ایران در کانون مذاکرات چهارجانبه قاهره

آگاه: همزمان با آغاز اجرای تفاهم میان ایران و آمریکا، چهار کشور مصر، عربستان سعودی، پاکستان و ترکیه رایزنی‌های فشرده‌ای را برای بررسی آینده امنیت منطقه، تحولات لبنان، امنیت خلیج فارس و دریای سرخ و نحوه تعامل با ایران آغاز کرده‌اند؛ روندی که به گفته منابع آگاه، می‌تواند زمینه‌ساز شکل‌گیری سازوکار جدید امنیتی در غرب آسیا باشد.
 رسانه‌ها در این خصوص نوشتند: وزیران امور خارجه مصر، عربستان سعودی، پاکستان و ترکیه این هفته در قاهره گرد هم آمدند تا پیامدهای جنگ ایران و تحولات جدید منطقه را بررسی کنند. به گفته یک مقام مصری که نخواست نامش فاش شود، قاهره این گروه چهارجانبه را چارچوبی جدی برای هماهنگی میان کشورهای منطقه می‌داند؛ کشورهایی که اگرچه در همه مسائل اتفاق‌نظر کامل ندارند اما در بسیاری از موضوعات راهبردی دیدگاه‌های نزدیکی دارند.
این سازوکار چهارجانبه پس از جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران و با هدف هماهنگی درباره پیامدهای منطقه‌ای آن و همچنین بررسی تغییرات ایجادشده در ساختار امنیت خلیج فارس شکل گرفته است. به گفته این مقام، استقبال رسمی ریاست جمهوری مصر از این نشست‌ها، میزبانی عبدالفتاح السیسی از وزیران خارجه چهار کشور و همچنین صدور بیانیه مشترک در حمایت از توافق چارچوبی ایران و آمریکا که با میانجیگری پاکستان و حمایت قطر و عمان حاصل شد، نشان‌دهنده اهمیت این سازوکار برای قاهره است.
دو منبع مصری و پاکستانی اعلام کردند که گفت‌وگوهای قاهره بر چهار محور اصلی متمرکز بوده است: امنیت خلیج فارس، وضعیت لبنان، آینده امنیت منطقه و حفظ تمامیت ارضی کشورهای مشرق عربی و حوزه دریای سرخ.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.