتم پیشرفت دادهایم، باید راهبرد اصلی دستگاهها ارتقای بهرهوری باشد. عارف ادامه داد: سازمان آموزش فنی و حرفهای سازمانی بسیار مهم و با جایگاه ریشهای در نظام تصمیمسازی و تصمیمگیری کشور است. معاون اول رئیسجمهور در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه امیدواریم با اقدامات و تلاشها در هفته ملی مهارت شاهد جهش در آموزش فنی و حرفهای باشیم، شهادت سرداران، دانشمندان و مردم در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه و ددمنشانه تسلیت گفت و خاطرنشان کرد: نتیجه این جنگ این بود که رژیم غاصب با توسل به ارباب خود آمریکا، پیشنهاد توقف آتش داد و امروز در توقف آتش هستیم و امیدواریم که برای یکبار بهرغم سیاستها و منش خود، به این توقف آتش وفادار بماند که البته اگر شیطنتی تکرار کنند، سیلی محکمتر از گذشته خواهند خورد.
۷ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۳:۰۴
کد خبر: ۱۵٬۰۰۳
معاون اول رئیسجمهور، با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرفهای، سازمانی بسیار مهم و با جایگاه ریشهای در نظام تصمیمسازی و تصمیمگیری کشور است، تاکید کرد: با وجود جوانان با انگیزه بالا، باید فناوران میدانداری کنند و نباید در فناوریهای نوظهور و برجسته، هیچ عقبماندگی از هیچ کشور پیشرفتهای داشته باشیم.
نظر شما