بامداد شنبه، سازمان تروریستی سنتکام آمریکا اعلام کرد که مواضع ذخیره‌سازی موشک و پهپاد و همچنین تاسیسات راداری ساحلی ایران را هدف حملات خود قرار داده است.

اهرم هرمز همچنان فعال است

آگاه: طبق ادعای این سازمان تروریستی، این اقدام در تلافی حمله پهپادی روز ۲۵ ژوئن ایران به کشتی باری اورلاولی با پرچم سنگاپور انجام شد؛ کشتی‌ای که در حال خروج از تنگه هرمز در امتداد سواحل عمان بود. سنتکام مدعی شده این حمله نقض آشکار توافق آتش‌بس و تهدیدی علیه آزادی کشتیرانی بین‌المللی بوده است!
اما پس از این تجاوز و به‌دنبال نقض آتش‌بس توسط رژیم عهدشکن آمریکا، نیروی دریایی سپاه پاسداران نقاط استقرار ارتش آمریکا در منطقه را مورد اصابت قرار داد. روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح روز شنبه طی بیانیه‌ای در این رابطه اعلام کرد: به دنبال نقض آتش‌بس رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان، ساعاتی پیش رژیم پیمان‌شکن آمریکا نیز مانند همیشه دست به نقض تعهدات خود زد و به بهانه‌های مختلف از جمله مقابله با تردد یک کشتی متخلف از مسیر غیرمجاز در تنگه هرمز توسط ایران، به حمله هوایی به سواحل جمهوری اسلامی ایران اقدام کرد. نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به این تجاوز نقاط استقرار ارتش ترورستی آمریکا در منطقه را مورد اصابت قرار داد. در ادامه بیانیه سپاه آمده است که بر اساس بند پنج تفاهم‌نامه اسلام‌آباد، ترتیبات کنترل عبور و مرور در تنگه هرمز با جمهوری اسلامی ایران است؛ لکن آمریکا با تحریک جهات مختلف در صدد تخلف از این تعهد بود که پاسخ لازم داده شد و من‌بعد چنین خواهد بود. در صورت تکرار تجاوز، پاسخ ما گسترده‌تر از این خواهد بود.

تنگه، باز هم مسدود شد
اما پس از درگیری محدود پیش آمده میان نیروهای مسلح ایران اسلامی و قوای متجاوز آمریکایی در حوالی خلیج فارس، تنگه هرمز مجددا مسدود شد؛ اقدامی که ثابت کرد اهرم تنگه همچنان در دستان پرصلابت ایران اسلامی است و سلاح تنگه در هر شرایطی زیر گلوی آمریکایی‌های متجاوز و عهدشکن است. مسیر اقتدار و نظم ایرانی دوباره در خلیج فارس و تنگه هرمز درخشید و از صبح روز شنبه، پس از مسدود شدن تنگه هرمز، برشمار متقاضیان عبور از این آبراه افزوده شد و این نتیجه همان اقتدار نیروی دریایی سپاه است. در تحول دیگری، سردار حسین محبی، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی در شبکه ایکس نوشت: به دنبال ادعاهای مقامات آمریکایی مبنی بر برقرار شدن خط مستقیم بین ایران و آمریکا در خصوص تنگه هرمز، اعلام می‌گردد این موضوع دروغ محض است و به شدت تکذیب می‌گردد، این اتفاق نیفتاده و نخواهد افتاد. سخنگوی سپاه تصریح کرد: تنگه هرمز سرزمین ایران است و هیچ ارتباطی با آمریکا ندارد.

عمان، همسو با ایران در ماجرای تنگه
از سوی دیگر، بلومبرگ گزارش داد که سلطان‌نشین عمان به مقام‌های اروپایی اطلاع داده است که تنگه هرمز به شرایط پیش از جنگ باز نخواهد گشت. بر اساس گزارش این خبرگزاری آمریکایی،‌ مقام‌های عمانی در اطلاع‌رسانی به همتایان اروپایی خود تاکید کرده‌اند که ممکن است کشتی‌های عبوری از تنگه هرمز مجبور باشند عوارض پرداخت کنند. در ادامه گزارش بلومبرگ آمده است که عمان، علت دریافت این عوارض را ارائه خدماتی مانند کمک به دریانوردی و کنترل آلودگی عنوان کرده است.

