آگاه: به نقل از روابطعمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، طرحهای مناسبتی خرید کتاب طی سالهای اخیر به یکی از مهمترین روشهای حمایتی صنعت نشر تبدیل شدهاند و نقش موثری در افزایش قدرت خرید مردم، رونق کتابفروشیها و توسعه فرهنگ مطالعه داشتهاند. در همین راستا، طرح ویژه «میلاد نور؛ به مناسبت هزار و پانصدمین سال میلاد پیامبر اکرم (ص)» با هدف اختصاص یارانه خرید کتاب به همه ایرانیان، توزیع عادلانه یارانه فرهنگی، ترویج کتابخوانی و حمایت از کتابفروشیها بهعنوان آخرین حلقه زنجیره نشر از ۱۹ تا ۲۶ شهریورماه ۱۴۰۴ برگزار و با استقبال گستردهای روبهرو شد. در این طرح که با همت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، برای هر ایرانی تا سقف یک میلیون تومان خرید، ۲۵درصد یارانه کتاب در نظر گرفته شده بود. این یارانه هم بهصورت حضوری در کتابفروشیهای عضو طرح و هم بهصورت غیرحضوری از طریق تارنمای اینترنتی بازار کتاب به نشانی Bazarketab.ir قابلاستفاده بود. هزینه ارسال کتاب نیز برای خریداران و کتابفروشان رایگان بود و هزینههای آن از محل یارانههای کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت شد.
ابراهیم حیدری، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران پیرامون نتایج طرح حمایتی کتابفروشیها با عنوان طرح ویژه «میلاد نور» به عملکرد چشمگیر کتابفروشیها اشاره و اظهار کرد: در طرح ویژه «میلاد نور» که به مناسبت هزار و پانصدمین سالگرد میلاد پیامبر اکرم (ص) برگزار شد، در مجموع، فروش کتابفروشیها به رقم قابلتوجه ۱۴۶ میلیارد و ۷۶ میلیون و ۲۵۰ هزار و ۴۳۱ ریال رسید که توسط ۳۱۳ کتابفروشی در سراسر کشور ثبت شد. این رقم نشاندهنده جایگاه ویژه کتاب در سبد فرهنگی خانوادهها و همچنین استقبال قابلتوجه مخاطبان از امکان خرید مجازی است. وی با اشاره به الگوی فروش توضیح داد: ۱۵۲ کتابفروشی (۲۸.۴درصد) فروش خود را بهصورت ترکیبی (حضوری و مجازی) ثبت کردند، درحالیکه ۱۲۷ کتابفروشی (۲۳.۷درصد) تنها فروش مجازی داشتند و ۳۴ کتابفروشی (۶.۴درصد) صرفا به شکل حضوری فعالیت کردند. مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران به آمار فروش حضوری و مجازی کتابفروشیها به تفکیک اشاره کرد و ادامه داد: سهم فروش حضوری ۱۲۶ میلیارد و ۶۴۸ میلیون و ۸۸۵ هزار و ۳۷۴ ریال (۸۷درصد) و سهم فروش مجازی ۱۹ میلیارد و ۸۴ میلیون و ۵۴۵ هزار و ۹۲۹ ریال (۱۳درصد) بود که نشان میدهد فضای مجازی نقشی بسیار پررنگ در خرید کتاب ایفا کرده است. او به میزان یارانه تخصیص یافته به این طرح اشاره کرد و با بیان اینکه حمایت مالی دولت و نهادهای فرهنگی نقش تعیینکنندهای در افزایش قدرت خرید مردم و گردش اقتصادی کتاب دارد، مطرح کرد: یارانه کل فروش در مجموع به ۲۹ میلیارد و ۸۸۸ میلیون و ۴۷۹ هزار و ۴۰۷ ریال رسید که شامل ۲۵ میلیارد و ۷۵۳ میلیون و ۹۹۱ هزار و ۹۶۳ ریال (۸۶درصد) یارانه حضوری، ۴ میلیارد و ۱۳۴ میلیون و ۴۸۷ هزار و ۴۴۴ ریال (۱۴درصد) یارانه مجازی و ۱ میلیارد و ۹۲۷میلیون و ۳۴۵ هزار و ۷۵۳ ریال یارانه پستی میشود.
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران همچنین به استانهایی که کتابفروشیهای آنها بیشترین فروش را داشتند، اشاره کرد: کردستان با ۳۰ میلیارد و ۶۰ میلیون و ۸۶۳ هزار و ۵۰۰ ریال، اصفهان با ۲۳ میلیارد و ۲۲۱ میلیون و ۹۷۴ هزار و ۹۷۰ ریال، قم با ۱۹ میلیارد و ۵۶۱ میلیون و ۷۳۳ هزار و ۱۰۵ ریال به ترتیب بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص دادند. استانهای خراسان رضوی و تهران نیز در رتبههای بعدی قرار دارند. او همچنین به ناشرانی که کتابهای آنها بیشترین فروش را در این طرح داشتند، اشاره کرد و افزود: در بخش ناشران نیز کتابهای «نشر چشمه» با فروش هزار و ۸۷۷ عنوان و نشر «پرتقال» با هزار و ۱۰۲ عنوان پیشتاز بودند. «افق» با ۹۹۸ عنوان، «احسان» با ۹۷۹ عنوان، «قدیانی» با ۹۴۹ عنوان، «میلکان» با ۸۸۰ عنوان، «نیلوفر» با ۸۴۴ عنوان، «نگاه» با ۸۲۵ عنوان، «ققنوس» با ۶۶۷ عنوان و «ماهی» با ۶۵۴ عنوان دیگر ناشران پرفروش این دوره بودند.
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در بخش دیگر سخنان خود به پرفروشترین آثار طرح ویژه میلاد نور اشاره و بیان کرد: این فهرست ترکیبی از متون دینی، ادبیات کلاسیک و آثار روانشناسی و موفقیت است که نشاندهنده طیف متنوع نیازهای فرهنگی جامعه بهشمار میرود. کتابهای شاخص این دوره شامل قرآن کریم (۲۶۷ نسخه)، مرگ ایوان ایلیچ (۱۵۲ نسخه)، تکههایی از یک کل منسجم (۱۳۰ نسخه)، سمفونی مردگان (۱۲۸ نسخه)، شبهای روشن: یک داستان عاشقانه از (۱۲۴ نسخه)، نازنین یک داستان خیالی (۱۱۲نسخه) و سووشون (۹۶نسخه) بودند.
۳۱ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۱۶٬۳۴۰
ابراهیم حیدری درباره نتایج طرح ویژه «میلاد نور» گفت: در طرح ویژه «میلاد نور» که به مناسبت هزار و پانصدمین سالگرد میلاد پیامبر اکرم (ص) برگزار شد، مجموع فروش کتابفروشیها در هفت روز به رقم ۱۴۶ میلیارد و ۷۶ میلیون و ۲۵۰ هزار و ۴۳۱ ریال رسید.

نظر شما