آگاه: در اطلاعیه و اخطاریه نیروی دریایی سپاه که بامداد پنجشنبه چهارم تیر ۱۴۰۵ در پی اعلام مسیری جدید برای تردد کشتیها در تنگه هرمز بدون اطلاع و هماهنگی با جمهوری اسلامی ایران از طرف برخی مراجع انتشار یافته بود، آمده بود که ساعاتی قبل بدون اطلاع و هماهنگی با جمهوری اسلامی ایران از طرف برخی مراجع مسیر جدیدی برای تردد کشتیها در تنگه هرمز اعلام شده که این مسیر غیرقابل قبول و کاملا خطرناک است. به اطلاع همه میرساند تنها مسیر مجاز برای عبور از تنگه هرمز همان مسیرهای اعلام شده از طرف جمهوری اسلامی ایران است؛ تردد شناورها در خارج از این مسیرها بسیار خطرناک و ممنوع بوده و اخطار میدهیم از هرگونه تردد در خارج از مسیرهای ابلاغی جدا خودداری کنید. هماهنگی با نیروی دریایی سپاه برای عبور از تنگه هرمز از طریق کانال ۱۶ الزامی است و با شناورهای متخلف برخورد خواهد شد.
اما ساعاتی پس از بیانیه فوقالذکر، منابع خبری گزارش دادند یک کشتی باری در فاصله هفت و نیم مایل دریایی عمان هدف اصابت پرتابه ناشناس قرار گرفته است. چند ساعت پس از اعلام اولیه، سازمان تجارت دریایی بریتانیا موسوم به UKMTO جزئیات بیشتری از حادثه امنیتی برای یک کشتی تجاری در هفت و نیم مایل دریایی جنوب شرقی یکی از بنادر عمان منتشر کرد.
ناخدای کشتی اعلام کرد که در پی این حمله هیچگونه آسیب جانی به خدمه وارد نشده و حادثه فاقد آثار زیستمحیطی از قبیل نشت مواد بوده است. این کشتی باری بر اثر اصابت یک پرتابه ناشناس دچار خسارت فیزیکی در بدنه شده است. این گزارش در حالی منتشر میشود که پیشتر منابع خبری از تغییر مسیر چندین نفتکش و کشتی تجاری در ورودی تنگه هرمز به دلیل نگرانیهای امنیتی خبر داده بودند. از سوی دیگر پس از انتشار خبر بروز حادثه اخیر در سواحل عمان خبرگزاری بلومبرگ نیز گزارش داده است که حداقل سه فروند کشتی، از جمله دو نفتکش بزرگ، در حین تلاش برای عبور از تنگه هرمز تغییر مسیر داده و از ادامه مسیر منصرف شدهاند.
مسیر موازی مسدود است
کاظم غریبآبادی، معاون وزارت امور خارجه کشورمان هم در خصوص قواعد حاکم بر تنگه هرمز در ایکس نوشت: عبور ایمن در تنگه هرمز با ترتیبات مبهم، مسیرهای موازی یا تصمیمسازی خارج از ملاحظات ایران، به عنوان دولت ساحلی، تضمین نمیشود. هر چارچوب معتبر باید بر هماهنگی با ایران و مفاد بند پنج یادداشت تفاهم اسلامآباد استوار باشد. در غیر اینصورت، نتیجه، تعلیق مسیر تعیینشده موازی میشود.
در تحول دیگری، پس از سفر مارکو روبیو، وزیر خارجه آمریکا به منطقه غرب آسیا و اظهارات مداخلهجویانه او درخصوص روابط ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس و حاکمیت ملی ایران بر تنگه هرمز که ملک طلق ایران محسوب میشود، وزارت امور خارجه کشورمان، بیانیهای صادر کرد. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، مواضع مندرج در بیانیه مشترک وزیر امور خارجه آمریکا و وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس، مورخ ۲۵ ژوئن ۲۰۲۶ را مداخلهجویانه، غیرمسئولانه و تحریکآمیز دانسته و نسبت به ادامه رفتارهای ستیزهجویانه و مداخلهجویانه در منطقه هشدار میدهد.
در مطلع بیانیه دستگاه دیپلماسی کشورمان آمده که ادعای تعهد پایدار آمریکا به امنیت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، چیزی بیش از لفاظی و وارونهنمایی واقعیت نیست. اکنون بیش از هر زمانی برای همگان آشکار شده است که حضور نظامی آمریکا در کشورهای منطقه صرفا باری بر دوش ملتهای منطقه و عامل ناامنی و تفرقه در منطقه است. استفاده آمریکا از پایگاهها و امکانات نظامی مستقر در کشورهای منطقه برای ارتکاب جنایت تجاوز علیه جمهوری اسلامی ایران طی بازه زمانی ۹ اسفند ۱۴۰۵ لغایت ۱۹ فروردین ۱۴۰۶ به وضوح نشان داد که آمریکا هیچ ارزشی برای امنیت کشورهای منطقه و روابط فیمابین آنها قائل نیست.