مرحله جدیدی از مدیریت تنگه هرمز
یکی از شروط مطرح شده در بیانیه‌های رهبر انقلاب، تثبیت حاکمیت بر تنگه هرمز است. آیت‌الله سیدمجتبی خامنه‌ای در بخشی از نخستین پیام خود که ۲۱ اسفند سال گذشته منتشر شد، تاکید کردند: همچنان از اهرم مسدود کردن تنگه هرمز باید استفاده شود. ایشان همچنین در بخشی از پیامی به‌مناسبت چهلمین روز شهادت رهبر عظیم‌الشأن انقلاب که در ۲۰ فروردین ۱۴۰۵ منتشر شد، تاکید کردند: ما حتما مدیریت تنگه هرمز را به مرحله جدیدی وارد خواهیم کرد.
رهبر انقلاب همچنین در پیامی به مناسبت روز ملی خلیج‌ فارس که ۱۰ اردیبهشت سال‌ جاری منتشر شد، تاکید کردند: فصل نوین خلیج ‌فارس و تنگه هرمز در حال رقم خوردن است... ایران اسلامی با شکر عملی نعمت اعمال مدیریت بر تنگه هرمز، منطقه خلیج‌ فارس را ایمن خواهد کرد و بساط سوءاستفاده‌های دشمن متخاصم را از این آبراه برخواهد چید. قواعد حقوقی و اعمال مدیریت جدید تنگه هرمز، آسایش و پیشرفت را به نفع همه ملت‌های منطقه رقم خواهد زد و مواهب اقتصادی آن، دل ملت را شاد خواهد کرد؛ بِاِذنِ‌الله وَلَو کَرِهَ الکافرون.
تنگه هرمز، شاهرگ حیاتی منطقه و جهان و نقطه راهبردی قدرت ایران است. هرگونه توافقی باید حاکمیت کامل ایران بر این آبراه بین‌المللی را تضمین کند. تنگه هرمز ملک طلق ایران است. اما سرلشکر محسن رضایی، فرمانده کل سپاه در دوران دفاع مقدس هشت ساله نیز در مصاحبه با شبکه نیوزنیشن آمریکا گفت: تنگه هرمز هیچ ارتباطی با دولت آمریکا ندارد و مربوط به دو کشور منطقه‌ای است و همه دنیا از آن استفاده می‌کنند. ما صاحب این تنگه هستیم و اجازه دخالت آمریکایی‌ها را نمی‌دهیم. ایران طی ۴۷ سال گذشته با نجابت در مورد تنگه هرمز رفتار کرده است. مسائل زیست محیطی، امنیت تنگه و بیمه‌ها هزینه‌هایی برای کشور ایران دارد که کسانی که از این تنگه منتفع هستند باید بپردازند و نباید توقع داشت که این هزینه‌ها از جیب شهروندان ایران پرداخت شود.
همچنین ابراهیم عزیزی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در جریان نشست خبری خود گفت: آمریکا و تمام کشورهایی که قصد عبور از تنگه هرمز را دارند، باید بدانند که عبور از این آبراه حیاتی تنها با احترام به اقتدار و خطوط ترسیم‌شده ایران امکان‌پذیر است. امروز تنگه هرمز تحت مدیریت هوشمند نیروهای مسلح، به‌ویژه نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دارد و با هرگونه تخطی از دستورالعمل‌ها و مسیرهای پیش‌بینی‌شده، با قاطعیت برخورد خواهد شد.
گرین والد، روزنامه‌نگار و نویسنده آمریکایی در مقاله اخیر خود نوشته است که تنگه هرمز برای ایران یک دارایی راهبردی ارزشمند است؛ با این وجود، ایران با جغرافیایی سه برابر عراق و توانایی نابودی زیرساخت‌های انرژی متحدان آمریکا در خلیج ‌فارس، اهرم فشار بی‌نظیری علاوه بر تنگه هرمز را در اختیار دارد. همین واقعیت، اصلی‌ترین دلیلی است که رؤسای‌جمهور پیشین آمریکا از جنگ با ایران اجتناب می‌کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.