۱۲ آذر ۱۴۰۴ - ۲۲:۲۲
کد خبر: ۱۸٬۵۰۱

پیوست رسانه‌ای اقدام بنزینی

مرتضی مفیدنژاد ـ دبیر ویژه نامه

وقتی به سراغ تعریفی از پیوست‌ رسانه‌ای می‌روید به شما پاسخ خواهند داد سندی است که برای پوشش‌خبری، اطلاع‌رسانی و قانع کردن افکارعمومی درباره اقدامات و طرح‌های مهم یک سازمان یا شرکت و موسسه که از سوی واحد روابط‌عمومی، طراحی، تدوین، تنظیم، اجرا و ارزیابی می‌شود.

آگاه: سند پیوست رسانه‌ای شامل برنامه با طرح فعالیت‌ها، تولید محتوا، ارائه و انتشار اطلاعات، بودجه، زمان‌بندی و اولویت‌بندی هر فعالیت رسانه‌ای است. هدف از تدوین و اجرای پیوست‌رسانه‌ای، اطلاع‌رسانی درباره اقدامات و طرح‌ها و ارتباط تعاملی و اقناع افکار عمومی است. امروزه بر کسی پوشیده نیست که هر طرح یا تصمیم مهم، بالقوه در افکار عمومی بازتاب دارد و کار بهنگام و درست آن است که پیش از انجام آن با بهره‌گیری از ابزار پیوست رسانه‌ای پیشاپیش بدانیم که چه واکنش‌هایی ممکن است ایجاد شود؟ چه نگرانی‌هایی باید پاسخ داده شود؟ چه گروه‌هایی حساس هستند و ممکن است دچار خطای تحلیلی و فکری شوند؟
خروجی پاسخ به این سوالات باعث می‌شود که قبل از تبدیل موضوع به بحران، مدیریت شود. این مقدمه از آن جهت مطرح شد که در ماجرای مدیریت و اعمال تصمیمات جدید در حوزه بنزین در سال ۹۸؛ متصدیان و مجریان امر توجه چندانی به مقوله پیوست رسانه‌ای و ایجاد اقناع نداشتند و متاسفانه نتیجه، آن چیزی شد که تبعات آن آسیب‌های بسیاری به عرصه‌های دیگر جامعه زد.
در همین راستا شاید بیش از هر اقدام و تصمیمی توجه به این موضوع حائز اهمیت است که پیش از هر اقدامی طراحی فضای رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی این ماجرا بر هر امر دیگری برتری دارد. باید فضای ذهنی ترسیم کرد که طی آن مخاطب آن تصمیم و برنامه‌ریزی، از تبعات و حاشیه‌های آن باخبر باشد و این موضوع برایش نهادینه شده و جا افتاده باشد.
بر همین مبنا اگر طرح و پیوست رسانه‌ای مطرح شود باید با محورهای زیر همراه باشد:
الف) افزایش آگاهی عمومی درباره ضرورت مدیریت مصرف سوخت و تبعات آن
یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مقولات باید مسئله ضرورت مدیریت مصرف سوخت و تبعات اقتصادی آن در آینده باشد. طبعا این افزایش آگاهی برای ادراک‌سازی بسیار ضروری است.
ب) شرح و بسط پیامدهای مثبت کاهش مصرف (اقتصادی، زیست‌محیطی، امنیت انرژی)
طبعا کاهش مصرف سوخت به حوزه اقتصاد، محیط زیست و امنیت انرژی ما بسیار کمک خواهد کرد و فهم این ماجرا برای عموم مردم از طریق رسانه رخ خواهد داد.
ج) طراحی ساز و کارهای تشویقی برای مشارکت در بهینه‌سازی
بهینه‌سازی در مصرف سوخت به‌خصوص بنزین مستقیما با متن مردم در ارتباط است. در همین راستا نباید از نظر دور داشت که اگر قرار است از مشارکت فعال مردم بهره ببریم باید ساز و کارهای تشویقی مفصلی هم طراحی کنیم که طراحی و اعلام این ساز و کارها بر عهده رسانه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.