کشورهای حاشیه خلیج فارس، در مواضع و رفتار خود تجدیدنظر کنند
در ادامه این بیانیه درج شده که انتظار میرود کشورهای منطقه که قلمرو و امکانات آنها طی جنگ تحمیلی اخیر مورد بهرهگیری متجاوزان آمریکایی- صهیونیستی برای حمله به ایران قرار گرفت، در دیدگاههای خود تجدیدنظر کنند. جمهوری اسلامی ایران تکلیف صریح دولتهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، وفق حقوق بینالملل و اصل حسن همجواری، برای ممانعت از هرگونه استفاده طرفهای ثالث از قلمرو و امکانات آنها برای طراحی، سازماندهی، پشتیبانی و اجرای اقدامات غیرقانونی از جمله تجاوز نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران را مجددا مورد تاکید قرار میدهد.
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با ابراز انزجار از تکرار دروغ بزرگ جعلشده توسط رژیم نسلکش صهیونیستی و آمریکا در رابطه با برنامه هستهای صلحآمیز ایران، به حکومتهای عضو شورای همکاری خلیج فارس توصیه میکند به جای همنوایی با آمریکا در تهدیدانگاری از برنامه هستهای صلحآمیز ایران، برای تحقق ابتکار منطقه غرب آسیا عاری از سلاحهای هستهای با جمهوری اسلامی ایران همراه شوند و رژیم آمریکا را وادار به توقف کارشکنی در مسیر اجرای این ابتکار کنند.
وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرده که صلح و امنیت پایدار در منطقه تنها از مجرای اعتمادسازی و همکاری متقابل میان کشورهای منطقه و به دور از مداخلات مخرب آمریکا حاصل میشود. درج عبارت کلیشهای تهدیدهای ناشی از ایران بهعنوان مفهومی که از سالها قبل توسط رژیم صهیونیستی و آمریکا در مسیر طرح ایرانهراسی ابداع شد، نشانه تلاش هیات حاکمه آمریکا برای تحمیل توهمات و مطامع خود بر کشورهای منطقه است. در همین ارتباط، تهدیدانگاری از توانمندیهای دفاعی ایران قویا محکوم میشود. در شرایطی که آمریکا در راستای سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن، کشورهای عضو شورای همکاری را در یک مسابقه خطرناک و بیپایان تسلیحاتی گرفتار کرده و منطقه غرب آسیا را به یک زرادخانه عظیم تسلیحاتی تبدیل کرده است، صحبت از برنامه موشکی و پهپادی ایران غیرمسئولانه و کاملا محکوم است. بدیهی است جمهوری اسلامی ایران کوچکترین مماشاتی در امر دفاع از کیان ایران و توانمندیهای مرتبط با آن نخواهد داشت.
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با ابراز تاسف از همصدایی شورای همکاری خلیج فارس با آمریکا و رژیم صهیونیستی در توصیف مقاومت فلسطین و لبنان بهعنوان نیروهای نیابتی ایران، یادآوری میکند که تنها موجود نیابتی در منطقه رژیم صهیونیستی است. مبارزه مردم فلسطین و لبنان علیه اشغالگری و آپارتاید امری مشروع و کاملا قانونی وفق حقوق بینالملل است و همه دولتها موظف به حمایت از آنها برای تحقق حق تعیین سرنوشت و رهایی از اشغال و آپارتاید استعماری هستند.
اعمال حاکمیت در تنگه هرمز، منحصر به ایران و عمان است
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با یادآوری مسئولیت مستقیم آمریکا و رژیم صهیونیستی و نیز آن دسته از کشورهای منطقه که در تجاوز نظامی آمریکایی و صهیونیستی علیه ایران مشارکت داشتند در تحمیل ناامنی بر تنگه هرمز، خاطرنشان میکند که تنگه هرمز در محدوده آبهای سرزمینی دو دولت ساحلی یعنی ایران و عمان قرار دارد و آنچه در بند پنج یادداشت تفاهم خاتمه جنگ تحمیلی مورد توافق قرار گرفته است، مبنای عمل در رابطه با مدیریت کشتیرانی در این تنگه خواهد بود.
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با یادآوری تجربه جنگ تحمیلی اخیر تحمیلشده از جانب آمریکا و رژیم صهیونیستی بر منطقه، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را به تجدیدنظر در رویکردهای خود نسبت به امنیت این منطقه فرا میخواند و یک بار دیگر تاکید میکند امنیت جمعی تنها در سایه همکاری همه کشورهای منطقه و بدون دخالت خارجی قابل تحقق است.
نظر شما